בכירים גרמנים יגיעו לישראל לדון ברכש מערכת "חץ 3" להגנה מטילים

בכירים בגרמניה יבקרו בישראל השבוע כדי לדון ברכישת מערכת "חץ 3" • בין הגורמים שיגיעו לארץ נמצאת יו"ר ועדת הביטחון של הפרלמנט הגרמני, מארי-אגנס שטארק-צימרמן, שאמרה כי "לישראלים יש מערכות עובדות, כך שהגיוני לא רק לבחון את התסריטים השונים, אלא גם לרכוש אותן באופן מיידי" • לפי ההערכות, רכש המערכת יעלה כשני מיליארד אירו לפחות

ניסוי במערכת ''חץ 3'', 2017 / צילום: משרד הביטחון
ניסוי במערכת ''חץ 3'', 2017 / צילום: משרד הביטחון

הכוונה הגרמנית לרכוש מערכות להגנה מטילים מישראל כבר עוברת לפסים מעשיים, כאשר בכירים במערכת הפוליטית הגרמנית יבקרו בישראל בשבוע הקרוב כדי לדון באופן קונקרטי באפשרויות הרכש; כך מדווחת היום (א') התקשורת במדינה. מוקדם יותר היום דיווח העיתון "בילד", כי גרמניה שוקלת לקנות מישראל את מערכת "כיפת ברזל" להגנה מרקטות לטווח קצר וגם להיות המדינה הראשונה הרוכשת את מערכת "חץ 3" להגנה מפני טילים בליסטיים.

בהמשך היום כבר דיווחה סוכנות הידיעות הגרמנית כי כמה בכירים גרמנים יגיעו לישראל היום (א') ויישארו בה עד יום חמישי הקרוב, במסגרת בחינת הליכי הרכש האפשריים. ביניהם נמצאת יושבת ראש ועדת הביטחון של הפרלמנט הגרמני, מארי-אגנס שטארק-צימרמן, שעידכנה את כלי התקשורת כי היא בדרכה לישראל. "לאור מצב האיומים ומערכות הנשק השונות שבידי רוסיה", אמרה הפוליטיקאית הגרמנית (ממפלגת הליברלים FDP), הממשלה הפדרלית "צריכה לבחון אפשרויות הגנה". "לישראלים יש מערכות עובדות, כך שהגיוני לא רק לבחון את התסריטים השונים, אלא גם לרכוש אותן באופן מיידי", הוסיפה, "הכל צריך לקרות באופן מהיר, אבל חייבים לדון בזה באופן רציני".

בכיר נוסף שאמור לבקר בישראל הוא אנדראס שוורץ, מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית המובילה את הקואליציה, החבר גם הוא בוועדת הביטחון של הפרלמנט. "אנחנו חייבים להגן על עצמנו טוב יותר מפני רוסיה, ולשם כך אנחנו זקוקים למטריית הגנה לכל גרמניה". לפי הדיווח, הנושא נידון גם בפגישה בין קנצלר גרמניה אולף שולץ לבין הרמטכ"ל הגרמני אברהארד צורן.

מערכת "חץ 3" להגנה מפני טילים בליסטיים עדיין נמצאת בפיתוח על ידי ישראל, אך הפגינה את יכולתה בשורת ניסויים מוצלחים. לפי הדיווח, טרם התקבלה החלטה גרמנית בעניין. לפי ההערכות בגרמניה, רכש המערכת - אם יהיה אפשרי מבחינת ישראל וארה"ב המפתחות אותה - יעלה כשני מיליארד אירו לפחות. הגרמנים מעריכים כי היא תוכל להיות מבצעית עד 2025.

הגורמים שדיברו עם העיתון "בילד" העריכו, כי המכ"ם רב העוצמה של המערכת, "אורן ירוק", ייפרש בשלושה מוקדים בגרמניה, והמידע מהם יועבר לבסיס חיל האוויר באודם, שבמערב המדינה. משגרי הטילים המיירטים יוצבו במקומות שונים בגרמניה. הגורמים הביטחוניים שדיברו עם העיתון אמרו כי המכ"ם הוא כה חזק, עד כי יוכל לזהות גם שיגורים לעבר רומניה, פולין והמדינות הבלטיות. מדינות אלו יוכלו לרכוש מיירטים באופן עצמאי, וגרמניה תספק להם את תמונת המכ"ם. "אנחנו יכולים 'לפרוש' את השימוש על מדינות שכנות", אמר שוורץ, "ועל ידי כך גרמניה תמלא תפקיד מרכזי בביטחון האירופי".