סייבר | דעה

תיווך בזירה המדינית לא יעזור בחזית הסייבר

לצד הזירה המדינית שאינה מפסיקה להיות מסוקרת בכלי התקשורת, מתקיימת מתחת לרדאר הציבורי מלחמת האקרים מתישה ומורטת עצבים שרק תלך ותסלים

סייבר / צילום: Shutterstock, Sashkin
סייבר / צילום: Shutterstock, Sashkin

הכותב הוא מנכ״ל משרד המודיעין לשעבר וכיום נשיא חברת סייברפרוף

בזמן שהתותחים רועמים, ההאקרים עובדים. לאחר שהמהלכים המלחמתיים של רוסיה בקרים ובמזרח אוקראינה ב-2014 עברו לעצימות שגרתית, ועוד הרבה קודם לפלישה שהחלה בפברואר 2022, חזית חדשה צפה ועלתה בין שתי המדינות - לוחמת סייבר. תשתיות חשמל ומערכות פיננסיות אוקראיניות הותקפו קשות, ככל הנראה על-ידי קבוצות סייבר רוסיות, שלוחות ישירות או עקיפות של הקרמלין, והנזק שנסוב להן אותת על פגיעוּת גדולה של הכלכלה האוקראינית בחזית הווירטואלית.

לפני כארבעה שבועות, ניתן היה לצפות שעם הינתן האות לא תחל רק פלישה קרקעית ואווירית, אלא גם מערכה דיגיטלית מתואמת, כל זאת על מנת להשיג את יעדי המלחמה עליה הכריז נשיא רוסיה. אולם כפי שהמהלכים הצבאיים נתקלו בקשיים שאף פרשן, ובמיוחד השלטונות הרוסיים, לא חזה, כך גם לוחמת הסייבר מדשדשת. עד כה, מלבד מספר קמפיינים מוגבלים בהיקפם כנגד אתרי ונכסי ממשלת אוקראינה, כמעט שלא נצפו מהלכים שנחשבים לאגרסיביים מצד עוצבות הסייבר הרוסיות. ונשאלת השאלה עד כמה מדובר בהחלטה מתוכננת של הקרמלין, והאם - כמו במקרה הקרקעי או האווירי - העריכו הרוסים את כוחם הערכת יתר.

נקודות דמיון נוספות מתקיימות בין שני המישורים - הוירטואלי והפיזי. בעוד שממשלת אוקראינה קראה להקמת לגיונות שיקלטו מתנדבים זרים שיטלו חלק בלחימה, הוקם במקביל צבא האקרים גלובלי עצום בהיקפו בן מאות אלפי חברים. הם זוכים לתמיכה מסוימת מצד הרשויות האוקראיניות, אבל מגלים עצמאות בעודם מסתערים על יעדים רוסיים. עזרה מפתיעה מגיעה מצד האקרים ביילורוסים המתנגדים לתמיכה של ממשלתם ברוסיה ואפילו מצד אופזיציונרים רוסיים שמדליפים מידע מקבוצות האקרים בארצם.

אך כאן מסתיים הדמיון ומתחיל השוני. כבר הוכח שאת מהלכי הצבא הרוסי, או לפחות את הנסיונות לבצעם, ניתן לחזות באמצעות אמצעי איסוף מתקדמים שאותם מוביל המודיעין האמריקאי. אלה מאתרים תנועת כוחות והצטברות מערכי לחימה בשטחי הכינוס בסמוך לחזית המתקדמת לעבר ערי המפתח, ומיד לאחר מכן המידע מועבר לכלי התקשורת ומשם לבמה הציבורית הגלובלית. לא כך הם פני הדברים במימד הדיגיטלי. שטחי כינוס בלוחמת הסייבר הם מאד אפורים, וסביר להניח שרוסיה פרסה כוחות חודשים ואף שנים לפני שנאספו משוריינים בגבול האוקראיני. רק השבוע הזהיר הנשיא ביידן עצמו מפני מתקפה צפויה, ואכן רף התקיפות החל לעלות, אם כי במידה עדיין מינורית.

לשון אחר, רוסיה יכולה לגרום נזק עצום וככל הנראה מרסנת את עצמה מכיוון שהיא מורתעת במידת מה. המקור להרתעה זו הוא דווקא המערב. אמנם נאט״ו התחייבה לתמוך בהעברת נשק וציוד לבעלת בריתה האוקראינית, וכך היא אכן עושה בהיקפים חסרי-תקדים, אבל באותה נשימה הנשיא ביידן הצהיר חזור והצהר שלא תהיה מצד כוחות הברית מעורבות לחימתית ישירה. רק לאחרונה דחה הבית הלבן את האפשרות לבצע עסקה סיבובית שבה מטוסי קרב פולנים יועברו לאוקראינה. אולם בעוד שלחימה פיזית הוצאה מהמשוואה, חבילת הסנקציות הכלכליות הגדולה בהיסטוריה שהטיל המערב עומדת לזעזע את יסודות המשק הרוסי. סביר שתגובה במימד הסייבר היא חלק נוסף בארגז הכלים של המערב, והעוצמה שהוא אוחז בידו אינה נופלת מהמערך הרוסי.

אנחנו בעיצומו של אירוע ביטחוני חמור המפתח באופן מדורג. כל צד מסלים את צעדיו - בין אם הרוסים כאשר הגבירו את עוצמת האש על תשתיות אזרחיות, ובין אם המערב אשר מוסיף בכל שבוע מרכיב נוסף לענישה הכלכלית. מסוכן יהיה להעריך את המשך ההסלמה, אבל סביר שבכל הנוגע למימד הסייבר, הרע עוד לפנינו.