הצוללת | פודקאסט

המלחמה באוקראינה גרמה לנהירה אל הקריפטו. איך זה נגמר?

מטבעות הקריפטו כמו ביטקוין הפכו מוצר מבוקש בידי אזרחים משני עברי המתרס של המלחמה • אוקראינה גייסה יותר מ-100 מיליון דולר במטבעות קריפטו ואילו ברוסיה האזרחים חיפשו מפלט מהרובל הקורס • האם הם הצליחו לממש את המטבע ומה קרה לקריפטו כשהבורסות צנחו? • האזינו 

דגל אוקראינה עלרקע בית ספר במערב המדינה שהפך לבית חולים שדה. אוקראינה קיבלה תרומות במטבעות קריפטו / צילום: Associated Press, Nariman El-Mofty
דגל אוקראינה עלרקע בית ספר במערב המדינה שהפך לבית חולים שדה. אוקראינה קיבלה תרומות במטבעות קריפטו / צילום: Associated Press, Nariman El-Mofty

בתחילת השבוע, ממשלת אוקראינה שיתפה בחשבון רשמי שלה סרטון שבו היא מודה לכל מי שחושב על אוקראינה או מתפלל בשבילה. עם זאת, נאמר בסרטון, יש לאוקראינה מספיק מחשבות ותפילות - מה שהיא צריכה זה כסף. ובסרטון מבקשים פשוט לשלוח תרומות שיסייעו לאוקראינה לצלוח את המלחמה.

למרבה הצער, מלחמות, וגם מגבית מלחמה, הם לא דבר חדש. אבל בפוסט של ממשלת אוקראינה דווקא היה חידוש: לינק שמוביל לכתובות של ארנקי קריפטו. מי שרוצה יכול לשלוח כסף לאוקראינה במטבעות קריפטו, כמו אתריום ותט'ר.

אוקראינה כבר קיבלה תרומות קריפטו בעשרות מיליוני דולרים. ולפי חלק מהדיווחים יותר ממאה מיליון דולר. כפי שהכותרת בעיתון USA Today הגדירה את זה, אנחנו עדים למלחמת הקריפטו הראשונה.

הקריפטו גילה גם את חוזקותיו וגם את חולשותיו

וזה לא רק תרומות. בשבועות האחרונים המלחמה כבר הובילה לסדרה של טלטלות: אינפלציה, סנקציות כלכליות, מגבלות על משיכת דולרים ברוסיה. זהו בדיוק התרחיש שבו מטבעות הקריפטו היו אמורים להוכיח את עצמם. הם מבוזרים, הם לא כפופוים לממשלות, אין להם גבולות. ועכשיו הגיע המבחן שלהם.

מה קרה בפועל? האם מטבעות הקריפטו התגלו כסוג של זהב דיגיטאלי, נכס בטוח בו ניתן להיאחז בסוף העולם? בקצרה, בחודש המלחמה החולף הקריפטו גילה גם את חוזקותיו וגם את חולשותיו.

אוקראינה, למשל, הצליחה אמנם לגייס סכומי כסף גדולים באמצעות ארנקי קריפטו, אך לצד זאת היו האקרים מתחזים שפתחו גם הם ארנקי קריפטו לגיוס תרומות לכאורה, והיו מזויפים.

כמו כן, בצד הזכות של הקריפטו, ראינו אוקראינים וגם רוסים שהצליחו להמיר כספים לדולר או יורו תוך שימוש בקריפטו בתווך. הם עשו זאת בעיקר דרך מטבעות קריפטו שצמודים למטבעות פיאט (כלומר כסף מדינתי רגיל, כמו דולר או יורו), ולכן הם יציבים יחסית.

למעשה, לפי אלי בג'רנו, מייסד בורסת הקריפטו הישראלית Bit2C, "ביום של פרוץ הקרבות באוקראינה המסחר במטבע קריפטו צמוד הדולר USDT קפץ ביומיים מ-1.5 מיליארד דולר ל-4.6 מיליארד דולר".

לרוסים קשה יותר לממש קריפטו

איך מבצעים את ההמרה מקריפטו לדולר במציאות של פיקוח הדוק על העברות כספים? מתחת לרדאר. למשל, בעלי הקריפטו יכולים לבקש למכור ביטקוין בקבוצות של משקיעים ברשתות חברתיות, וכך יועברו מטבעות מארנק לארנק.

אבל לרוסים קשה יותר לממש קריפטו בהשוואה לאוקראינים, כי הסנקציות הכלכליות שהוטלו על רוסיה חלו גם על קריפטו. למשל, ישנן הרבה בורסות ברחבי העולם שקיבלו הוראה לעצור חשבונות קריפטו. כך שהקריפטו שנולד ונועד למעקף הרגולציה המכבידה, דווקא כן נכנס לפיקוח מסוים שלה בנסיבות של המלחמה הנוכחית.

עוד חולשה של הקריפטו נובעת מכך שהוא מתנהג בדומה לתנודות בבורסות, ואף במכפלות: כשהבורסות עולות הוא עולה יותר מהן, וההפך. לכן כשבורסות ברחבי העולם צנחו עם פרוץ הקרבות, הקריפטו צנח גם הוא בחדות.

ומה בעתיד? הקריפטו צפוי להפוך לנכס מוסדר הרבה יותר. אוקראינה הצהירה זה מכבר שתבצע אסדרה של הקריפטו ואפילו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הוציא צו נשיאותי שלפיו הקריפטו יאומץ בקרוב כתעשייה ויעבור אסדרה.