לאוליגרכים מסלולים עוקפי חרם להזרמת הכסף לישראל

גם אם חלק קטן מההון של האוליגרכים יגיע לארץ זה ישפיע - תשאלו את האנגלים

היאכטה של רומן אברמוביץ'. האם אוליגרכים יוכלו לפעול מישראל על אף משטר הסנקציות? / צילום: Associated Press, Risto Bozovic
היאכטה של רומן אברמוביץ'. האם אוליגרכים יוכלו לפעול מישראל על אף משטר הסנקציות? / צילום: Associated Press, Risto Bozovic

הכותב הוא יו"ר הדג'וויז ויו"ר חיסונים פיננסים

הערכות שונות מדברות על כך שהעשירים מאוד מקרב יהודי רוסיה מחזיקים נכסים בשווי של עד 80 מיליארדי דולרים ברוסיה וברחבי העולם. זהו צבר כספי עצום. בשבועות האחרונים אנו שומעים על אלפי יהודים רוסים המגיעים לישראל. רבים הם מהמאיונים והאלפיונים העליונים של רוסיה.

מדוע דווקא העשירים ביותר מגיעים? האם יוכלו לפעול מישראל על אף משטר הסנקציות?

מעבר להבנה שהכלכלה הרוסית תקרוס וימים קשים מאוד יגיעו, לחלק מעשירי רוסיה נפל האסימון שהאפשרות לחזרת "המלחמה הקרה" עלולה להתגלגל ולהגיע גם עד כדי "ירידת מסך הברזל". משמע בשלב ראשון לא נותנים להוציא כסף ובשלב שני אפילו לא נותנים לצאת מהמדינה. חלקם הבינו שכדי להקדים תרופה למכה, מן הראוי לברוח ולבחון את המצב מבחוץ לפחות עד יעבור זעם.

אך בעקבות הסנקציות הבינלאומיות, מיהר משטרו של פוטין לחסום את העברות הכספים מרוסיה החוצה, כדי להבטיח ולשמר כמה שיותר יתרות מט"ח למדינה. כבר לא ניתן להעביר כסף לחו"ל, בדיוק כאשר חלקם רוצים להימלט משם.

לפחות בניגוד לפעמים כה רבות בהיסטוריה בהן ליהודים לא היה לאן ללכת, הסיטואציה הפעם הפוכה והיהודים הרוסים הם אולי היחידים שיש מדינה שרוצה בהם ומוכנה לקבלם.

אך כיצד מעבירים כסף מרוסיה לישראל? מי מהם שמיהר להתעשת הספיק להמיר רובלים לדולרים בשוק השחור ברוסיה. אחרים קנו ברובלים תכשיטים יקרים או יהלומים, כדי למכור אותם בישראל תמורת דולרים או שקלים. אך אלו שהספיקו ועשו זאת הם מיעוט שבמיעוט. תחשבו, אפילו יהודי/ה רוסיים שפעלו בזמן ורכשו נניח שני קילו תכשיטים ומטילי זהב, שאותם יכלו להעביר במזוודה או במכולה לישראל (גם לא בטוח) צברו לכאורה נכס ששווה הרבה כסף להעברה לארץ. אבל למען האמת זה ממש לא הרבה, כי הפכנו לאחת המדינות היקרות בעולם. השווי של אותם שני קילו זהב הוא כ-120 אלף דולר, שהם כ- 400 אלף שקל. סכום זה לא מספיק אפילו כדי הון ראשוני לקניית דירה בישראל.

ודיברנו על העשירים. לרוב היהודים נכסים וחשבונות בנק רק ברוסיה והכל ברובלים. לכן כאשר הם יגיעו, רובם יגיעו כמעט חסרי כל. זהו מלכוד קשה - להישאר בצמוד לנכסיהם ברוסיה או לעזוב ולצאת לישראל כמעט בלי כסף בכיסיהם. זה כנראה ידחוף בעיקר את הצעירים שבהם לעזוב, אלו שטרם ביססו גם כך את חייהם הכלכליים שם.

בעוד כמעט כל יהודי רוסיה שיגיעו לישראל נמצאים בצרה צרורה מבחינה כספית ורובם יגיעו לארץ כמעט חסרי כל, זה לגמרי לא המצב של האוליגרכים מקרבם. אומרים לנו שגם הם בצרות ואפילו בישראל ימררו את חייהם ויטילו עליהם סנקציות והבנקים לא יעבדו איתם.

זה לכאורה נכון. אך רק לכאורה.

תחשבו רגע כמו אוליגרך יהודי רוסי. בכל העולם רודפים אותך (מלבד בכמה מדינות עולם שלישי). רק בישראל אם אתה עונה על הקריטריונים של חוק השבות זכותך להיכנס לארץ ולהשתקע. המדינות בהן הורגלת לשהות ואהבת לגור סגורות כיום בפניך. אולי לתמיד.

ז"א פיסית, המדינה המערבית היחידה בה מותר לך לחיות זו ישראל והיא לא תגרש אותך.

מלכתחילה החזקת את רוב ההון שלך מחוץ לרוסיה, כדי להתכונן לזמנים קשים (שאכן הגיעו) ומכאן שאין לך בעיה של תזרים מזומנים.

מה בכ"ז הבעיה? FATCA ו-KYC. מדובר בחוקים הבינלאומיים נגד הלבנת הון ומחובתם של בנקים וגופים פיננסיים ברחבי העולם לזהות בוודאות את המקור של הכספים ולוודא מיהם בעלי הכספים שמופקדים אצלם.

אבל אם אתה חכם מספיק, וכל אוליגרך הוא כנראה בהגדרה חכם מספיק או שיועציו חכמים מספיק ולכן גם תרחישים כאלו כבר נלקחו מזמן בחשבון. יש לך אנשים שאינם תחת רשימות החרם הבינלאומי, שמופקדים על חלק מהחשבונות שלך. יהודים רוסים שעולים לישראל והם בעצם "אנשי הקש" שלך.

לאור הסיטואציה החדשה שנוצרה, נתקעת בישראל, אולי לשנים רבות, אולי לתמיד. ומכיוון שמרכז חייך הופך להיות ישראל ואתה רוצה לחיות ברמת חיים סופר גבוהה, כמו שאתה ומשפחתך רגילים, אתה מנחה את אנשי הקש שלך להתחיל להזרים כסף לישראל ממדינות בהן שמרת את הכסף עד כה (החל מקפריסין, שוויץ, בריטניה ועד ארה"ב). אנשי הקש האלו אינם תחת רשימות החרם ולכן הם יכולים לפתוח כאן חשבונות בנק. מן הסתם גם תנחה אותם להשקיע בנדלן, בנכסים ובחברות ישראליות, כדי שיהיה לך כאן גם עוגן ועניין עסקי. כמובן שיש לך מספיק חברות אוף-שור שלא מקושרות אליך ושכבר פועלות בארץ והשקיעו כאן בעבר בנדל"ן ובהייטק. זרם ההשקעות דרך חברות אלו פשוט יגדל באופן דרמטי.

ועוד נקודה למחשבה לסיום: מכיוון שבישראל הכל מתנהל בשקלים, האוליגרכים חייבים לבצע המרות גדולות ממט"ח לשקלים. למי שזרימת כספי ההייטק לא הספיקה לו מבחינת הלחץ על שער הדולר בישראל, יגיעו כעת גם כספי האוליגרכים הרוסים כדי ללחוץ עוד.