חוששים מירידות בשווקים? לא חייבים להקטין חשיפה, אפשר לגדר סיכונים

הזינוק בציפיות האינפלציה בעולם, לצד המציאות הגיאו-פוליטית המורכבת, מעלים את החשיבות של אסטרטגיות לגידור ההשקעות • ישנם כמה אפיקים וכלי גידור שכדאי למשקיעים להכיר מקרוב • כתבה שנייה בסדרה

סוחרים מודאגים בוול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew
סוחרים מודאגים בוול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew

הכותב הינו סמנכ"ל בכיר, מנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה לניירות ערך בת"א. הדעות והמסקנות המובאות בכתבה הן בבחינת הבעת דעה של הכותב בלבד. אין לראות באמור משום מצג או התחייבות של הבורסה או משום המלצה או עצה לנהוג בדרך זו או אחרת, לרבות בכל הקשור לקבלת החלטת השקעה, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם 

הזינוק בציפיות האינפלציה ברחבי העולם, לצד המציאות הגיאו-פוליטית המורכבת, מחייבים היכרות משופרת עם אסטרטגיות גידור, שלרוב שמישות בידי פעילי שוק הון מקצוענים, אך ראוי כי ציבור המשקיעים יזכה להכירן.

ראשית, נאמר כי גידור עולה כסף, ולא מעט, בדיוק כמו שרכישת ביטוח מקיף לרכב עולה לא מעט כסף ועדיין מרביתנו לא מוותרים עליו. שוק הנגזרים שמאפשר יישום אסטרטגיות גידור מגוונות הוא שוק הדורש ידע מקצועי ייעודי, אך ידע זה אינו זמין דיו לקהל הרחב. אולם מאחר ששוק הנגזרים מהווה פלטפורמה יוצאת דופן לניהול סיכונים, הרי שראוי להקדיש זמן ללימוד הנושא ובמידת הצורך להיעזר במומחים לטובת שימוש מושכל בפלטפורמה זו, שכו התעלמות מקיומו עשויה להוביל להחמצת היתרונות המהותיים שהוא מעניק.

משקיע החושש כי שוק המניות עשוי להציג ירידות שערים חדות, לא חייב להקטין חשיפה מנייתית באמצעות מכירה סיטונאית של המניות אותן הוא מחזיק. יש לו האפשרות לשמר את הפוזיציה המנייתית שברשותו ולהקטין חשיפה למדדי מניות, וזאת באמצעות מכירת חוזה סינתטי על מדד ת"א-35 או כל מדד רלוונטי אחר. כך הוא יוכל ליהנות מביצועי היתר של תיק המניות שלו ביחס לביצועי השוק, בהנחה שבחירת המניות שלו מוצלחת.

משקיע החושש מירידות שערים יכול לקנות אופציות מכר במחירים שונים לתרחישים שונים, החל מהגנות יקרות יחסית מפני ירידות קלות ועד להגנות זולות יחסית מפני תרחישי קיצון של ירידות חדות.

למכור צמיחה ולהחזיק ערך, ולהיפך

בעבר היה נהוג להתגונן מפני עלייה בסיכון הגיאו-פוליטי באמצעות חשיפה מוגברת לדולר, אך כיום עוצמת השקל הנשענת על עודף ניכר בחשבון השוטף, מקטינה את האטרקטיביות של הגנה זו. חשיפה לשער הדולר מתאפשרת בדרכים מגוונות - דרך קרנות פסיביות ייעודיות ועד שוק האופציות שקל-דולר הנסחרים בבורסה בת"א.

שוק הנגזרים אינו האמצעי היחיד העומד לרשות המשקיעים, בבואם לנהל פוזיציה דפנסיבית בתיק ההשקעות. באפשרותם לבצע מכירה בחסר של מניות שלתפיסתם הן יקרות, ולהשקיע מנגד במניות שלהערכתם מתומחרות בחסר, וכך להפיק רווח אשר אינו תלוי בתנודתיות בשווקים. משקיע הסבור כי מניות הדיבידנד אטרקטיביות למציאות הכלכלית הנוכחית, לעומת מניות הצמיחה האטרקטיביות פחות, יכול למכור בחסר את סל מניות הצמיחה ולהחזיק בסל של מניות ערך, ולהיפך.

שוק ההשאלות בישראל אינו משוכלל, ומקשה על ההשאלות בעלויות סבירות בין חברי הבורסה השונים, אך עדיין תנאי השוק מאפשרים לפעול בו.

פוזיציה נוספת שרלוונטית לתקופה היא מסחר בציפיות האינפלציה הגלומות בשוק איגרות החוב הממשלתיות. זאת באמצעות פוזיציות "לונג" על איגרות צמודות מדד ומכירה בחסר של חוב ממשלתי שקלי בעל משך חיים ממוצע דומה, ולהיפך.

אם לא רווחים - לפחות הפסדים מוגבלים

בבורסת תל אביב נסחרות קרנות סל המייצרות חשיפה הפוכה למדדים מרכזיים בארץ ובחו"ל, ואלו מאפשרות אף גידור אל מול סיכוני שוק מסוימים. אך גם כאן יש להכיר מקרוב את החשיפה האפקטיבית של מכשירים אלו ואת העלויות הכרוכות בגידור זה.

אסטרטגיות גידור מגוונות מאפשרות למשקיעים לבנות אסטרטגיות השקעה לכל מצב עולם. כך, בהתממש אסטרטגיות אלו, ניתן ליהנות מרווחים נאים, ומצד שני, אם אסטרטגיות אלו אינן מתממשות, ניתן לקצוב את ההפסד להפסד מוגדר מראש.

בהקשר זה יצוין כי הבורסה בת"א עמלה בחודשים האחרונים על שכלול שוק הנגזרים, כך שיותר מכשירי גידור יהיו זמינים למשקיעים בעתיד הלא רחוק, לעומת המגוון כיום שאינו מספק עבור מי שמבקשים ליישם אסטרטגיות גידור מגוונות.

כמו כן פועלת הבורסה לשכלול שוק ההשאלות, במטרה שהמשקיעים יוכלו לגדר טוב יותר את השקעותיהם, והמשאילים יזכו בהכנסה פסיבית הולמת על ניירות הערך שברשותם.