פרויקט תמ"א 38 בדרום תל אביב: "בפרויקט לידנו התחלפו כבר ארבעה יזמים"

הפרויקט ברחוב מעפילי אגוז 25-39 בתל אביב יצא לדרך • הדיירים אמנם סובלים מהאבק ומהלכלוך, אבל לא היו רוצים לחזור לימים שבהם עלו שלוש קומות ברגל ורצו למקלט במקרה של אזעקה

התחדשות עירונית ברחוב מעפילי אגוז 25–39, תל אביב / הדמיה: קן התור
התחדשות עירונית ברחוב מעפילי אגוז 25–39, תל אביב / הדמיה: קן התור

סיפור הפרויקט:

שכונת נווה חן נמצאת בדרום העיר תל אביב. מני צ’נל, חבר נציגות הדיירים, מספר: "תמיד יש חניה פנויה ויש קו אוטובוס פעיל לים גם בשבת, ובכלל השכונה מאוד נגישה לשאר אזורי העיר".

הבניין בן יותר מ-30 שנה, ובו שמונה כניסות, וארבע קומות ללא מעליות. דירת 4 חדרים בבניין היא בשטח ממוצע של 77 מ"ר. צ’נל רכש את הדירה לפני יותר מ-20 שנה ושילם כ-190 אלף דולר (כ-620 אלף שקל אז), "אני גר בקומה השלישית ולא ממש נוח לעלות במדרגות אחרי יום עבודה, אחרי קניות בסופר או לרוץ במדרגות למקלט. מה גם שהבניין היה ישן ונזקק לשדרוג תשתיות. היו לנו פיצוצים בצנרת גם העירייה שלחה כמה התראות שצריך לתקן אחרת יקנסו אותנו". משום כך החליטו ללכת לכיוון של התחדשות עירונית.

התחדשות עירונית ברחוב מעפילי אגוז 25-39, תל אביב / צילום: קן התור התחדשות עירונית
 התחדשות עירונית ברחוב מעפילי אגוז 25-39, תל אביב / צילום: קן התור התחדשות עירונית

צ’נל מספר כי "קיבלנו הצעות מכמה יזמים, עד שסיכמנו עם חברת קן התור. לקח קצת זמן עד שהשלמנו את כל האישורים ושכנענו את כל הדיירים. היו התנגדויות, בעיקר מדיירים מבוגרים שלא רוצים לחיות באתר בנייה ולא ממש התעניינו בסיפור ההתחדשות. היו כאלה גם שרצו תמורה יותר גדולה, למרות זאת, הרוב היו בעד התהליך ויצאנו לפרויקט עם אחוז מאוד גבוהה של חתימות".

צ’נל מציין שהשלבים הראשונים של הפרויקט היו הכי קשים: "כשמתחילים את הפרויקט מבטלים כמה חניות והיינו צריכים להחנות את הרכבים שלנו במרחק כמה רחובות. גם נושא הרעש והלכלוך היה מאתגר ביותר כי לא משנה כמה מנקים תמיד יהיה אבק. אני ממליץ לכל מי שרוצה להתחיל תהליך דומה לבדוק את היזם. לידנו יש פרויקט שהתחיל שנה לפנינו, אולם, עד כה הוחלפו ארבעה יזמים והפרויקט עוד הגיע לאמצע התהליך".

בחברת קן התור סיפרו: "הדיירים רצו פרויקט פינוי בינוי, אולם כשהבינו שאין לכך כדאיות כלכלית פנו לחיזוק מבנה ותוספות (תמ"א 38/1). כיום הפרויקט נמצא בשלבי סיום ואף שבעלי הדירות גרו בבניין במהלך העבודות, החיים התנהלו בצורה תקינה, כמעט ללא הפרעות. הרוכשים החדשים הם בעיקר זוגות צעירים ומשקיעים שישכירו את הדירות לצעירים".

התמורה ליזם:

55 דירות בגדלים שונים, כולל פנטהאוזים ודירות גן. הדירות כוללות חניה.

התמורה לדיירים:

תוספת של ממ"ד בשטח 11 מ"ר ומרפסת 12 מ"ר לכל דייר, החלפת חלונות ודלתות הכניסה בדירות, הוספת שמונה מעליות, החלפת דודי שמש ושיפוץ הגינה.

לו"ז:

הדיירים חתמו על חוזה עם היזם ב-2014, ההיתר התקבל ב-2019.

הפרויקט: תמ"א 38/1 - חיזוק ותוספת

המצב הקיים: 8 כניסות, 4 קומות ו-64 דירות

היזם: קן התור התחדשות עירונית.

הקבלן המבצע: קן התור הנדסה ובניין.

האדריכל: הראל ניר

עו"ד היזם: עו"ד ברק קינן וגילי נאור ממשרד פירון

עו"ד הדיירים: עו"ד עמית ניסים ממשרד מינצר כרמון ניסים