יאנדקס מוצאת מפלט בישראל והאזהרה של המערב מפני השימוש בקספרסקי

התוכניות של ״גוגל הרוסית״ יאנדקס בישראל, והקשר לסנקציות • משבר הפליטים האוקראיני מגיע לפייבר • הקריירה החדשה של אלי רייפמן בשוק ההון • כל הפרטים על ההשקות החדשות של אנבידיה • מה מחפש מנכ״ל וולמארט בישראל ומיהו היועץ של דונלד טראמפ שגייס קרן קריפטו להשקעות בישראל? השבוע שהיה בהייטק ובמדע

השבוע שהיה בהייטק / צילום: Shutterstock, sdecoret
השבוע שהיה בהייטק / צילום: Shutterstock, sdecoret

אוקראינה היא ״סל הלחם״ של אירופה, אך עד פרוץ המלחמה היא נחשבה גם ל"מוצב האחורי" של תעשיית ההייטק העולמית, עם עשרות אלפי מתכנתים המועסקים בחברות ישראליות באופן ישיר ועקיף, ועוד כמה מאות אלפים בחברות אמריקאיות ובריטיות.

כעת, כאשר רבים מהם חוסים במדינות הלווין של אוקראינה, כמו פולין, רומניה או הונגריה, נוצרה ההזדמנות לחברות ההייטק הישראליות לסייע לרבים מהם במציאת מקום מקלט ובאספקת המשכיות תעסוקתית - בישראל, או באמצעות עבודה מרחוק.

עם המחסור האדיר של עובדים בהייטק בישראל, המוערך באופן שמרני בכ- 15 אלף עובדים, נוצרה הזדמנות פז למלא את השורות בידיים עובדות ומוחות איכותיים. ולא רק מאוקראינה: חלקם של הפליטים הרוסים - רובם יהודים שנמלטו מציפורני המשטר - נאמד בכ 75% ממספרם של הפליטים האוקראינים.

לקבלת סיכום השבוע במייל הירשמו כאן

למרות ריבוי העוסקים בממשלה בהבאת עובדים זרים להייטק הישראלי, דווקא יוזמה של חמישה עולים צעירים, היתה הראשונה והאפקטיבית מכולם עד כה להפגיש בין חברות הייטק מקומיות לבין מאגר ענק של פליטי מלחמה. נכון לאמצע השבוע, נרשמו למאגר שלה לא פחות מ- 6,500 איש במהלך השבועיים האחרונים. הקבוצה, המכונה Reboot Startup Nation, כיכבה בדיון שנערך בכנסת על העלאת מתכנתים אוקראינים לישראל שהתקיימה בשבוע שעבר, וכעת מהווים חבריה מוקד ידע בתחום עבור חברי כנסת, משרדי ממשלה וארגוני מתנדבים. בשבוע הבא, כך מבטיחים בכנסת, תוצג תכנית ממשלתית לקליטת פליטים בעלי רקע טכנולוגי בישראל.

וגם: הקריירה החדשה של אלי רייפמן בחברת הייעוץ ש"הופכת חברות ליוניקורנים"; הדילמה שמציבה המלחמה באוקראינה בפני פלטפורמות הפרילנסרים פייבר ואפוורק; מה מחפשת יאנדקס בישראל ומה הקשר לסנקציות נגדה; החשש במערב מפני תוכנת קספרסקי; ואיש סודו של דונלד טראמפ, ג'ייסון גרינבלט, ממציא את עצמו מחדש כמשקיע קריפטו. זה היה השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס:

1. יאנדקס הרוסית מנסה להתמודד עם הסנקציות, ובוחנת העברת חלק מהעובדים לישראל  

יאנדקס היתה יכולה ליהנות מהוואקום שנוצר, אך מצבה מורכב. על בכיריה הושתו סנקציות משום שמנוע החיפוש שלה מקדם כתבות מערוצי מדיה הנתמכים על ידי הממשל. בין הצעדים: הבאת עשרות עובדים יהודים לישראל והעתקת חלק מהפעילות לארץ.

2. במערב מזהירים: חברת הסייבר הרוסית קספרסקי עלולה לשתף מידע עם הקרמלין

למרות שהיא אחת החברות הפופולריות בתחום, גובר החשש כי הממשל הרוסי ינצל את קספרסקי ויגנוב מידע רגיש מארגונים. בחברה בטוחים שההאשמות נובעות משיקולים פוליטיים ומוכנים להוכיח את חפותם. וגם: האם החיבור בין פוליטיקה לטכנולוגיה יפגע בישראל בעתיד?

3. פרילנסרים תחת אש באוקראינה: הטאלנטים של פייבר ואפוורק פוזלים החוצה

בשנים האחרונות נהנו פייבר ואפוורק מצמיחה אדירה בשוק הפרילנסרים במזרח אירופה ובאוקראינה בפרט. הפלישה הרוסית למדינה מקשה על יכולתם של אלפי עצמאיים לספק שירות, ההזמנות מהמערב לא מגיעות, ויש פרילנסרים שכבר פוזלים לחפש עבודה במשרה מלאה. ניתוח גלובס.

4. תחקיר גלובס: אלי רייפמן חוזר לשוק ההון ומעדיף שלא תדעו על כך

אחרי שהיה מיזמי ההייטק הבולטים בישראל, חי כמו מלך ואז התרסק וישב בכלא - אלי רייפמן חוזר להנפקות של חברות הייטק. הפעם הוא המח מאחורי חברת ייעוץ שמבטיחה "להפוך חברות ליוניקורנים", אבל האם לעיתים היא גם מוכרת חלומות שסופם להתנפץ?

5. ״הגעתי לישראל כדי לחפש טכנולוגיות, לא כדי להיכנס לשוק המזון״

מנכ״ל וולמארט דאג מקמילון שב לעוד ביקור עסקי בישראל, ובניגוד לשמועות, אין לו כוונה לפתוח כאן סניפים בשלב זה. בראיון בלעדי לגלובס הוא מספר על הטכנולוגיות הישראליות שהוא מגייס כדי להצמיח את החברה המכניסה בעולם ומתאר איך מנהלים עסק בתקופה של אינפלציה משתוללת.

6. בדרך למהפכה בעולם השבבים? כל מה שצריך לדעת על הכרזות אנבידיה

ענקית החומרה הכריזה השבוע על ״המחשב העל החזק בעולם״ ופיתוחים בתחום המטא-וורס. מה היו הבשורות ועד כמה מרכז הפיתוח הישראלי נטל חלק מהפיתוחים? שאלות ותשובות.

7. סיליקון ואדי

קשיי המימון גדולים ושוק מצומצם: באילו מכשולים נתקלים היזמים המבטיחים של העולם הערבי? כתב גלובס מדווח מדובאי.

8. עוד מקורב של טראמפ מקים קרן הון סיכון

לאחר סטיב מנוצ'ין, גם ג'ייסון גרינבלט, לשעבר יועצו של דונלד טראמפ מקים קרן השקעות - הפעם להשקעות בחברות קריפטו.