לא רק וויקס: שני הסטארט-אפים שמנסים לכבוש את שוק עיצוב האתרים

דודא ואלמנטור מייצגות את התחרות בשוק בניית האתרים בין מחנה הקוד הפתוח וורדפרס לבין הפלטפורמות הסגורות • דודא גייסה הרבה יותר כסף, אבל אלמנטור בנתה קהילת ענק, על בסיס קוד פתוח, שאותה היא מנסה להמיר להכנסות • המשבצת, מדור חדש

ראש בראש אלמנטור מול דודא / צילום: דודא, איל יצהר
ראש בראש אלמנטור מול דודא / צילום: דודא, איל יצהר

מה זה המשבצת

אלפי חברות פועלות בענף ההייטק הישראלי במטרה לכבוש את השוק הגלובלי. רבות מהן מתחרות על אותה המשבצת, אבל לכל אחת סיפור ייחודי משלה. מדור ״המשבצת״ של גלובס משווה בין חברות טק מהארץ ומהעולם, מספק את ההקשר בו הן פועלות ומציג את המגמות העיקריות בתחום.

שוק בניית האתרים מתחלק כמעט באופן שווה בין מחנה וורדפרס הפתוח לבין שאר העולם שכולל פלטפורמות סגורות. לפי סקר W3Techs, פלטפורמת הקוד הפתוח החינמית וורדפרס, שהוקמה לפני 18 שנה ליצירת בלוגים, מניעה כיום לבדה 43% מתוך 10 מיליון האתרים הפופולריים באינטרנט. לעומת זאת בצד הסגור של המפה, השוק יותר מבוזר כאשר שופיפיי מניעה 4.4% מהאתרים הפופולריים, וויקס 2.2% מהם וסקוורספייס 1.9%, אם למנות רק את השלישיה המובילה.

הניגוד הזה בין שתי הגישות, שיש מי שמשווה אותו להבדל בין אנדרואיד הפתוח לאייפון הסגור, בא לידי ביטוי בצורה יפה בפולמוס שעוררה סדרת פרסומות שיצאה איתם בשנה שעברה וויקס, מייצגת הגן הסגור, תחת הכותרת "מגיע לך יותר". בפרסומות נראה מפתח אתרים מתלונן לפסיכולוגית שלו על כל הצרות שיש לו עם הקוד הפתוח של וורדפרס, החל מבעיות אבטחה ועד עדכונים מרובים. "וורדפרס מזכיר לי את אבי, כיוון ששניהם נותנים אפס תמיכה", אומר המפתח לפסיכולוגית שלו.

מי שלא העריך במיוחד את ההומור בפרסומות היו תומכי וורדפרס נלהבים רבים, כולל מייסד הפלטפורמה הפתוחה מאט מולנווג, שתקף בחזרה את וויקס על כך שאינה מאפשרת לייצא את האתר שבנית אצלה למקום אחר, ממש כמו "בית מלון שאתה יכול לעשות בו צ'ק אין אבל לעולם לא צ'ק אאוט".

וויקס היא כמובן החברה הישראלית המוכרת והגדולה ביותר בעולם בניית האתרים, אך היא איננה היחידה. פועלים בתחום עוד שני סטארט-אפים ישראלים ותיקים יחסית, שאחד מהם שייך למחנה וורדפרס והשני למתנגדיו. כמו וויקס, הסטארט-אפ דודא מציע מערכת עצמאית לניהול תוכן, עיצוב ואחסון. לעומת זאת, אלמנטור מפתחת תוסף המתלבש על מערכת ניהול התוכן החינמית של וורדפרס ומוסיף לה יכולות לעיצוב מקצועי של אתר.

יוצרי אינטרנט מול סוכנויות

בשנה האחרונה זכתה  וויקס  ללא מעט כותרות שליליות על רקע הקריסה בשער המניה שלה משיא של כ-20 מיליארד דולר לכ-5.5 מיליארד בלבד כעת. אולם במונחים ישראלים עדיין מדובר בחברת ענק שמציעה סט רחב של מוצרים ופונה לקהל הרחב, החל מבעלי עסקים קטנים שמחפשים להקים אתר בקלות, הקהל המסורתי של וויקס, ועד למעצבי אתרים מקצועיים וסוכנויות לבניית אתרים שלהם היא מציעה את Editor X, שהושק ב-2020. לעומת זאת דודא ואלמנטור הן חברות מצומצמות יותר, שפונות לקהל ממוקד יותר.

דודא, הוותיקה מבין השתיים, הוקמה על ידי איתי סדן (מנכ"ל) ואמיר גלט (סמנכ"ל טכנולוגיות) ב-2010 תחת השם דודא מובייל ועסקה תחילה בפיתוח ספציפי של אתרים לעולם מכשירי סלולר. לאחר שצברה תאוצה הטכנולוגיה הרספונסיבית שאפשרה בניית אתר מאוחד לכל סוגי המסכים, בדודא הבינו שהם צריכים לעשות שינוי. החל מ-2014 דודא (שהסירה את מובייל מהשם) מפתחת כלי שמיועד בעיקר לסוכנויות מקצועיות לבניית אתרים, שמהוות את מרבית 18 אלף הלקוחות שלה.

איתי סדן, מנכ''ל דודא / צילום: דודא
 איתי סדן, מנכ''ל דודא / צילום: דודא

קהל יעד נוסף של דודא הן פלטפורמות שמטמיעות את מעצב האתרים של החברה ומוכרות אותו כשלהן. כך למשל פלטפורמת אחסון האתרים גו דדי משווקת בחלק מהמדינות את דודא כפתרון לעיצוב האתר עבור לקוחות שקנו שטח אחסון. במסגרת השותפות של דודא עם טריפ אדוויזר, מציעה פלטפורמת התיירות לבתי מלון להקים אתר משלהם על בסיס התמונות שכבר העלו אליה.

לעומת זאת, אלמנטור הוקמה ב-2015 על ידי מפתח ומעצב אתרים, יוני לוקסנברג (מנכ"ל) ואריאל קליקשטיין (סמנכ"ל טכנולוגיות), שניהם חרדים, שעבדו שנים כצוות שכיר לבניית אתרי אינטרנט בהזמנה על גבי וורדפרס. מהעסק ההוא הם התרחבו למכירת תבניות מובנות לעיצוב בוורדפרס לפני שפיתחו תוסף שמציע עורך ויזואלי כללי, המוצר הנוכחי שלהם.

אלמנטור מגדירה את קהל היעד שלה באופן רחב מעט יותר משל דודא והיא פונה ליוצרי אינטרנט, הגדרה שכוללת סוכנויות ופרילנסרים לבניית אתרים אך גם אנשי מקצוע כמו צלמי חתונות, שבונים אתרים עבור עצמם. לדודא ולאלמנטור שתיהן יש ציונים דומים וגבוהים של 4.6 ו-4.7, בהתאמה, מתוך 5 באתר השוואת התוכנות Capttera.

קהל גדול מול תמחור גבוה

שתי החברות, דודא ואלמנטור, אינן חושפות את ההכנסות המדויקות שלהן, המוערכות בעשרות מיליוני דולרים במונחי ARR (קצב הכנסות חוזרות), וגם לא את השווי שלהן. דודא גייסה עד היום 100 מיליון דולר, 50 מיליון מתוכם בסיבוב האחרון אשתקד בהובלת קרן קלארידג' ישראל. לעומת זאת, אלמנטור גייסה עד היום 16 מיליון דולר בלבד, רובם המכריע מקרן לייטספיד האמריקאית שהובילה את הסבב המשמעותי היחיד שלה ב-2020. למרות זאת אלמנטור היא חברה גדולה יותר מבחינת כוח אדם ומעסיקה 370 עובדים לעומת 220 בדודא. היא גם צומחת מהר יותר במונחי קצב גיוס העובדים, כאשר גדלה ב-47% בשנה האחרונה לעומת 22% לדודא, לפי נתוני לינקדאין.

יוני לוקסנבורג / צילום: איל יצהר
 יוני לוקסנבורג / צילום: איל יצהר

היתרון הגדול של אלמנטור טמון בקהילה הגדולה שיצרה סביבה על בסיס גרסת הקוד הפתוח החינמית שלה. לאלמנטור יש 215 אלף עוקבים בעמוד הפייסבוק למשל, בהשוואה ל-50 אלף בלבד לדודא. יתרון זה בא לידי ביטוי גם בתוצאות שלהן בסקר W3Techs, שלפיו 7% מתוך עשרה מיליון האתרים המובילים ברשת נבנו בעזרת אלמנטור, עלייה מ-5% לפני שנה. זה הופך את אלמנטור לתוסף השני בפופולריות מתוך כ-60 אלף שיש לוורדפרס. לעומת זאת רק 0.2% מהאתרים הגדולים נבנו על בסיס דודא, לפי W3Techs.

אלא שהרוב המכריע של האתרים שנבנו על בסיס אלמנטור מתבססים על הגרסה החינמית, כאשר לפי דיווח החברה מתוך כ-10 מיליון אתרים פעילים שמבוססים עליה רק חצי מיליון הם בתשלום. מכיוון שדודא מציעה מסורתית חבילה מקצה לקצה כולל אחסון וניהול תוכן, היא גם יכולה לגבות מחיר גבוה יותר שמתחיל ב-168 דולר לשנה לחבילה הבסיסית ביותר. לעומת זאת המוצר המסורתי של אלמנטור הוא תוסף עיצוב בלבד שמחירו מתחיל ב-49 דולר לשנה.

התחרות עם וויקס והאתגרים

בשל המודל העסקי שלהן, האתגרים הגדולים העומדים בפני אלמנטור ודודא גם הם שונים. נראה שהיעד המרכזי של אלמנטור הוא להפוך את הקהילה הגדולה מאוד שבנתה סביבה להכנסות משמעותיות יותר. לצורך כך השיקה החברה בחודש שעבר שירות אחסון אתרים וכעת היא מוכרת בנדל של תוסף ואחסון במחיר שמתחיל ב-99 דולר לשנה, כפול מההצעה הבודדת.

לעומת זאת, היעד של דודא הוא לחזק את ההצעה שלה לסוכנויות לבניית אתרים אל מול תחרות גוברת מצד שחקנים כמו וויקס, שהגדילה פי שלושה את הכנסותיה מסוכנויות ומעצבים מקצועיים מ-2019 ל-2021. לצורך כך מפתחת דודא יכולות שייקסמו לאותן סוכנויות כמו גביית תשלום מלקוחות ויכולת לקבל פידבק מהם בזמן אמת.

 
  
 

בשורה התחתונה: אלמנטור ייחודית בענף לא רק בשל הרקע החרדי של יזמיה, אלא גם כי היא בונה תוסף עבור תוכנה אחרת, לא בחירה טיפוסית לסטארט־אפ. אבל החברה הצליחה לצבור פופולריות משמעותית שהיא צריכה לתרגם להכנסות. לעומת זאת, דודא היא סטארט־אפ מסורתי יותר שממוקד בנישה ספציפית בשוק בניית האתרים, נישה שגם שחקני ענק מנסים לכבוש.