בזק | ניתוח

בזק אופטימית, אך מה הערכת השווי האמיתית של yes ובזק בינלאומי?

בעוד בזק מנסה להמעיט מנזקי ההפסדים של שתי החברות ואף לרמוז שייתכן שיגיע רגע ש-yes תנסה להציף ערך, הערכות השווי מלמדות כי ההפסדים המצטברים רק יעמיקו • מה עתידה של התוכנית האסטרטגית שלקח שנה לגבש והאם בזק תמשיך להיות תלויה במגזר הקווי?

גיל שרון, יו''ר בזק / צילום: אייל מרגולין
גיל שרון, יו''ר בזק / צילום: אייל מרגולין

בסיקור הדוחות של קבוצת בזק בשבוע שעבר לשנת 2021, "נשכחו" שתי הערכות שווי לחברות הבנות yes ובזק בינלאומי שלא נותחו. בשיחות ההסבר עם העיתונאים דווקא דובר לא מעט על שתי החברות וזאת על רקע השינויים הגדולים שהן עוברות והניסיונות לשרטט להן אופק אופטימי. בפועל, הערכות השווי מציירות תמונה שונה מהאופטימיות שניסו ראשי בזק  להפיח בהן.

התמונה שונה בעיקר כשמתייחסים ל-yes. בניגוד לבזק בינלאומי, שבזק כבר השלימה עם אובדן החטיבה הפרטית שלה בגלל השינויים בשוק האינטרנט וביטול הפיצול בין ספק לתשתית, הרי שב-yes מנסים להפיח חיים ורואים בה זרוע חשובה של הקבוצה. אך איך היא תפעל תחת ההפסדים שמשתקפים לה מהערכת השווי, ומה יהיה מקומה של yes בעתיד מבחינת קבוצת בזק, אלו שאלות שבחלקן נותרו פתוחות ואף מעיקות.

ראשית, חשוב לומר ש-yes נמצאת בנקודת פתיחה טובה יחסית לקראת השינויים הצפויים בשוק הטלוויזיה והכניסה של השחקנים הבינלאומיים הגדולים. המעבר לשידורים על גבי האינטרנט הוא מהלך שסייע לחברה להיות היום חברת הסטרימינג הגדולה והמתקדמת ביותר בישראל. ההסכם שחתמה yes עם דיסני פלוס אמור להתמודד עם השינויים בשוק והוא חשוב מאד בקרב האסטרטגי הרחב יותר שמתפתח בשוק מול שאר השחקנים והמגמות של שיתופי פעולה עם שחקני התוכן הזרים.

יחד עם זאת, כשרואים שבבזק מעריכים שההפסדים של yes יילכו ויגברו והיא תיהפך להפסדית, נשאלת השאלה מה קורה פה? מה הטעם בהמשך ההחזקה בחברות בנות כשבבזק עצמה מעריכים שהן הולכות להפסיד מאות מיליוני שקלים?

מהגנה להתקפה

מעבר מהגנה להתקפה, כך הציג יו"ר בזק גיל שרון בנובמבר האחרון את הכותרת של התוכנית האסטרטגית שבנה בסיוע חברת דלויט, במשך כשנה מאז כניסתו לתפקיד בסוף שנת 2020. שנה שלמה שקדו יועצי דלויט כשבראשם היועץ הוותיק שלי תשובה על גיבוש תוכנית אסטרטגית חדשה לבזק, תוכנית שתאפשר ליו"ר הנכנס להביא עימו בשורה.

עיקרי התוכנית פורסמו באירוע חגיגי שכלל מפגש עם עיתונאים ולאחריו מפגש אנליסטים מקומיים וזרים. הרבה ציפיות נבנו לקראת האירוע, וכגודל הציפייה כך גודל האכזבה. התוכנית כללה מספר סעיפים רובם מובנים מאליהם, כאלה שבזק וכל חברת תקשורת אחרת בישראל עוסקת בהם ממילא, עם תוכנית ובלי תוכנית. בזק קווי תפרוס סיבים, פלאפון תקדם דור 5, ו-yes תתחיל לשווק חבילות טריפל. עד כאן, תוכנית בסיסית, שההתקפה בה נותרה נעלם גדול, מפני שלא היה ברור ממנה מתי בזק שיחקה בעבר בהגנה.

המרכיב הנוסף, המרכיב החדש היחיד בתוכנית האסטרטגית, היה הקמת חברת אינטגרציה, על חורבותיה של בזק בינלאומי העוברת תהליך קריסה מואץ בשנים האחרונות מאז שצורפה כחלק מקבוצת "אלפא" (שם הקוד לאיחוד החברות הבנות בבזק), והניסיון למיזוג פעילות האינטרנט של בזק בינלאומי לתוך חברת yes.

שוק ה-ICT צומח, אמר גיל שרון, ואנחנו נרצה לקחת חלק בחגיגת הצמיחה הזו באמצעות חברת אינטגרציה חדשה וממוקדת צמיחה. והנה, ב-17 במרץ, שלושה חודשים וחצי לאחר אירוע ההשקה החגיגי של התוכנית, פרסמה בזק הודעה שלפיה כשלו המאמצים של הנהלת אלפא לפיצול בזק בינלאומי בגלל התנגדות ועד העובדים, ולפיכך בזק בינלאומי תמשיך לפעול כחברה פעילה, לא תוקם חברת ICT חדשה אלא היא תתבסס על מה שיישאר מבזק בינלאומי, ולא יבוצע המיזוג עם yes.

התפנית בהערכות השווי

במפגש עיתונאים שקיימה הנהלת בזק עם פרסום הדוחות השנתיים בשבוע שעבר, ניסה היו"ר שרון להסביר את הכישלון בגיבוש ההסכמות עם ועד העובדים שיאפשרו את מימוש התוכנית המקורית, אבל אל חשש. בזק קווי שתתחיל למכור החל מתחילת אפריל חבילות משולבות של ספק ותשתית תציל את המצב ותגייס אליה את לקוחות בזק בינלאומי בקצב כה מהיר עד שלא יגרם לקבוצה כל נזק מביטול תוכנית המיזוג. בזק בינלאומי, אמר שרון, ממילא פועלת שנים כחברת אינטגרציה, ועם מעבר הלקוחות הפרטיים לבזק היא תוכל להיפטר מהפעילות הפרטית ומהעובדים המיותרים, לחסוך כסף ולהתמקד בפעילות אינטגרציה.

מנכ"ל אלפא רן גוראון הוסיף, שבניגוד לפרטנר וסלקום המאבדות עניין בשירותי הטלוויזיה המפסידים שלהן, yes דווקא עברה לרווח ולתזרים חיובי ואפילו "יכולה להעלות כסף לבזק". הוא הסכים להודות שהמעבר לרווח נובע ממחיקת כל הרכוש הקבוע של yes במחיקת ענק שהחברה ביצעה, "אבל החל מ-2024 עם סיום ההפחתות של ממירים לווייניים ישנים כבר לא יהיה הבדל והחברה תרוויח עם ובלי עניין המחיקות" אמר גוראון.

באופן טבעי, בבזק מתגאים בעובדה ש-yes הרוויחה 30 מיליון שקל בשנה החולפת, אך באותו אופן הם לא מזכירים שדוחות הפרופורמה שלה מצביעים על הפסד של 43 מיליון שקל. במילים אחרות, yes היא חתיכת אירוע שברור שבזק משמרת רק לצורך ניצול נכס המס האדיר שעדיין לא נוצל בשל הפסדי החברה הצבורים ומגיע ל-1.2 מיליארד שקל. ללא נכס המס קשה לראות איזה בעל מניות היה ממשיך להחזיק את החברה.

טריפל להקטנת הפסדים

חבילת הטריפל, אותה מנסה אלפא להשיק כבר שלוש שנים ללא הצלחה, תקבל מעכשיו חיים חדשים בזכות פעילות ISP שתוקם בחברת yes ללא עזרת פעילות ה-ISP של בזק בינלאומי. לסיכום, אמר היו"ר שרון, הכישלון המהיר שנחלנו במימוש האסטרטגיה באמצעות המיזוג יקוזז לגמרי באמצעות האלטרנטיבה החדשה-ישנה שבידנו.

ההצהרות האופטימיות ביחס ל-yes שהופכת לחברה מרוויחה ואולי אף לפרת מזומנים שיכולה "להעלות רווח לחברה האם בזק", כפי שאמר גוראון, והעתיד המבטיח של בזק בינלאומי שתתמקד בפעילות ה-ICT ותהפוך חברה "ממוקדת צמיחה" כפי שטרח היו"ר שרון להזכיר שוב ושוב, גרמו לשומעים, גם באירוע העיתונאים וגם בקרב האנליסטים, להרים גבה. בגלל קיומם של סממנים לירידת ערך בחברות הם נדרשים להציג תחזית רב שנתית והערכת שווי המצורפים לדוחות הכספיים. ומה שאפשר להסתיר בסיסמאות ובחיוכים, לא ניתן להסתיר בדוחות הכספיים.

על פי הערכת השווי של yes, שבוצעה ע"י פירמת רואי החשבון EY, ל-yes יש שווי שלילי של 270 מיליון שקל (שווי שלילי של חברה הוא מושג קצת משעשע, אבל משמעותו היא שבזק תצטרך להמשיך ולממן את הפסדי החברה). בניגוד לאופטימיות ששידרו המנהלים, התחזית עגומה למדי. הפסדי yes ילכו ויתגברו בשנים הקרובות, ויגיעו לשיא בהפסד של 130 מיליון שקל בשנת 2025. ההוצאות על תוכן יפחתו מצד אחד, אבל השקעה בספקי תוכן חדשים מחו"ל (הכוונה לעסקה הנרקמת עם דיסני) יקפיצו את הוצאות התוכן מחדש.

yes, שלרגע חשבנו שתהפוך פרת מזומנים שתחלק דיבידנדים, תשקע שוב אל תזרימים שליליים כבדים וייתכן שתידרש להזרמות כספים מבזק על מנת לשרוד כעסק חי. העובדה שהחברות הבנות של בזק ידועות בתחזיותיהן האופטימיות, שלא לומר מנותקות מהמציאות, רק מעלה את החשש שהמציאות תהיה קשה בהרבה.

האופטימיות ביחס לבזק בינלאומי שתסבול בשנים הקרובות מאובדן מאסיבי של לקוחות אינטרנט אך תתמקד בתחום האינטגרציה, גם היא, כך מסתבר, ממש לא במקומה. על פי הערכת השווי שביצע משרד EY לחברה, הפסדיה ילכו ויעמיקו עד ל-63 מיליון שקל בשנת 2025. גם בזק בינלאומי תייצר תזרימי מזומנים שליליים מתמשכים ותידרש אף היא, ככל הנראה, להזרמות כספים מבזק. שווי הפעילות קבעו ב EY הוא שלילי ועומד על מינוס 196 מיליון שקל.

סיכום הערכות השווי מלמד כי לשתי החברות מקבוצת אלפא יש שווי שלילי של כמעט חצי מיליארד שקל לבעלי המניות בבזק, והפסדי החברות ילכו ויעמיקו עד שיגיעו להפסד מצרפי של כמעט 200 מיליון שקל בשנת 2025.

גם לרווחיות הפעילות הקווית של בזק יש גבול

בזק לא מפרסמת תחזיות ביחס לפעילות הקווית, אבל גם בפעילות הקווית האתגרים הולכים ונערמים. פריסת תשתיות סיבים מתחרות בהיקף עצום, מכרזי התמרוץ בפריפריה שיביאו לפריסה רחבה באזורים בהם בזק היא ספק בלעדי היום, ההפחתה החדה במחירי הטלפוניה הקווית, קביעת תעריפי סיטונאיים חדשים בשנה הבאה, והחוסר העצום בחבילת טריפל, כל אלה מעצימים מאוד את האתגר העסקי בבזק קווי, ומעלים סימני שאלה על יכולתה של החברה להמשיך ולסבסד את חברות אלפא המפסידות.

על פי התחזיות שבזק פרסמה ביחס לקבוצה כולה, נראה שהיא סבורה שתוכל להמשיך ולהציג תוצאות יציבות גם בשנים הקרובות, ככל הנראה תוך הסתמכות על הפעילות הקווית ועל התאוששות בשוק הסלולר.

בשורה התחתונה, מעבר ממגננה לספיגה מאפיין יותר את המציאות הצפויה בשנים הקרובות לחברות הבנות בקבוצת בזק, ספיגה שתחייב המשך הזרמות מבזק קווי. עתידה של קבוצת בזק ימשיך להיות תלוי, לטוב ולרע, בבזק קווי.