מס עשירים והגדלת מס החברות: כך ביידן יממן תקציב בהיקף של 5.8 טריליון דולר

נשיא ארה"ב פרסם את הצעת התקציב לשנת 2023, ומציע מס הכנסה מינימלי של 20% על המאיון העליון והעלאת מס החברות ל-28% • בתכנון: הגדלת תקציב הביטחון והפסקת תוכניות התמיכה של משבר הקורונה • הממשל האמריקאי כלל בהצעה סיוע לאוקראינה בהיקף של 682 מיליון דולר

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פרסם הערב (שני) את הצעת התקציב לשנת הכספים 2023 (שמתחילה באוקטובר) שעומדת על היקף עצום של 5.8 טריליון דולר. בתקציב מוצג גידול משמעותי בהוצאות הביטחון של ארה"ב וכן הצעה לממנו באמצעות מס הכנסה מינימלי של 20% לעשירים והעלאת מס החברות. בתוך כך, כולל התקציב גם סיוע בהיקף של 682 מיליון לאוקראינה.

את התקציב מתכנן ביידן, כך נראה, לממן באמצעות עשירי ארה"ב והחברות הגדולות. על פי ההצעה, שנשלחה לאישור הקונגרס, יוטל מס מינימלי של 20% על הכנסה (כולל רווחים לא ממומשים כמו מניות) למשקי בית אמריקאים בשווי של יותר מ-100 מיליון דולר. על פי הבית הלבן, מדובר ב-20 אלף משקי בית בלבד, כ-0.01% ממשקי הבית בארה"ב, אך לחוק מתנגדים רבים וספק שהוא יעבור בקונגרס. היום, רווחי הון ממוסים רק בעת מימוש - כאשר מניות ונכסים נמכרים. 

בתקציב צוין שמתוכננת הפחתה בגירעון התקציבי של יותר מ-1 טריליון דולר במהלך 10 השנים הבאות. בשנת הכספים הנוכחית הממשל צופה ירידה שנתית של כ-50% בגירעון, ל-1.4 טריליון דולר. מלבד מס העשירים, ההפחתה בגירעון צפויה להתאפשר הודות להעלאת שיעור מס החברות מ-21% ל-28%. לצד זאת, יופסקו בהדרגה תוכניות רשת הביטחון הנדיבות של הממשל האמריקאי מאז פרוץ מגפת הקורונה.

ממשל ביידן מבקש 813 מיליארד דולר עבור הוצאות ביטחוניות בשנת הכספים 2023, שמתחילה ב-1 באוקטובר, עלייה של כ-4% מ-782 מיליארד דולר שהוקצבו לשנת הכספים הנוכחית. מדובר בתוספת יותר מכפולה בהשוואה לתוספת שביקש הממשל בשנה שעברה. כחלק מהוצאות הביטחון, 6.9 מיליארד דולר מופנים לנאט"ו, ההגנה האירופית, והתמיכה באוקראינה כנגד התוקפנות הרוסית.

כ-32 מיליארד דולר יוקצו למלחמה באלימות בתוך המשפחה.