המשק מתרחק מתעסוקה מלאה: שיעור האבטלה טיפס ל-4% במחצית השנייה של חודש פברואר

שיעור האבטלה במחצית הראשונה של פברואר עמד על 3.8%, שיעור נמוך מבחינה היסטורית, כשמנגד מספר המשרות הפנויות עלה בחודש פברואר לשיא

לשכת תעסוקה בראשל''צ / צילום: אביבה גנצר
לשכת תעסוקה בראשל''צ / צילום: אביבה גנצר

שיעור האבטלה במשק עלה ל-4% במחצית השנייה של חודש פברואר, כך פרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. זאת לעומת שיעור אבטלה של 3.8% במחצית הראשונה של אותו חודש. עם זאת, מדובר בשיעור אבטלה נמוך מבחינה היסטורית, כשמנגד מספר המשרות הפנויות עלה בחודש פברואר לשיא. יחד עם זאת, העלייה במספר המשרות הפנויות היא תופעה עולמית בעולם של אחרי הקורונה כאשר טעמי המועסקים משתנה.

יחד עם זאת, שיעור האבטלה נמוך בהשוואה למדינות האיחוד האירופי, שם שיעור האבטלה הגיע בפברואר ל-7%, אך מעל זה שנרשם בארה"ב של 3.8%.

בתוך כך, שיעור האבטלה הרחב עלה ל-5.8% במחצית השנייה של פברואר לעומת 5.5% במחצית הראשונה של החודש. מספר המועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם כל השבוע בגלל סיבות הקשורות לקורונה עלה ל-23,100 מועסקים במחצית השנייה לעומת 22,600 איש במחצית הראשונה של החודש. העלייה מתכתבת עם העלייה במקדם ההדבקה שנרשם לאחרונה בישראל.

על רקע שיבושי הנתונים מאז ימי הקורונה, באוצר נוהגים להסתכל על נתוני שיעור התעסוקה במשק. מהבחינה הזו נרשמה נסיגה קלה במחצית השנייה של פברואר ל-61.4% לעומת שיעור תעסוקה של 61.9% במחצית הראשונה של פברואר.

"הנתון לפיו שיעור הבלתי מועסקים חזר ל-4% במחצית השנייה של פברואר בעייתי, משום שהמשק שוב מתרחק ממצב של תעסוקה מלאה. צריך יהיה לראות אם מגמה זו תימשך בחודש הבא", אמר רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות.

"כמו כן, החזרה של האבטלה הרחבה לרמה של 5.8% במחצית השנייה של פברואר משקפת את המשך הקושי לאייש את המשרות הפנויות במשק ומעידה שוב על היעדר התאמה מבנית בין הביקוש לעובדים לבין היצע העבודה. ניתן לראות זאת בכך ש-2.2% הפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה ממרץ 2020 ומדובר כבר בפרק זמן של שנתיים. כל שזה יתארך, יקשה עוד יותר על העובדים הללו להשתלב שוב במעגל העבודה והמדינה מצידה תיאלץ להקצות עוד ועוד כספים על מנת להכשיר את העובדים הללו למקצועות הנחוצים למשק. המשך התופעה עלול בו זמנית לייצר לחץ לאינפלציה ולהקשות על המשך צמיחת המשק.

"בשורה התחתונה, התמונה מורכבת שכן הנתון החודשי מצביע על שיפור בעוד הנתון הדו חודשי מלמד על נסיגה במחצית השנייה של השנה. לכן נצטרך להמתין לנתוני החודש-חודשיים הבאים על מנת לראות אם השיפור התעסוקתי המהיר נמשך - או משנה כיוון", הוסיף מנחם.