שני מיליארד אירו: גרמניה שוקלת לרכוש מערכת "חץ 3" מישראל

בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה: הקנצלר והרמטכ"ל הגרמנים דנו ברכש מערכות ההגנה מפני טילים, כך לפי דיווח של העיתון "בילד" • לפי גורמים צבאיים מגרמניה, המערכות יוכלו לספק הגנה גם למדינות נוספות באזור

ביקור קנצלר גרמניה אולף שולץ בכנסת ישראל / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
ביקור קנצלר גרמניה אולף שולץ בכנסת ישראל / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה והשימוש הרב בטילים לתקיפת מטרות במדינה, ממשלת גרמניה שוקלת לנסות ולרכוש מערכות הגנה מטילים מישראל כבר בטווח הזמן הקרוב, כך מדווח היום העיתון "בילד" במהדורת יום ראשון שלו. לפי הדיווח, הנושא נידון בפגישה בין קנצלר גרמניה אולף שולץ לבין הרמטכ"ל הגרמני אברהארד צורן.

השניים דנו, לפי הדיווח, באפשרות שגרמניה תרכוש את מערכת "כיפת ברזל" להגנה בטווחים קצרים יחסית מפני רקטות, וגם את מערכת "חץ 3" להגנה מפני טילים בליסטיים, שעדיין נמצאת בפיתוח על ידי ישראל אך הפגינה את יכולתה בשורת ניסויים מוצלחים. לפי הדיווח, טרם התקבלה החלטה גרמנית בעניין.

מחוקקים גרמנים קראו בעבר לממשלה לרכוש באופן מיידי את מערכת "כיפת ברזל". אנדראס שוורץ, נציג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית העוסק בענייני ביטחון, אמר לעיתון: "אנחנו חייבים להגן על עצמנו טוב יותר מפני האיום הרוסי. לשם כך, אנחנו צריכים 'מטריית הגנה' כלל-גרמנית. מערכת ה'חץ 3' הישראלית היא פתרון טוב".

לפי ההערכות בגרמניה, רכש המערכת - אם יהיה אפשרי מבחינת ישראל וארה"ב המפתחות אותה - יעלה כשני מיליארד אירו לפחות. הגרמנים מעריכים כי היא תוכל להיות מבצעית עד 2025. הגורמים העריכו כי המכ"ם רב העוצמה של המערכת, "אורן ירוק", ייפרש בשלושה מוקדים בגרמניה, והמידע מהם יועבר לבסיס חיל האוויר באודם, שבמערב המדינה. משגרי הטילים המיירטים יוצבו במקומות שונים בגרמניה.

הגורמים הביטחוניים שדיברו עם העיתון אמרו כי המכ"ם הוא כה חזק, עד כי יוכל לזהות גם שיגורים לעבר רומניה, פולין והמדינות הבלטיות. מדינות אלו יוכלו לרכוש מיירטים באופן עצמאי, וגרמניה תספק להם את תמונת המכ"ם. "אנחנו יכולים 'לפרוש' את השימוש על מדינות שכנות", אמר שוורץ, "ועל ידי כך גרמניה תמלא תפקיד מרכזי בביטחון האירופי".