זלנסקי בביקורת חריפה בנאומו בכנסת: "מדוע אנו לא יכולים לקבל מכם נשק, למה לא הטלתם סנקציות?"

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאם בפני הכנסת בווידאו ישיר מקייב וביקר בחריפות את המדיניות הישראלית: "מה זה, אדישות? חישובים? או תיווך ללא בחירת צד? אני משאיר לכם את בחירת התשובות, אבל רוצה לציין - אדישות הורגת" • מאז תחילת הפלישה הרוסית לארצו, זלנסקי נאם בפרלמנטים ברחבי העולם בבקשה לסיוע לאוקראינה

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי / צילום: Reuters, Ukrainian Presidential Press Service
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי / צילום: Reuters, Ukrainian Presidential Press Service

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נשא דברים בפני מליאת הכנסת בשידור וידיאו ישיר מאוקראינה הערב (א'). יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי הציג דבריי פתיח ומיד לאחר מכן נאומו של זלנסקי הועבר בשידור ישיר בקישור מיוחד מטעם הכנסת. נאומו של זלנסקי זמין לצפייה ישירה ומשודר גם על מסך ענק ברחבת כיכר הבימה בת"א מול אלפי אנשים.

מאז 24 בפברואר, תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, זלנסקי עושה ימים כלילות כדי להראות שהוא לא עושה את ארמון הנשיאות בקייב, תומך בעמו ונאבק ברוסים. הנשיא האוקראיני הספיק לנאום בקונגרס האמריקאי, בבית הנבחרים הבריטים ובבונדסטאג בגרמניה בין השאר, כדי להציג לעולם את "התמונה האמיתית", לדבריו, של כוחות רוסיה שמנסים לכבוש את מדינתו ולחסל את האוכלוסיה האזרחית. ברקע, הקרמלין עדיין מתייחס למלחמה באוקראינה כ"מבצע צבאי להשבת השלום" ומכחיש פגיעה באוכלוסיה אזרחית.

יו"ר הכנסת מיקי לוי נשא דברים והציג את נשיא אוקראינה. "כפי שאמרתי בשיחתי עם יושב-ראש הפרלמנט האוקראיני: ההתקפה הרוסית על אוקראינה מהווה הפרה בוטה של הסדר הבינלאומי וצריך לעשות הכל כדי להביא כמה שיותר מהר להפסקת האש ולסיום המלחמה", אמר לוי וציטט מתוך ספר ישעיהו: "ברוח חזון הנביא ישעיהו - 'וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה'.

לוי ציין ש"כולי תקווה כי מאמצי התיווך של ראש הממשלה בנט וגורמים בינלאומיים נוספים, יישאו פרי ויביאו לסיומה של הטרגדיה שעוברת על העם האוקראיני", והעביר את רשות הדיבור לזלנסקי.

"משתמשים שוב במונח 'הפיתרון הסופי', כעת על האוקראינים"

זלנסקי, פתח הערב את נאומו בזום מול חברי הכנסת ואמר: "הקהילות האוקראיניות והיהודיות תמיד היו קרובות ותמיד נמשיך לחיות ביחד ולהרגיש שמחה וכאב. לכן כעת אני רוצה להזכיר לכם מילים של אוקראינית שאתם מכירים היטב, גולדה מאיר. אני בטוח שאתם מכירים את המילים וגם ברוסיה מכירים. אנחנו רוצים לחיות אבל השכנים שלנו רוצים לראות אותנו מתים. זה לא נותן לנו הרבה מקום לפשרות".

"אני לא צריך לשכנע אתכם שאכן תולדות העמים שלנו קשורות. יהודים ואוקראינים בעבר וכעת בזמנים נוראים אלה. אנחנו במדינות שונות ובתנאים שונים לחלוטין", המשיך זלנסקי, "אך האיום העומד בפנינו הוא אחד - הרס טוטאלי של העם, המדינה, התרבות ואפילו של השם אוקראינה או ישראל".

לדבריו של זלנסקי, "פלישתה של רוסיה לאוקראינה היא לא סתם מבצע צבאי כפי שמציגים במוסקבה. זאת מלחמה כוללת ובלתי צודקת אשר נועדה להרוס את העם שלנו, ואת כל מה שהופך את האוקראינים לאוקראינים. לכן אני יכול לעשות את ההקבלה להישרדות שלנו ולתולדות שלכם במלחמת העולם השנייה. הקשיבו לדברי הקרמלין, הם משתמשים בטרמינולוגיה של המפלגה הנאצית. כשהם רצו להרוס את כל אירופה הם לא רצו להשאיר לכם שריד וקראו לזה הפיתרון הסופי לסוגיית היהודים. הקשיבו מה אומרים כעת במוסקבה, משתמשים שוב במונח 'הפיתרון הסופי', אבל כעת הם מדברים על האוקראינים. הם מדברים על זה בגלוי במוסקבה".

זלנסקי ביקר את מדיניות הממשלה: "האם תוכלו להסביר מדוע עדיין אנחנו קוראים לעולם כולו ומבקשים עזרה, אנחנו פונים אליכם ומבקשים עזרה ואפילו אשרות כניסה. מה זה, אדישות? חישובים? או תיווך ללא בחירת צד? אני משאיר לכם את בחירת התשובות, אבל רוצה לציין - אדישות הורגת. חישובים יכולים לטעות. ניתן לתווך בין מדינות אבל לא בין רע לטוב".

זלנסקי סיכם את דבריו ואמר: "כיפת ברזל שלכם היא המערכת הטובה ביותר. אנו יודעים שאתם מסוגלים לעמוד על האינטרסים שלכם וגם לסייע לאוקראינה ולהגן על יהודי אוקראינה. ניתן לשאול רבות מדוע אנו לא יכולים לקבל מכם נשק, מדוע ישראל לא הטילה סנקציות משמעותיות על רוסיה. מדוע לא מפעילים לחץ על העסקים ברוסיה. אתם צריכים לחיות עם התשובות הללו. האוקראינים עשו את בחירתם. לפני 80 שנה אנחנו הצלנו יהודים ולכן יש בינינו חסידי אומות עולם. עם ישראל, כעת גם לכם יש בחירה. תודה על הכל".

זלנסקי ביקש לנאום בכנסת לפני כשבועיים, אך הובהר לו בהתחלה ע"י יו"ר הכנסת מיקי לוי כי המליאה נמצאת לפני פגרה ואולם המליאה יעבור שיפוצים, וכי הנאום לא ייתאפשר מסיבות טכניות. בלשכת היו"ר הציעו לזלנסקי לקיים שיחת זום רשמית עם חברי הכנסת במקום הנאום. בסופו של דבר, אי ההבנות בין הצדדים לובנו ונאומו של נשיא אוקראינה תואם.