בשורה חדשה לתיירים או עושק נוסעים? ביקורת סביב מחירי הטיסות לשארם

ישראל הודיעה על הפעלת טיסות ישירות מתל אביב לשארם א-שייח' שבסיני • מול החיסכון בזמן ובתורים במעבר הגבול בטאבה, עומדים המחירים הגבוהים, שבשלב זה מגיעים עד ל-900 דולר לטיסה • האם התיירות לאילת תיפגע בעקבות פתיחת השערים ליעד החדש?

מלון בשארם א־שייח' / צילום: Shutterstock
מלון בשארם א־שייח' / צילום: Shutterstock

לפני פחות משבוע שחרר במפתיע משרד ראש הממשלה הודעה שרבים חיכו לה מזה שנים: פתיחת טיסות ישירות מתל אביב לשארם א-שייח'.

בשלב זה, מבחינת אבטחה, אין עדיין אישור רשמי להפעלת הקווים על-ידי חברות התעופה הישראליות, ובהתאם גם המכירות עוד לא החלו, אך התקווה שהוא יתקבל עד לפסח. אומנם אישור רשמי אין, אך סערה סביב מחירי הטיסות שפרסמה ארקיע כבר יש, ולא בכדי - בחלק מהמועדים המחיר לטיסה של שעה וחצי בלבד מגיע ל-900 דולר. האם הציפיות של הצרכן הישראלי הפכו לניצול ציני על-ידי חברות התעופה וסוכני הנסיעות?

"המחירים השערורייתיים מחריבים את השמחה"

"התקווה הצרכנית הפכה לספסרות ולעושק על גב הנוסעים", טוען מומחה התעופה והתיירות יוסי פישר. "ההכרזה על הפעלת הקו היא בשורה מצוינת לתייר הישראלי, אבל מחירים שזינקו מ-250 דולר ל-500 דולר ולכפול מזה מחרבים את השמחה ומנצלים את הביקוש האדיר לגבות מחירי שערורייה. ארקיע וישראייר מעוניינות בראש ובראשונה לשווק לציבור חבילות הכוללות חדרי מלון, השכרת רכב ושירותים נוספים. כך הן מעבות את שורת הרווח שלהן. זו טיסה שלא צריכה לעלות יותר מ-150 דולר, ויש פה ניצול ציני של המצב".

עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל, משיב לביקורת, ומספק את הנימוק השכיח בעולמות התיירות והתעופה לפיו ביקוש מקפיץ את המחיר. "בפסח החדרים באילת מגיעים לאלפי שקלים כי יש ביקוש", אמר לגלובס. "גם בטיסות לשארם - במועד מסוים המחיר של הטיסה זינק ל-900 דולר כי נותרו מושבים ספורים, ורוב המושבים יימכרו ב-300-400 דולר לטיסות הלוך ושוב. בחודש מאי יש גם טיסות ב-250 דולר".

בנוסף, ברלוביץ' מאמין שלאחר קבלת האישור תגדל תדירות הטיסות והמחירים ירדו בהתאם. "נגיע לשתי טיסות ביום, כולל בשישי-שבת ונתגבר את הקו על-פי הביקוש", טען. יש לציין שבשלב זה מסתמן ששלוש החברות הישראליות יוגבלו לתשע טיסות שבועיות בלבד.

ישראייר, כאמור עוד לא החלה במכירת כרטיסים לשארם, אולם מנכ"ל החברה אורי סירקיס ציין שהמחיר יעמוד על כ-800 שקל לטיסה הלוך ושוב. "מדובר במחיר שהוא כפול מהמחיר לאילת, כשהוא כולל תוספת של 60 דולר מס נמל בשארם ותוספות אחרות". לדבריו, "חבילות הנופש זולות יותר מחופשה בארץ".

המחיר יכריע איפה ינפשו הישראלים

הביקוש לטיסות לא מסתכם רק בסקרנות לבקר בשארם, אלא הוא נבחן גם אל מול התחזיות לתורי ענק שמצטרפים לבירוקרטיה.

האם הטיסות הישירות לשארם א־שייח' הן בבחינת משנות חוקי משחק במפת התיירות של הנופש הישראלי?
"זו אכן דרמה גדולה", סבור מיכאל שיחור, מומחה לתיירות בינלאומית ומנכ"ל אתר הטיולים "שיחור". "לתיירי ה'בטן גב' לא ממש משנה היכן הם ישתזפו כל עוד היעד הוא קרוב, כשהדגש הוא על המחיר ביחס לתמורה. זו משוואה ששארם תוכל לספק. זו גם הסיבה שהתיירות בטורקיה זוכה לעדנה מצד התייר הישראלי. המחיר הוא מה שיכריע האם החופשה תהיה בקפריסין, יוון, טורקיה או מצרים".

על אף ביקורתו על המחיר, גם פישר מסכים שמדובר בבשורה משמעותית. לדבריו, בשארם קיים היצע של כ-40 אלף חדרי לינה (פי ארבעה מאילת), בהם גם של מלונות מרשתות היוקרה המובילות בעולם. "אחרי שמצרים איבדו 30% מהתיירות שלהם ביום שפרצה המלחמה באוקראינה, הם רוצים אותנו", השיב פישר, ומעריך ש-200 אלף ישראלים יבקרו בשארם בשנה הקרובה.

גם ד"ר ערן כתר, יועץ וחוקר תיירות המכללה האקדמית כנרת, מסכים שפתיחת הקו לשארם חשובה לשוק התיירות הישראלי. לדבריו, עד היום התיירות מישראל למצרים הייתה משנית. "מדובר ב-5% מהיוצאים מישראל", אמר. "כעת המוצר שהוא קרוב, זול ואטרקטיבי הופך להיות ההיפך מנישה. השוק הישראלי נמצא בנקודת רתיחה מבחינת הביקוש לטוס אחרי שזה לא התאפשר משך תקופה ארוכה, ולשארם יש המון מה להציע למשפחה הישראלית. היום הטיסות יקרות, אבל ברגע שייכנסו לקו הזה עוד מתחרות, גם זה יתמתן ויהפוך את החופשה בשארם לעוד יותר אטרקטיבית".

"שארם תהיה יותר אטרקטיבית מדובאי"

כיום, לוח הטיסות של ישראייר כולל את בחריין, מרוקו, דובאי ושארם א-שייח'. "חוקי המשחק בהחלט השתנו", טוען מנכ"ל ישראייר, שסבור ששארם תהיה יעד אטרקטיבי עבור התייר הישראלי, ייתכן אף יותר מדובאי. "שארם פונה למגוון גדול יותר של אוכלוסייה, גם מי שרוצה מלון יוקרה או לישון בחושה".

האם העובדה שמדובר במדינה ערבית עשויה להרתיע חלק מהתיירים הישראלים?
"מאז הפיגוע במטוס הרוסי (ב-2015 הופל מטוס שעשה דרכו משארם לסנט פטרסבורג שברוסיה, מר"ח), שארם הפכה למובלעת שמורה כשהיא מוקפת חומה עם שער כניסה ויציאה", אמר פישר. "האבטחה על התיירים שם היא עצומה לנוכח הדרישות של הרוסים והאוקראינים, מקור התיירות המוביל של מצרים. אני לא חושב שיש סיבה שלא להרגיש בטוח".

לכך מוסיף שיחור, שטוען שהביקור במדינה ערבית לא אמור להרתיע את הישראלים. "דובאי כבר עשתה עבודת הכנה למצרים עם עשרות אלפי הישראלים שביקרו בה", אמר. "המצרים עשו בתבונה מהלך שיווקי המפריד בין התיירות הכללית במצרים לבין סיני, שממותגת כטריטוריה נפרדת. אני מניח שיש מיעוט שעשוי להרגיש פחות נוח במצרים, אבל הם בשוליים".

עוד הוסיף מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל, שבמצרים מחכים מאוד לתייר הישראלי, לאחר שערך ביקור הכנה בשארם. "זו אלטרנטיבה זמינה ואיכותית, שעשויה להפעיל לחץ על מדינות אחרות כמו קפריסין להציע מחירים תחרותיים לתייר הישראלי".

"אילת תשלם את מחיר ההזנחה"

עד כמה אילת תושפע מפתיחת שארם?
"באילת עוד לא מבינים את עוצמת התחרות שעשויה לערער דרמטית את התיירות אליה. העיר הדרומית תפסיד תיירים ישראלים שיעדיפו לנסוע למצרים, לדובאי ולבחריין", השיב שיחור. "אילת תשלם את מחיר ההזנחה מטעם הממשלה שלא דאגה לפתח באילת תיירות נושאית".

מנגד, ד"ר כתר מציג תחזית פחות פסימית עבור העיר הדרומית. "עוגת התיירות היא אלסטית", הוא טוען. "ראינו איך בין השנים 2016 ל-2019 שככל שמחירי הטיסות ירדו וההיצע הפך להיות זמין יותר, אז תדירות הטיסות גדלה. במילים אחרות, טסו יותר ליעדים שנמצאים במרחק של עד שעתיים טיסה וגם נפשו באילת.

"עבור רבים אילת היא בית, וכמה שהישראלים אוהבים לקטר על המחירים באילת, הם ממשיכים לנפוש בה. למרות התחרות, יש דברים ששארם לא יכולה להציע - החל מנושא הכשרות ועד השפה העברית. מה שתעשה הכניסה של שארם כמתחרה על אותה משבצת של חופשה היא לנער המונופוליות, את הסטגנציה ואת הזחיחות של המלונאים באילת, שמתנהלים כשוק שאין לו תחרות".