חברות קריפטו מעסיקות פקידי ממשל בדימוס כלוביסטים, כדי להגדיל השפעתם בוושינגטון

מול הפיקוח והביקורת, תעשיית המטבעות הדיגיטליים שוכרת שורת יועצים ועורכי דין, המכירים היטב את גבעת הקפיטול

גבעת הקפיטול בוושינגטון. בין היועצים לחברות הקריפטו ניתן למצוא שלושה יושבי ראש לשעבר של רשות ניירות ערך (SEC) / צילום: Shutterstock, Brad Booysen
גבעת הקפיטול בוושינגטון. בין היועצים לחברות הקריפטו ניתן למצוא שלושה יושבי ראש לשעבר של רשות ניירות ערך (SEC) / צילום: Shutterstock, Brad Booysen

תעשיית המטבעות הקריפטוגרפיים מצאה מקום נוח מול הדלת המסתובבת של וושינגטון, ומעסיקה עשרות פקידי ממשל לשעבר ורגולטורים - כחלק ממאמציה לעצב את מדיניות הפיקוח על השוק הזה, שעד כה אינה קיימת כמעט.

בין מי שעובדים או מייעצים לחברות קריפטו או קרנות השקעה ניתן למצוא שלושה יושבי ראש לשעבר של רשות ניירות ערך (SEC), שלושה יושבי ראש לשעבר של המועצה למסחר בסחורות עתידיות, שלושה סנאטורים בדימוס ולפחות ראש סגל אחד לשעבר מהבית הלבן, שר אוצר בדימוס ויושב ראש לשעבר של תאגיד ביטוח הפיקדונות הפדרלי.

פרויקט שקיפות הטכנולוגיה, ארגון משקיף, זיהה יותר מ־200 אנשי סגל לשעבר בסוכנויות פדרליות, משרדים של הקונגרס וקמפיינים פוליטיים לאומיים שעבדו בתחום הקריפטו. הם מועסקים על ידי חברות כמו Coinbase ,Circle ו־FTX, קרנות הון סיכון כמו אנדרסין הורוביץ, משרדי עורכי דין המייצגים לקוחות של מטבעות קריפטו, ואיגודי מסחר הממוקדים בקריפטו.

המאמץ הזה קורה בזמן שרגולטורים ממהרים לנסח כללים להגנה על משקיעים בשוק הקריפטו ולשמור מפעילות לא חוקית או אי יציבות פיננסית. הנשיא ביידן חתם על צו נשיאותי שהורה לסוכנויות הפדרליות לערוך בחינה נרחבת של מטבעות הקריפטו.

"פשוט לרוב לא קורה שתעשיות כל כך חדשות צוברות כל כך הרבה עוצמה קשה ועוצמה רכה בוושינגטון", אמר ג'ף האוזר, מנהל פרויקט הדלת המסתובבת, ארגון פרוגרסיבי. הוא ציין שפעילות הלוביסטים וההוצאה הפוליטית של חברות קריפטו עלו לצד גיוס פקידי ממשלה בדימוס.

ההעסקות כוללות מגוון תפקידים ואנשים ששירתו גם בממשלים רפובליקאים וגם דמוקרטים. נציגי התעשייה אומרים שפקידי ממשלה לשעבר יכולים לעזור לחברות לציית לחוק ולהבין את הציפיות הרגולטוריות מהן.

יושבת הראש של ה־SEC לשעבר מרי ג'ו ווייט, כיום עורכת דין במשרד Debevoise & Plimpton, מגנה על מנפיקת הקריפטו Ripple Labs נגד פעולה אכיפה של ה־SEC. ווייט ניהלה את ה־SEC בתקופת ממשל אובמה. שר האוצר לשעבר לורנס סאמרס ייעץ לחברת ההשקעות בקריפטו Digital Currency Group ויושב בדירקטוריון של Block, חברת טכנולוגיה דיגיטלית שמשקיעה במערכות תשלומים במטבעות קריפטו. המפקח על המטבע לשעבר בריאן ברוקס, בינתיים, הוא מנכ"ל חברת כריית הביטקוין Bitfury Group, ועבד זמן קצר כמנכ"ל Binance.US, חברה בת אמריקאית של הבורסה העולמית הגדולה.

תשלום בגובה שבע ספרות ללוביסטים

סך חבילות הפיצוי לבכירים לשעבר בתעשיית הקריפטו יכול להגיע לסכומים של שבע ספרות, כך אמר אדם המכיר כמה נהלי העסקה, בזמן שרגולטורים מקבלים לכל היותר כ־250 אלף דולר. פקידי ממשל לשעבר שהולכים לחברות המתמקדות בקריפטו או בקרנות השקעה יכולים לעתים לדון גם על הטבות לתקופה ממושכת, כמו אופציות במניות או נתח מרווחי החברה, מה שמכונה אינטרס נלווה.

שני אירועים מהעת האחרונה עודדו חברות קריפטו להגדיל את המאמצים של הלוביסטים.

הראשון היה הבנה בתעשייה לאחר בחירות 2020 שמטבעות הקריפטו כנראה לא ייוותרו ללא רגולציה לנצח. בזמן שממשל טראמפ כלל כמה תומכים מוצהרים במטבעות הקריפטו, רוב הפקידים הבכירים בממשל ביידן ביטאו ספקות לגבי מעמד נכסים זה.

השני היה סעיף בחבילת התשתיות הדו־מפלגתית שדרש שברוקרים של מטבעות קריפטו יגישו טפסי מס לרשות מס ההכנסה. תעשיית מטבעות הקריפטו טענה שהסעיף נרחב מדי, אבל לא הצליחה להוציא אותו מהצעת החוק.

"זה היה מין קו פרשת המים להבנה, 'אוי, אנחנו צריכים את האנשים האלה'", אמר ג'וליאן הא, שותף היושב בוושינגטון בחברת גיוס הבכירים Heidrick & Struggles המגייסת מנהלים לתעשיית הקריפטו, בין היתר.

העלייה בשנה שעברה בערכם של מטבעות דיגיטליים נתנה לתעשיית הקריפטו את הכסף להתחרות על כישרונות בוושינגטון. סך שוק הקריפטו הוערך לאחרונה סביב 1.73 טריליון דולר, עלייה לעומת 200 מיליארד מלפני שנתיים, על פי נתוני CoinMarketCap.

תעשיות שונות ומשרדי הלוביסטים שלהן כבר מעסיקים זמן רב פקידי ממשלה לשעבר על מנת לעזור לעצב מדיניות. מה שמיוחד לגבי תעשיית מטבעות קריפטו הוא שכללי האצבע הבסיסיים עוד לא נוסחו. הרגולציות הפיננסיות הקיימות, אם ייושמו על שווקי הקריפטו, עלולות להוסיף עלויות גבוהות לחברות שהיום מאוד רווחיות. התעשייה, בינתיים, רוצה כללים חדשים שיהיו מותאמים יותר אליה וקלים יותר לציות.

"הרבה מהזמן אנחנו מדברים על איך תעשיות שונות מוציאות כל כך הרבה כסף על השפעה פוליטית, ומקבלות החזר עצום משינוי באיזו רגולציה קטנה", אמר דן אובל, מומחה ללוביסטים ב־OpenSecrets, ארגון העוקב אחרי כסף בפוליטיקה. "אבל פה באמת יש מצב שבו מה שהממשלה עושה בשנים הקרובות יכול לקיים או להרוס את התעשייה".

מנסים לנסח את החוקים

בוושינגטון, תעשיית הקריפטו נכנסה לוויכוחים עם ה־SEC ועושה מאמצים בקונגרס לנסח חוקים חדשים שהיא טוענת שיתאימו יותר לאופן שבו הטכנולוגיה שלה עובדת. מגוון רגולטורים מנוסים לשעבר יכולים להוסיף אמינות, בעיני כמה קובעי מדיניות, לחברות שרגילות לתאר את ההתנהלות הפיננסית המסורתית כאליטיסטית ומיושנת.

פקידי אכיפה לשעבר של הממשלה הפכו לסחורה לוהטת בחברות קריפטו הזקוקות לעזרה ברגולציה או לקראת ביקורות של רשויות אכיפת החוק.

משפטן ה־SEC לשעבר מניו יורק דוגאן בליס התפטר מרשות ניירות הערך במאי 2021 על מנת להצטרף ל־BlockFi, חברת מטבעות קריפטו שמרשה למשתמשים להרוויח תשואה על ידי הלוואת הביטקוין שלהם או נכסים דומים. בחודש שעבר הסכימה BlockFi לשלם 100 מיליון דולר ל־SEC ולכמה מדינות על מנת לסיים תלונה על פיה ניהול החשבונות עם הריבית מפר את כללי ההגנה על משקיעים. בליס לא היה חלק מצוות החקירה נגד BlockFi בזמן שהיה משפטן ב־SEC, כך אמרה דוברת של החברה.

בליס היה חלק מצוות של עורכי דין של ה־SEC שעבדו על המאבק המשפטי של הרשות נגד חברת הקריפטו Ripple ושניים ממנהליה הבכירים ביותר. ב־SEC טענו בתביעה מדצמבר 2020 ש־Ripple גייסה כמעט 1.4 מיליארד דולר על ידי מכירת המטבע הדיגיטלי שלה, XRP, תוך הפרה של כללי ההגנה על משקיעים, בזמן שהמייסד השותף והמנכ"ל גזרו רווח במאות מיליוני דולרים. Ripple טענה ש־XRP משמש לתשלומים בינלאומיים ואינו מכשיר השקעה שהרשות אמורה לפקח עליו.

ווייט ייצגה את Ripple מול ה־SEC. אנדרו סרזני, שהיה מנהל האכיפה שלה, היה גם הוא בצוות ההגנה. במסמך שהוגש לבית המשפט באפריל, טענה רשות ניירות הערך שהאסטרטגיה המשפטית של ווייט וסרזני כללה ניסיון "להטריד" את ה־SEC בבקשות למסמכים ששני המשפטנים ידעו שאינם רלוונטיים מפני שעבדו ב־SEC. שופט פדרלי אמר בינואר ש־Ripple והמנהלים שלה היו זכאים לקבל חלק ממסמכי ה־SEC, אבל הרשו לסוכנות לשמור על הרוב חסויים.

כריסטופר גי'אנקרלו, שפרש כיושב ראש המועצה על מסחר בסחורות עתידיות ב־2019, טען במאמר מיוני 2020 ש־XRP לא צריך להיות מפוקח על ידי ה־SEC. משרד עורכי הדין שלו ייצג את Ripple, וג'יאנקרלו הסתמך על מידע שנמסר לו מהחברה לצורך כתיבת המאמר. בריאיון, סירב לומר אם היה מודע לכך ש־Ripple נמצאת בעיצומה של חקירה של ה־SEC בזמן שפרסם את המאמר.

ג'יאנקרלו ניהל את המועצה על מסחר בסחורות עתידיות בזמן שאישרה מסחר בחוזים עתידיים על ביטקוין, צעד שהוא אומר שהביא את מטבעות הקריפטו "לתוך הספירה שיש עליה רגולציה". מאז, עזר לחברות מסחריות בגלל שהוא מאמין שהטכנולוגיה שבבסיס מטבעות הקריפטו תשנה את הדרך בה עובד תחום הפיננסים לטובה.

"אז ככה, עליתם עליי", אמר. "אני מייעץ לחברות איך להישאר בצד הנכון של החוק, אבל גם על פי הדרך שבה אני מאמין שהחוק עתיד להתפתח".