רכבת ישראל: טעות אנוש גרמה להשבתה של כ-15 תחנות דרומיות

שופל של חברה שעובדת עבור רכבת ישראל תלש מהקרקע תשתיות תקשורת סמוך לתחנת לוד והביא לנפילה של מערכות התקשורת והאיתות מלוד דרומה • ג'רמי סוארד, מנכ”ל Exodigo: יש לשפר את הכלים לזיהוי מה שקורה מתחת לקרקע לפני שמתחילים את החפירות

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

ברכבת ישראל אירעה היום (א') תקלה חריגה ומוזרה כששופל של חברה שעובדת עבור רכבת ישראל תלש מהקרקע תשתיות תקשורת סמוך לתחנת לוד והביא לנפילה של מערכות התקשורת והאיתות מלוד דרומה. התקלה שהתרחשה הבוקר עדיין משפיעה על תנועת הרכבות, האם ניתן היה למנוע אותה באמצעים טכנולוגיים?

בשעה 17:00 התחנות נפתחו, לאחר שהושבתו מסביבות השעה 10:30, תחנות אשדוד עד הלום ואשקלון ובשעה 17:30 תחודש התנועה בתחנות שדרות, אופקים ונתיבות.

ואולם, תחנות יבנה מזרח, רחובות, באר יעקב, כפר חב"ד, לוד, לוד גני אביב, בית שמש, מזכרת בתיה, וקריית מלאכי יואב תישארנה סגורות לשירות בשעות הקרובות, והודעה על חידוש התנועה בהן תפורסם בהמשך. כך לפי הרכבת.

משרד התחבורה הודיע, רק חמש שעות אחרי תחילת האירוע, על תגבור קווי התחבורה הציבורית שיחליפו את קווי הרכבת המושבתים בשל סגירת התחנות.

בכנס הנדל"ן והתשתיות של גלובס שהתקיים הבוקר, התייחס ג'רמי סוארד מנכ"ל Exodigo לתקלה ואמר כי "הסיבה, לא רק בישראל, אלא בעולם היא שאין תיעוד למה שקורה מתחת לקרקע. במיוחד בהיקף שמתאים לבנייה", לדבריו, הסיבה שדברים כאלה קורים היא כי "בשוק הבנייה לא מביאים את פתרונות ההייטק האלה, וזה מה שאנחנו בעצם עושים. לשפר את הכלים לזיהוי מה שקורה מתחת לקרקע לפני שמתחילים את החפירות. אנחנו מנסים לשפר את התמונה הדיגיטלית הלא פולשנית בכדי שכל פגיעה בקרקע לא תפגע שם במשאבים. השיטה שלנו היא מיפוי לתת-הקרקע".

ואולם, אכן יש מחסור במידע של התשתיות מתחת לרחוב בעיר שלפעמים גורמים לכאוס שלם מתחת לפני הקרקע. אך במקרה הזה, שמתוחקר כעת ברכבת, ככל הנראה ארעה טעות אנוש שכן אזור התשתיות היה מוגדר ושלטים הוצבו סמוך אליו.