היישוב המדברי שכדי לגור בו צריך לעבור מבחן אומץ

בתי בוץ, סופות חול ופוטנציאל לחוויה חוץ גופית • באר מילכה, ישוב קהילתי בפתחת ניצנה, מציע טעימה אלטרנטיבית-אקולוגית מרגיעה מאוד

באר מילכה / צילום: נעמי וולפנר
באר מילכה / צילום: נעמי וולפנר

צלילי חליל אל החולות של המדבר היה שולח

(איציק ויינגרטן)

זהו יום המוקדש לחולמים בהקיץ, לאלה המבקשים מרגוע ללב. יום שמאפשר לשמוע איך הדופק מאט פעימותיו כדי לאפשר התמסרות לרגע והקשבה לטבע ולאנשים שבחרו לחיות חלום. פנו זמן בנפש וביומן הטרוד, והגיעו עד ליישוב הדרומי באר מלגה (באר מילכה), בו רק צהלתם של ילדים מאושרים תפר את השקט.

09:00 | היוצרות של באר מילכה

מתישהו אחרי באר שבע מתחלף הירוק לצהוב. מגדלור השמש של תחנת הכוח באשלים ספק מסנוור את העין ספק מסמא את התודעה. כמו רוצה לסמן מחוג זמן משל עצמו, מעין "ביג בן" מדברי.

הפעם הרחקתי עד באר מילכה, יישוב קהילתי בפתחת ניצנה, חבל ארץ סחוף רוחות הממלאות כל חריץ בחלקיקי חול שנדרשים ימים לסלקם, ולתושבי המקום יש רוחות נפש היכולות להן. אולי בשל אתגרי הפרנסה, ואולי זהו הריק המחייב יציקת תכנים ויצירתיות, יצא שבבאר מילכה נוצר שבט נשי מלוכד של יוצרות במלאכות עתיקות, באמנות, בקרמיקה ובבוץ. בחצי חיוך הם אומרים: "אם אתה לא יוצר, אתה דיונה", ונראה שזה הכוח המניע.

את דקלה דון פוגשים במגורי הקרוון המשמש חלל ליצירתה. שכונת הקרוונים של באר מילכה היא המקום הראשון בו נדרש לחיות כל מי שחפץ לנטוע את חייו ביישוב, מעין "מבחן אומץ" שבוחן את עומק כוונותיו להשתלב. הקרוונים בסיסים למגורים, אך הנוף הנשקף מהם מסוגל להוציא כל בר דעת מדעתו. להישאר שם, זה כבר סיפור אחר.

דקלה דון, סדנאות ליבוד / צילום: נעמי וולפנר
 דקלה דון, סדנאות ליבוד / צילום: נעמי וולפנר
 

דקלה היא תרפיסטית באמנות במקצועה, וגם יוצרת עבודות מרהיבות באמצעות ליבוד, מלאכה עתיקה, מרגיעה ומדיטטיבית. בסטודיו הקטן המשקיף על חמוקי המדבר והחממות אפשר ליצור בהנחייתה מבובות קטנות וצמריריות ועד תיקים ונעליים.

בתום הסדנה תוביל אתכם דקלה בגאווה לוקל פטריוטית לשכנתה, לירון קמפבל, קרמיקאית מחוננת, היוצרת באובניים ומגלפת את עבודותיה בהשראת תרבויות עתיקות. הבאה בתור היוצרות ששווה לפגוש היא אלה סיני-אמיר. צמתה הארוכה כרוכה סביב קודקודה א-לה פרידה קאלו, ועולל בידיה. סיני היא אחת מהיוצרות הבודדות בארץ המקדישות את חייהן לשחזור מלאכות יד עתיקות. חרף גילה הצעיר, היא רואה במלאכת השימור ייעוד, וכשזמנה בידה היא קולעת סלים מסנסנים ומגומא חלקלק ועוסקת בבורסקאות, מהמלאכות העתיקות שידעה האנושות. סדנה עם אלה מחייבת ממד זמן אחר.

כלי קרמיקה של לירון קמפבל, clay kede / צילום: נעמי וולפנר
 כלי קרמיקה של לירון קמפבל, clay kede / צילום: נעמי וולפנר

הליכה מבית לבית חושפת קוד בנייה אחיד, המחייב בתים נמוכים בצבעי מדבר, עם חלונות גדולים וסככות ענפי תמר. חלקם מבוץ, אבל כולם משתלבים בטבעיות, ללא קישוטים מיותרים והפרעה לנוף.

ביתם של רוני הלוי ותום אלקלעי הוא מהיפים שראיתי. השניים מנהלים עסק מצליח לבניית בתים מבוץ ומאדמה נגוחה (דחוסה), מגדלים ירקות בשיטת אקוופוניקה (מערכת אקולוגית המשלבת דגים וצמחים) ובזמנם החופשי (נדמה שלדרי המדבר יש יותר עיסוקים ויותר זמן על פני היממה) הם מעבירים סדנאות לאורחים המבקשים טעימה מבנייה באדמה, וגם סדנאות ארוכות יותר למעוניינים.

בנייה מדברית מוקפת צמחייה / צילום: נעמי וולפנר
 בנייה מדברית מוקפת צמחייה / צילום: נעמי וולפנר

בתיאום מראש: דקלה דון, סדנאות ליבוד, 054-4988602; לירון קמפבל, clay kede, לא בשבת 054-2443009; אלה סיני-אמיר, מלאכה בשמחה, 054-7684892; רוני הלוי, בנייה בבוץ, 054-6652947.

13:00 | תבלינים במדבר

לכל משפחה ביישוב יש חלקת אדמה שבה היא רשאית לעבד את תוצרתה. יש מי שמפיק רימונים עסיסיים, ויש מי שמקדיש את חייו לטיפוח אזובית המדבר, פרעושית גלונית ושאר עשבים וצמחים לקוסמטיקה טבעית ולחליטות.

"שירת המדבר" הוא מיזם של חקלאות מרפא. גולן ונועה כהן, שניהם הרבליסטים במקצועם, אוצרים ידע בלום בכל הקשור לצמחי המרפא. מומלץ לסייר בחממות, לשמוע הסברים על סגולות צמחי המדבר ולהתבשם מניחוחם.

שירת המדבר - בתיאום מראש, 050-7021663

15:00 | סדנת צילום, אבנים מהירח

ועכשיו לחוויה קולנועית כמעט חוץ גופית, שלשמה תזדקקו לטלפון נייד בלבד. נועה ברנט יצרה סדנת צילום בנייד בחמוקי ניצנה, מרחק נסיעה קצרצר מהיישוב לכיוון מצרים. נועה, צלמת במקצועה, מובילה קבוצות, זוגות ומשפחות למקומות נסתרים בנבכי החמוקים, שם הסלעים והגבעות מתקמרים בשלל צורות טבעיות. הכי יפה להגיע בשקיעה, עת קרני השמש נשברות לרסיסים בצבעים וצורות קלידוסקופיות. חוויה אלוהית ממש.

נועה ברנט, רגעים בתנועה, סדנאות צילום בנייד. בתיאום מראש 052-3379031

מה אוכלים בסביבה

שיר-לי במדבר" מספקת מארזי ארוחות בוקר וצהריים טעימות לקבוצות/זוגות ויחידים, ותביא את המארזים לאן שתבקשו באזור פיתחת ניצנה. אפשרות שנייה היא פודטראק "הבוטקה" של יניר נשיא, בכניסה לקדש ברנע ומגישה המבורגרים מעולים, בשר ממעשנה, כריכים וסלטים טעימים וטריים.

שיר-לי במדבר, בתיאום מראש 052-4647437; הבוטקה - קדש ברנע. 054-4243497, כשר. א’-ה’ - 12:00-21:00