מימון ישיר | בלעדי

הדרך של מימון ישיר להתגבר על המחסור במכוניות: הקימה חברה לרכישת רכבים

חברת המימון מבקשת לנצל את יתרון הגודל שלה אל מול יבואנים וסיטונאים, לרכוש רכבים ולמכור אותם לסוכנויות או למגרשי רכב הפועלים מולה • ההכנסות מהפעילות החדשה הסתכמו ברבעון הרביעי של 2021 בכ-26 מיליון שקל

ערן וולף, מנכ''ל מימון ישיר / צילום: גבע טלמור
ערן וולף, מנכ''ל מימון ישיר / צילום: גבע טלמור

מגפת הקורונה והשבתות המפעלים שהביאה עימה גרמו מחסור עולמי בכלי רכב חדשים. גם המלחמה באוקראינה, שעצרה את הפעילות במפעלי רכב באירופה, תרמה את חלקה, ועיכובים נוספים נרשמו לאחרונה בשרשרת האספקה. גם בישראל כמובן נרשם מחסור בכלי רכב, ובסוכנויות ובמגרשי מכוניות מתקשים לעמוד בביקושים.

בחברת האשראי החוץ-בנקאי מימון ישיר , מקבוצת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן, זיהו את המגמה, והחליטו להקים חברה שתסייע לסוכנויות הרכב המציעות אשראי מטעמה לרכוש רכבים. החברה, שיוסדה לאחרונה תחת השם "קארסטוק", רוכשת רכבים מיבואנים, מסיטונאים ומגורמים נוספים בשוק הרכב, ומאפשרת לסוכנויות הרכב למכור אותם לציבור הרכב.

 
  

במימון ישיר החלו להריץ את החברה במעין פיילוט, וכאשר ראו כי היא מתחילה להביא תוצאות, החליטו להפעיל אותה באופן מלא. על פי דוחות הרבעון הרביעי של השנה, שפורסמו לאחרונה, ההכנסות מתחום מכירת הרכבים עמדו על כ-26 מיליון שקל. הרווח הגולמי לאחר הוצאות רכישת הרכבים אומנם הסתכם ב-180 אלף שקל בלבד, אך מנכ"ל החברה, ערן וולף, אומר כי מדובר בהכנסה נוספת אך הוא לא מוקד הרווח העיקרי.

"היבואנים לא סופרים את הסוחרים הקטנים"

"אחד הדברים החשובים באסטרטגיה שלנו הוא לטפח את הסוכנויות ואת סוחרי הרכב, ובאמצעות קארסטוק אנחנו משיגים את הרווח הזה. כאשר סוחר רוצה לקנות מלאי של 5-10 רכבים, היבואנים לא סופרים אותו, ולא יתנו לו אשראי לפעילות הזו, כי יש להם חברות רכב שרוכשות מהם אלף רכבים. כאשר ברור שהיכולות של הסוחר הקטן מול היבואן פחות טובות, אנחנו מגיעים עם הכוח והגודל שלנו לחזק אותו", מסביר וולף.

הוא מסביר כי בארצות הברית המודל הזה קיים בהיקפים גדולים, אך בישראל זו הפעם הראשונה שחברת מימון נכנסת לעולם מכירת הרכב מהצד של הרכבים עצמם, ועד היום נרשמה תנועה בכיוון ההפוך, כאשר חברות ליסינג נכנסו לתחום המימון.

וולף מדגיש כי מימון ישיר לא רוצה להיכנס לתחום הקמעוני ולמכור רכבים ללקוחות הקצה, כיוון שהם לא רוצים להיכנס לפוזיציה מול הלקוח הסופי. "הקמנו קטלוג רכבים שאותם אנחנו מביאים למגרש שהקמנו במתחם גלילות, וכל סוחר שעובד מולנו יכול להיכנס אליו, לבחור את הרכב שהלקוח שלו ביקש ולהגיש בו במקום בקשה לקבלת אשראי לרכישת הרכב", מציין מנכ"ל מימון ישיר. הוא מוסיף כי מתוך 1,300 סוכנויות רכב הפועלות בארץ, מאות כבר נמצאות בתוך מעגל רכישות רכבים מקארסטוק.

גידול של 155% ברווח הנקי

הקמת החברה לרכישת רכבים מהווה נדבך נוסף באסטרטגיה של מימון ישיר לחזק את הקשר עם הסוכנויות המציעות את האשראי של החברה. קדמו לכך רכישת 80% ממגזין "אוטו", בסכום של יותר מ-20 מיליון שקל, וכן רכישת אתר Carwiz - פלטפורמה דיגיטלית המקשרת בין סוכנויות רכב לצרכנים.

הרכישה של מגזין "אוטו" יוצרת עבור מימון ישיר ממשק עם הלקוח בשלושת השלבים המרכזיים של רכישת רכב. בעת הליך הבחירה באמצעות מגזין אוטו, בשלב מציאת הרכב לקנייה באמצעות מוקד טלפוני או באמצעות אתר Carwiz, ולבסוף, בעזרת פעילות הליבה של החברה, המימון לרכישת הרכב הנבחר.

מדובר בצורך אמיתי לאור התחרות המתפתחת בשוק, כאשר רק בחודש שעבר נודע על מגעים להקמת חברה מתחרה למימון כלי רכב, שבה השותפים יהיו אתר האינטרנט יד2, חברת ההשקעות הפרטית אלייד (בעלת עסקי יבוא וסחר ברכב) ובנק הפועלים. חלקה של יד2 במיזם המשותף, שבו צפויה השקעה כספית מסיבית, צפוי לעמוד על 50%, בעוד שאלייד והפועלים יחזיקו 25% כל אחד.

האסטרטגיה של מימון ישיר, יחד עם הביקוש ההולך וגדל לרכבים חדשים והתקצרות פרק הזמן שבו הישראלי מחליף את הרכב, תרמו לגידול של 155% ברווח הנקי של מימון ישיר ב-2021 לעומת השנה שקדמה לה, והוא עמד על 181.3 מיליון שקל. כשמתעלמים משנת 2020, שבה התפרצה הקורונה ובישראל רכשו פחות רכבים, ובוחנים את 2019, מדובר בגידול של 56% ברווח הנקי.

סך ההכנסות בניכוי הוצאות הפסדי אשראי עמד על 617 מיליון שקל, זינוק של 74% לעומת 2020. תיק הלוואות הרכב של החברה עמד בסוף השנה שעברה על 5.3 מיליארד שקל, גידול של 54% לעומת 2020, וגידול של 27% לעומת 2019.

בנוסף, החברה ביצעה השנה מהפך בכל הנוגע למקורות מימון האשראי שלה, ולראשונה סך הכספים שהיא גייסה בשוק ההון עקף את הכספים שהיא גייסה מהבנקים. מימון ישיר גייסה אג"ח בהיקף של 2.5 מיליארד שקל מאז הנפקת החברה בסוף אוגוסט 2020, בעוד שהאשראי מהבנקים עמד על 1.75 מיליארד שקל. ככל שזול יותר עבור החברה לגייס כסף, המרווח הפיננסי שלה בעת מכירת האשראי לציבור הוא גדול יותר.