היום בברלין: אלון מאסק וקנצלר גרמניה יחנכו מפעל טסלה ראשון באירופה

המפעל, המכונה "ג'יגה-ברלין", נבנה במהירות שיא על שטח שהיה עד לאחרונה יער לצרכי תעשיית הנייר • יעד הייצור: כחצי מיליון מכוניות טסלה "מודל Y" בשנה

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams

המפעל הראשון לייצור מכוניות טסלה באירופה ייחנך היום (ג') בעיירה גרינהיידה שליד ברלין, בטקס חגיגי בהשתתפות קנצלר גרמניה אולף שולץ, שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק ומנכ"ל החברה אילון מאסק.

המפעל, המכונה "ג'יגה-ברלין", נבנה במהירות שיא על שטח שהיה עד לאחרונה יער לצרכי תעשיית הנייר בגבול מדינות המחוז ברנדנבורג וברלין. בתוך פחות משנתיים וחצי, תוך התגברות על התנגדות פעילים סביבתיים ומחלוקת עם הרשויות בנושא השימוש במים, כבר החל המפעל לייצר כלי רכב חשמליים.

מאסק טס אתמול (ב') לברלין, כדי למסור היום "באופן אישי את המכוניות הראשונות" לקונים שלהן, שהוזמנו לאירוע. כמה עשרות מכוניות כבר חנו אתמול, לפי צילומי התקשורת הגרמנית, מחוץ לאוהלים גדולים שבהם יתקיים האירוע. המפעל יחל כעת באופן הדרגתי להגביר את התפוקה, עד שיגיע לייצור כחצי מיליון מכוניות טסלה "מודל Y" בשנה. במקביל אליו הולך ונבנה בסמוך מפעל גדול לייצור ולפיתוח בטריות מתקדמות לכלי הרכב החשמליים.

לקראת הטקס, דיווחה רשת הרכבות המקומית על חבלה מקומית בקו שמגיע לארקנר, העיר הסמוכה למפעל החדש. תחנת ממסר של הרשת נשרפה, והדבר ימנע היום את תנועת הרכבות כסדרה. בהודעה שנשלחה לעיתון מקומי לקחה קבוצה לא ידועה את האחריות לחבלה, ואמרה כי המטרה היא לשבש את הגעתם של 3,000 העובדים במפעל, שרובם מתגוררים בברלין. המשטרה חוקרת את האירוע כ"הצתה על רקע פוליטי".

האירוע היום יחל בעשר בבוקר (שעון מקומי), אז הרוכשים הראשונים של כלי הרכב יגיעו להירשם. בצהריים יגיעו גם הפוליטיקאים ומאסק, וטקס מסירת כלי הרכב הראשונים צפוי להתקיים בסביבות 14:30 (שעון ישראל). כלי התקשורת המקומיים מדווחים בהתרגשות בימים האחרונות על הטסלות הראשונות שיהיו "Made in Germany", והמטרה של מדינות ברנדבורג וברלין, שהעניקו לטסלה תנאים נוחים להקמת המפעל, היא ליצור כ-10,000 משרות באזור ולהפוך לחממה בתחום הרכב והבטריות.