פרשת תיאום המכרזים של דמרי: אין ראיות נוספות, אבל החשדות הוחמרו

ברשות התחרות ערכו שימוע לדביר יצחקי, בעלי חברת י.דביר יזמות ובנייה, שלאחריו ובאופן חריג, על אף שלא נמצאו נגדו ראיות חדשות, סעיפי האישום נגדו דווקא הוחמרו • סנגורים בכירים: התנהלות לא הוגנת ולא ראויה

יגאל דמרי, בעלי י.ח. דמרי / צילום: איל יצהר
יגאל דמרי, בעלי י.ח. דמרי / צילום: איל יצהר

דביר יצחקי, בעלי חברת י.דביר יזמות ובנייה, זומן באוגוסט האחרון לשימוע ברשות התחרות לפני הגשת כתב אישום נגדו. השימוע התקיים כחלק מחקירת הפרשה שבה חשוד גם הקבלן העשיר בישראל, יגאל דמרי.

על-פי החשד, דמרי תיאם הצעות למכרזים של רשות מקרקעי ישראל עם חברות שונות כדי למקסם את רווחיו. אלא שלאחר השימועים, לא רק שמצבו של יצחקי לא השתפר - הוא החמיר. כעת הרשות מייחסת לו עבירת קבלת דבר במרמה וכן עבירת צד להסדר כובל. בעבר הוא נחשד בעבירות בגין אחריותו כנושא משרה בתאגיד.

לאחר השימוע, שבו העלה עו"ד אפשטיין, שמייצג את יצחקי, טענות נגד ייחוס העבירה למרשו מכוח היותו נושא משרה בתאגיד, החליטו ברשות התחרות לצאת להשלמת חקירה ולחקור שוב את יצחקי. בסיום החקירה, שבה נשאל את אותן השאלות שנשאל בחקירותיו הקודמות וענה את אותן התשובות שענה בחקירותיו הקודמות, הוחלט לזמנו לשימוע נוסף - תוך ייחוס עבירות חמורות חדשות.

מדובר בהתנהלות חריגה השמורה למקרי קיצון שבהם התגלה מידע חדש, או לחלופין פוענח עניין שהיה עלום בתחילה. עם זאת, כאן לא התחדש דבר. החקירה הייתה אותה החקירה, והתשובות אותן התשובות, כאשר ברשות לא סברו מלכתחילה כי יש בידיהם ראיות למעורבות של יצחקי בהסדר הכובל בין יגאל דמרי, שאותו מייצג עו"ד נתי שמחוני, לבין עובד החברה של יצחקי.

סנגורים בכירים טוענים כי התנהלות רשות התחרות איננה הוגנת וראויה, וכי היא מדרבנת חשודים שלא להתייצב לשימוע, מכיוון שייתכן כי סעיף העבירה נגדם רק יוחרף.

בסביבת המנכ"ל יצחקי טוענים כי רשות התחרות נהגה כלפיו בדורסנות לא עניינית כבר מן הרגע הראשון, תוך ניסיון להלך עליו אימים כי כספו יחולט, וזאת במטרה להפוך אותו לעד תביעה נגד הקבלן העשיר בישראל, יגאל דמרי.

לדברי אותם גורמים, הזימון המחודש לשימוע עם סעיפי עבירה חמורים נועדו לשבור את רוחו של יצחקי, כדי שיסכים להעיד נגד דמרי בתיק שהראיות בו דלות למדי.

החשד לתיאום מכרזים

לדברי עו"ד ליאור אפשטיין, שמייצג את יצחקי, "כשההתקפה משנה את כיוון התנועה שלה, סימן בדוק שההגנה הצליחה בתפקידה. נראה כי אין מנוס מלשוב ולהעמיד את האמת על תילה בשימוע הנוסף, שוודאי ייערך בלב פתוח ונפש חפצה".

במסגרת הפרשה, ברשות התחרות הועלו חשדות שלפיהן הקבלן דמרי מתאם הצעות למכרזים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) עם חברות נדל"ן שונות, כדי למקסם את רווחי ענקית הנדל"ן בשליטתו י.ח דמרי בנייה ופיתוח. דמרי מחזיק ב־63% ממניות החברה, ששוויה עומד כיום על 4.5 מיליארד שקל, כך ששווי החזקותיו עומד על כ־2.8 מיליארד שקל.

המידע המודיעיני שהציגה רשות התחרות שכנע את בית המשפט להוציא צו לביצוע האזנות סתר למכשיר הטלפון הסלולרי של הבעלים והמנכ"ל דמרי. האזנת הסתר חיזקה את החשד לתיאום והסדר כובל בנוגע למכרז מחיר למשתכן בנתיבות בפרויקט "רמות יורם".

כזכור, באוגוסט 2019 התקיימו מספר מכרזים על קרקעות בנתיבות. מחירי המקסימום הגיעו ל־6,600 שקל למ"ר. חברת י.ח. דמרי הגישה הצעות לארבעה מתחמים, כשמתוכם רצתה לזכות בשלושה במחירי מקסימום. דמרי אכן הייתה אמורה לזכות בשלושה מתחמים, אולם עקב טעות בטפסים היא זכתה רק בשני מכרזים ל־351 יחידות דיור, לאחר שהציעה את הסכום המרבי. מלבד דמרי, התמודדה במכרז על מתחם אחד חברה קטנה בשם י.דביר יזמות ובנייה (יצחקי) בע"מ, שהציעה מחיר של 6,555 שקל למ"ר - וזכתה בו כשהיא גוברת על דמרי.

המחירים הגבוהים ביותר

החשדות הן כי הייתה הסכמה בין דמרי לבין דביר כי דמרי לא תתחרה בדביר בכל הנוגע למתחם הרצוי לה, ואילו דביר לא תתחרה בדמרי בכל הנוגע ליתר המתחמים. מחירי הדירות בפרויקטים של דמרי מגיעים ל־7,500־7,800 שקל למ"ר. מדובר במחירים הגבוהים ביותר של מחיר למשתכן בנתיבות.

ביוני 2020 נפתחה חקירה גלויה נגד החשודים שהסתיימה באוגוסט 2021. בגין מעשים אלה הוחלט להעמיד את דמרי לדין בכפוף לשימוע בעבירות על-פי חוק התחרות, וכן בעבירת קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. מלבד דמרי חשוד גם עובד זוטר בחברה בשם עומרי כהן, השליח של י.ח דמרי למכרז בנתיבות.

הצד השני של אותו הסדר כובל ב"רמות יורם", לכאורה, הוא גד בורשטיין, עובד זוטר בחברת הבנייה י.דביר יזמות ובנייה, אשר תועמד גם היא לדין. למנכ"ל והבעלים של אותה חברה, דביר יצחקי, יוחסה מלכתחילה, כאמור, רק עבירה בגין אחריותו כנושא משרה בחברה.

*** חזקת החפות: יודגש כי דביר יצחקי, יגאל דמרי ויתר החשודים שהוזכרו הם בגדר חשודים בלבד, טרם הוגש נגדם כתב אישום, ועומדת להם חזקת החפות.