בורסות עולם | סיקור שוטף

מניות המם הרימו את וול סטריט: AMC וגיימסטופ טסו עשרות אחוזים

נעילה מעורבת בבורסות אירופה • פולי טסה מעל 50% לאור רכישתה ע"י HP ב-3.3 מיליארד דולר • תשואות האג"ח הממשלתיות ארוכות הטווח ירדו; התשואה ל-10 שנים על 2.45% • מחירי הנפט הגולמי נופלים ביותר מ-9%, גם מחיר הזהב בנסיגה • הביטקוין מזנק ונסחר תמורת כ-48 אלף דולר • טסלה תבקש מבעלי המניות לאשר ספליט במניותיה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:01

לאחר תנודתיות רבה לאורך היום, שהחלה עוד בשלב המסחר על החוזים העתידיים, מדדי וול סטריט ננעלו בעליות. נאסד"ק התקדם בכ-1.3%, דאו ג'ונס עלה ב-0.3% ו-S&P 500 הוסיף 0.7%.

עלייה חדה של כ-8% רשמה טסלה , שהודיעה בטוויטר שתבקש מבעלי המניות להצביע בעד ספליט (פיצול המניה) - שפתחה את היום במחיר של 1,010 דולר והוסיפה כ-80 דולר לשוויה. עוד עליות בולטות נרשמו במניות המם AMC  וגיימסטופ  שנסקו ב-45% ו-25% בהתאמה, וכן במניות כמו קוינבייס  ובלוק , שקשורות בעולם הקריפטו (שם גם נרשמו עליות יפות לביטקוין  ולאת'ר ).

חברת פולי  (פלנטרוניקס), שעוסקת בפיתוח טכנולוגיות למקומות עבודה ובהן אוזניות ועוד ציוד תקשורת, זינקה בכ-52% לאחר שענקית המחשוב HP  הודיעה שתרכוש אותה בתמורה ל-3.3 מיליארד דולר (כולל חובות) - פרמיה של יותר מ-50% על מחיר השוק שלה, שהיא כאמור הדביקה.

22:15

העלייה של נאסד"ק מתחזקת והוא מטפס כעת בקרוב ל-1%. דאו ג'ונס צמצם הירידה ל-0.1% ו-S&P500 עבר לעלייה של 0.3%. 

טסלה מזנקת כמעט 8.5%, AMC טסה כמעט 35% וגיימסטופ מנתרת מעל ל-16%. גם מרבית ענקיות הטק האמריקאיות מחקו את הירידות שרשמו ועברו לעליות קלות, בהן אפל, אנבידיה, אמזון ואלפאבית.

בסחורות, מחירי הנפט צוללים כבר ביותר מ-8%, והחוזים על הברנט ירדו ל-110.9 דולר לחבית. ה-WTI נסחר תמורת 104.9 דולר לחבית. הזהב מוחק 1.6% ויורד ל-1,925 דולר לאונקיה. 

בשוק הקריפטו, הביטקוין ממשיך לזנק ומתקרב למחיר של 48 אלף דולר.

20:55

מסחר תנודתי בוול סטריט, וכעת מדד נאסד"ק שוב נסחר בירוק ורושם עלייה של 0.4% - כאשר טסלה עדיין בראש עם זינוק של 7.7%. דאו ג'ונס יורד ב-0.5%, כאשר בתחתית המדד שברון ואינטל, ו-S&P500 נסחר בירידה מזערית.

עליות חדות רושמות מניות המם AMC  וגיימסטופ , וגם בורסת הקריפטו קוינבייס  מטפסת בכ-7% במקביל לעליות המתחזקות בשוק המטבעות הווירטואליים. הביטקוין עומד כבר על 47.6 אלף דולר - עלייה של כ-15% לעומת שערו לפני שבוע. האת'ר עלה ל-3,380 דולר. 

בקרב המניות הישראליות נרשמות עליות יפות לצים , אוטונומו, טוקספייס, פייבר ואיי.סי.אל. מנגד, ולנס  צונחת ב-12%, פרוטליקס מאבדת 8% ועוד ירידות מהותיות רושמות REE, אבוג'ן, סלברייט, אייסקיור, רדהיל וארבה רובוטיקס.

בשוק האג"ח התמתנו ירידות התשואות והתשואה על האיגרת ל-10 שנים עומדת על 2.46%. התשואה על האג"ח לשנתיים עלתה ל-2.33%.

19:15

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פרסם את הצעת התקציב שלו לשנת 2023, שכוללת בין השאר מס עשירים והגדלת מס חברות, ושלח את המדדים בוול סטריט לירידות. דאו ג'ונס יורד ב-0.8%, נאסד"ק ב-0.3% ו-S&P500 ב-0.4%. 

טסלה ממשיכה לבלוט לטובה עם עלייה של קרוב ל-7%, וגם רשת בתי הקולנוע AMC מרכזת עניין ומזנקת ביותר מ-20%. מרבית ענקיות הטכנולוגיה רושמות ירידות קלות, בהן אפל, AMD, אנבידיה, מטא ואלפאבית. מיקרוסופט ואמזון מתחזקות מעט.

באירופה נרשמה נעילה מעורבת, כאשר מדד פוטסי מחק את העלייה שרשם לאורך היום וננעל בירידה של 0.1%. מדד דאקס עלה ב-0.8% וקאק ב-0.5%. יורוסטוקס 50 התקדם ב-0.5%.

17:40

המסחר בוול סטריט מתקיים במגמה מעורבת, כאשר נאסד"ק עולה ב-0.3% בהובלת טסלה  שמזנקת בכ-6.5% לאחר שהודיעה שתבקש מבעלי המניות לאשר ספליט במניותיה. מניית החברה נסחרת בשעה זו בשווי של 1,075 דולר. דאו ג'ונס יורד ב-0.4%, בין השאר בשל ירידות של חברות הנפט והאנרגיה, בהן שברון . S&P500 נסחר בדומה לרמת הפתיחה.

תשואות האג"ח ממשיכות לאבד גובה. התשואה על האיגרת ל-10 שנים משילה כ-5 נקודות ויורדת ל-2.44% (כאשר במהלך היום כבר חצתה את רף ה-2.5%) והתשואה על אג"ח לשנתיים דווקא עולה ב-3 נקודות ל-2.32%.

באירופה התמתנו העליות. דאקס מוסיף 1.2%, קאק עולה ב-0.8% ופוטסי ב-0.1%.

בסחורות, מחירי הנפט צוללים כבר ביותר מ-7%, והחוזים על הברנט ירדו ל-112 דולר לחבית. ה-WTI נסחר תמורת 105.3 דולר לחבית. הזהב נחלש ב-1% ל-1,937 דולר לאונקיה. 

16:31

שבוע מסחר חדש בוול סטריט יצא לדרך במגמה מעורבת ויציבה יחסית, לאחר יום הפכפך בגזרת החוזים העתידיים שנדו בין עליות לירידות קלות. נאסד"ק עולה ב-0.1% בעוד שדאו ג'ונס יורד ב-0.3% ו-S&P 500 ב-0.2%. במקביל, המדדים המובילים באירופה רושמים עליות של עד 1.4%, כאשר פוטסי מתקדם ב-0.3% בלבד.

מניית טסלה  ממשיכה במומנטום החיובי ומטפסת גם במסחר המלא בכ-5%. יצרנית הרכב החשמלי הודיעה בטוויטר שתבקש מבעלי המניות להצביע בעד ספליט (פיצול המניה). חברת פולי (פלנטרוניקס ), שעוסקת בפיתוח טכנולוגיות למקומות עבודה ובהן אוזניות ועוד ציוד תקשורת, מזנקת בקרוב ל-50% לאחר שענקית המחשוב HP  הודיעה שתרכוש אותה בתמורה ל-3.3 מיליארד דולר (כולל חובות) - מחיר של 40 דולר למניה, כשננעלה על כ-26 דולר ביום שישי האחרון.

ביונד מיט  מאבדת גובה לאחר שפייפר סנדלר הורידה את המניה ל"נייטרלי" מ"תת משקל". פייפר הצביעה על התחזקות התחרות על תחליפי בשר מהצומח, וכן על ירידה בציפיות החיוביות להשפעה של השת"פ עם מקדונלדס.

בשוק הנפט הגולמי גוברות הירידות והברנט צונח בכ-6%, ל-113.3 דולר לחבית. הנפט האמריקאי (WTI) יורד ב-6.3% ל-106.7 דולר לחבית. גם הזהב מאבד גובה ומשיל יותר מ-1%, ויורד לרמה של 1,934 דולר לאונקיה. בקריפטו נמשכת המגמה החיובית.

15:40

המגמה החיובית באירופה נמשכת, וגם בחוזים העתידיים בוול סטריט נרשמות עליות קלות. בשוק האג"ח ארוכות הטווח התשואות נסוגות, כאשר התשואה על האג"ח ממשל ארה"ב ל-10 שנים ירדה ל-2.45%, ומנגד התשואה על אג"ח לשנתיים עולה בנקודה ל-2.3%.

בטרום המסחר טסלה ממשיכה לבלוט עם עלייה של כ-6%, כשמנגד ביונד מיט יורדת בשיעור דומה, חברות האנרגיה נחלשות ואפל משילה 1.5%.

בשוק הקריפטו נרשמות עליות חדות, כאשר הביטקוין מזנק ב-6% ל-47.1 אלף דולר והאת'ר עולה ב-6.8% ל-3,300 דולר.

14:05

מתחזקות העליות באירופה, ומדדי המניות המובילים מטפסים כעת בשיעורים של עד 1.7%. 

חברת טסלה  בראשותו של אלון מאסק הודיעה בחשבון הטוויטר שלה על כוונה לבקש מבעלי המניות לבצע הגדלה של מספר המניות ולבצע ספליט (פיצול של מניה אחת לכמה מניות. בדרך כלל מתבצע לאחר שמחיר המניה עלה לרמה גבוהה מאוד). הבקשה צפויה לעלות לדיון בישיבת בעלי המניות הקרובה. המניה מזנקת ב-5% במסחר המוקדם בניו יורק. 

12:20

נמשכת המגמה החיובית באירופה, ומדדי המניות המובילים מטפסים כעת בשיעורים של עד 1.4%. 

רפי גוזלן, כלכלן ראשי בבית ההשקעות אי.בי.אי, מציין בסקירה שפרסם כי "בהתבסס על ניסיון העבר, הפד צפוי להערכתנו להוביל לריסון ממושך עד להרעה מספקת בתנאים הפיננסים שתלווה בירידה משמעותית בסביבת האינפלציה ובעלייה בסביבת הריבית הריאלית. אמנם עליית התשואות הנומינליות תורגמה בשבועיים האחרונים גם לעלייה בסביבת הריביות הריאלית, אך הן נעות עדיין ברמה שלילית עמוקה בטווח הקצר-בינוני לפידיון, כך שמגמה זו צפויה להימשך עד שתסתמן התמתנות בסביבת האינפלציה".

"אי הודאות סביב גובה הריבית הנומינלית שתוביל לעלייה מספקת בריבית הריאלית משחק תפקיד משמעותי בעליית התשואות המהירה שנרשמה לאחרונה, כולל עלייה חדה בסטיות התקן בשוק האג"ח. הלחץ על שוק האג"ח עשוי להימשך בתקופה הקרובה אך הוא נמצא להערכתנו בשלבים מתקדמים, ומקבל ביטוי בפער חריג שבין תשואות האג"ח לבין ריבית הפד שהגיעו לכ-200 נ"ב, רמת שיא של שני העשורים האחרונים שסימנה בעבר התמתנות של עליית התשואות לטווחים הבינוני-ארוך לפידיון. ההסתברות לכך שהפד יצליח למתן את האינפלציה ללא האטה משמעותית/מיתון אינה גבוהה במיוחד, ושוק האג"ח מביא זאת בהדרגה לידי ביטוי עם המשך השתטחות העקום, כשלאחרונה אף נרשמה התהפכות בטווחים שבין ה-3 שנים ל-10 שנים לפידיון".

לדבריו, "התלילות שבין איגרות החוב לשנתיים ל-10 שנים בארה"ב ירדה באופן ניכר והפער הצטמצם לכ-10 נ"ב בלבד. התפתחות זו אמנם אינה אינדיקציה ודאית לכניסה למיתון, אך היא מעלה את ההסתברות לכך בטווח של השנה-שנתיים הקרובות. לפיכך, אנו מעריכים כי ההתאוששות שנרשמה לאחרונה בנכסי הסיכון מוגבלת, וכי הם יתקשו לפתח מגמה חיובית ממושכת כל עוד לא נרשמה ירידה משמעותית בסביבת האינפלציה. למרות זאת נרשמה לאחרונה ירידת מדרגה בפרמיית הסיכון המגולמת במדדי המניות המובילים בארה"ב, לרמות הנמוכות שניצפו בעשור האחרון, וזאת לעומת פרמיית סיכון גבוהה באופן ניכר במדדים המובילים באסיה באירופה, תמיכה נוספת למשקל עודף למדדים אלו על פני אלו שבארה"ב".

10:15

מגמה חיובית בבורסות אירופה. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות.

בטוקיו הסתיים המסחר בירידה של כ-0.7% במדד הניקיי.

הנפט מאבד גובה. חוזה למאי על נפט מסוג ברנט נסוג בכ-4% לרמה של 116.2 דולר לחבית.

08:05

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת, כשבטוקיו רושם מדד הניקיי ירידה קלה ואילו בהונג קונג רושם מדד ההנג סנג עלייה של 1.3%.

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות.

מניית מייטואן מזנקת ב-14% לאחר שהחברה פרסמה דוחות טובים לאחר סיום המסחר ביום שישי.

בגזרת המסחר בסחורות, הנפט מאבד גובה. חוזה למאי על נפט מסוג ברנט נסוג בכ-2.5% לרמה של 117.5 דולר לחבית, וחוזה על נפט מסוג WTI יורד בכ-3% ונסחר סביב 110.5 דולר לחבית.

הזהב נסחר בירידה קלה.

בזירת הקריפטו, הביטקוין מזנק בכ-5% ונסחר סביב 47,200 דולר והאת'ר עולה ב-4.8% ל-3,330 דולר.

איתי אבנרי, משנה למנכ"ל חברת המסחר בנכסים דיגיטליים INX , מציין כי "העליות בגזרת הביטקוין מסתמנות עקב מספר היבטים - ראשית ראינו לאחרונה שאוקראינה גייסה עשרות מיליוני דולרים במטבעות קריפטו מה שהראה את החשיבות והיכולות של תשתית טכנולוגית ופיננסית זו - ומתווספת לכך בהירות רבה ככל שהרגולציה מתקדמת במקומות רבים בעולם ובמיוחד בעקבות הצו הנשיאותי של ביידן שהוצא החודש. רק השבוע (ראשון) נוכחנו לראות כי הוכרזו (על פי אתרי חדשות מקומיים) בריו דה ז'נרו חוקי מס עדכניים בנוגע למטבעות הקריפטוגרפים אשר ייכנסו לתוקף החל משנת 2023 בכל הקשור לקבל תשלומי מס רכוש באמצעות מטבעות קריפטוגרפיים".

עוד מוסיף אבנרי : "ומה צופן העתיד? אין ספק כי מטבע לאומי דיגיטלי של ממשלות ובנקים מרכזיים יעמוד בבסיס השינוי דבר אשר יאיץ את השימוש במטבעות ונכסים דיגיטליים בסביבה מאובטחת ומוסדרת, מצב שישנה את המערכת הפיננסית מקצה לקצה תוך יצירת ערך מוסף לממשלות, בנקים מסחריים ולאזרחים".