תוצאות שיא ב-2021 לביג: הרווח הנקי עמד על כמיליארד שקל, ההכנסות קפצו ב-87%

ה-NOI צמח בכ-86% לכ-969 מיליון שקל אשתקד, בהשוואה לכ-519 מיליון שקל בשנה הקודמת • המנכ"ל חי גאליס: "נמאס לדבר על הקורונה, אנחנו כבר בשלב הבא. מה שאותי יותר משמח זה שברור שהעתיד שלנו הוא עוד יותר ורוד"

מרכז ביג אילת. עלייה בקניות שנערכו במרכזי הקניות הפתוחים / צילום: ביג מרכזי קניות
מרכז ביג אילת. עלייה בקניות שנערכו במרכזי הקניות הפתוחים / צילום: ביג מרכזי קניות

תוצאות שיא לחברת הנדל"ן המניב ביג מרכזי קניות , שפרסמה הבוקר (ב') את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של 2021 ולשנה כולה. הרווח הנקי של הקבוצה שבראשות המנכ"ל חי גאליס לכל השנה הסתכם בלמעלה ממיליארד שקל, הגבוה ביותר מאז הקמת החברה. בהשוואה, בשנת 2020 נרשם הפסד נקי של כ-9 מיליון שקל.

הכנסות החברה בשנת 2021 עלו בכ-87% לכ-1.3 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-714 מיליון שקל בשנת 2020. עיקר הגידול נובע מאיחוד לראשונה של תוצאות אפי נכסים, מקיטון בהשפעות הקורונה, וכן מרכישת שני נכסים בסרביה ופתיחת ביג יהוד במהלך שנת 2021.

בשנת 2021 נרשם גידול של כ-17.2% בפדיונות החברה בישראל לעומת שנת 2020, וגידול של כ-5.6% לעומת שנת 2019 וזאת חרף העובדה שמרכזי הקניות של החברה היו סגורים 50 ימים במהלך חודשי ינואר וחלק מפברואר בשנת 2021. ה-NOI צמח בכ-86% לכ-969 מיליון שקל, בהשוואה לכ-519 מיליון שקל בשנה הקודמת. ה-FFO הריאלי עלה בכ-74% לכ-562 מיליון שקל, לעומת כ-322 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2020.

את הרבעון הרביעי סיימה ביג עם זינוק חד ברווח הנקי לכ-579.6 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-54.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במהלך הרבעון נרשמה עלייה של כ-456 מיליון שקל בשווי של נדל"ן להשקעה ונדל"ן בהקמה, לעומת עלייה של כ-5 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020. עיקר העלייה נובעת משערוך נכסים בישראל וסרביה ומאיחוד לראשונה של תוצאות חברת אפי נכסים.

ההכנסות ברבעון הרביעי הוכפלו לכ-372 מיליון שקל, בהשוואה לכ-187 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2020. עיקר הגידול נובע מאיחוד של תוצאות חברת אפי נכסים, מקיטון בהשפעת הקורונה על הכנסות הקבוצה, המשך הרחבת הפעילות (פתיחת ביג יהוד ורכישת נכסים בסרביה) וגידול ריאלי.

נכון ל-31 בדצמבר, סעיפי הנדל"ן להשקעה ונדל"ן להשקעה בפיתוח (חלקה האפקטיבי של החברה) הסתכמו לכ-17.5 מיליארד שקל. לחברה פיזור גאוגרפי רחב כאשר כ-54% מהנכסים בישראל, כ-16% ברומניה, כ-13% בסרביה, כ-9% בארה"ב והיתרה בצ'כיה ובפולין. כמו כן החברה הגדילה את הפיזור הסקטוריאלי שלה תוך הגדלת סקטור המשרדים והחניונים לכ-24% מסך שווי הנכסים.

בהתאם לתוכנית האסטרטגית של החברה להרחבה והשבחה של הפעילות בישראל ובסרביה, ומנגד למכירת נכסים בארה"ב, השנה לראשונה עברה סרביה את פלח השוק בארה"ב. ביג מכרה או חתמה על הסכמים למכירת 15 נכסים בהיקף של כ-464 מיליון דולר (חלק החברה) המהווים כ-50% משווי חלק החברה בנכסים שהחזיקה בארה"ב. בנוסף, החברה התקשרה בחוזים מחייבים למכירת 3 נכסים נוספים. בכוונת החברה להפנות את המקורות הכספיים שיינבעו ממימוש הפעילות בארה"ב, בין היתר, להרחבת הפעילות ביתר השווקים הגאוגרפיים בהם פועלת החברה כיום.

חברת הנדל"ן המניב חתומה על לא מעט פעילויות בחודשים האחרונים. בפברואר חתמה על הסכם לרכישת 100% מהון המניות של חברת מטרה במונטנגרו אשר מחזיקה בקניון פעיל בפודגוריצה במונטנגרו תמורת כ-95 מיליון אירו. בינואר השלימה הרחבת אג"ח מסדרה יח' בהיקף של כ-305 מיליון שקל.

בדצמבר 2021 נכנסה ביג לתחום ההשקעות באנרגיה מתחדשת בחו"ל, כשהחברה הבת שהתאגדה בהונגריה BIG Enrgia Holdings התקשרה בהסכם לרכישת 100% ממניות חברה רומנית, בעלת זכויות בפרויקט המצוי בשלבי פיתוח, להקמת טורבינות רוח על קרקע במחוז Barila ברומניה.

בנובמבר החליטה ועדת המשנה לתת תוקף לתוכנית מתחם קניאל פ"ת המשתרע על קרקע של כ-60 דונם. התכנית מציעה 250 אלף מ"ר לתעסוקה, 60 אלף מ"ר למסחר בידור ופנאי וכ-200 חדרי מלון. בשבוע שעבר דיווחה ענקית הקמעונאות פוקס על משא-ומתן המתנהל בינה לבין ביג, במסגרתו צפויה פוקס לרכוש 50% משטח של כ-30 אלף מ"ר בבניין המשרדים הראשון שיוקם במסגרת פרויקט מתחם ביג בפתח תקווה. אם יבשיל המשא-ומתן לכדי עסקה, פוקס תעביר לבניין המשרדים בפתח תקווה את המטה וההנהלה שלה וגם את מותגיה והחברות המוחזקות על-ידה.

באוגוסט העניקה ועדת המשנה תוקף לתוכנית מתחם ביג נס ציונה. התכנית מציעה 33 אלף מ"ר למסחר, כ-43 אלף מטר לתעסוקה, כ-300 יחידות דיור מוגן וכ-200 יחידות למגורים. ביוני חתמה חברת הבת CEE-BIG B.V על הסכם לרכישת קניון, מרכז מסחרי פתוח וזכויות בנייה בסרביה בהיקף כספי כולל של כ-60.8 מיליון אירו.

נכסים נוספים הנמצאים בהקמה ובפיתוח ממוקמים באור עקיבא, גדרה, הרחבה בב"ש, כרמי גת, בת ים, כפר החורש ופרויקט ענק בגלילות, בו בימים אלו נבנה החניון שעתיד להיות הגדול בישראל ופתיחת החלק המסחרי צפוי להיפתח עד סוף שנת 2023.

גאליס: "ברור שהעתיד שלנו הוא עוד יותר ורוד"

"אנחנו החברה השישית או השביעית בתחום הנדל"ן שמפרסמת דוחות, וכולן הציגו תוצאות נהדרות, אבל 2021 זה כבר היסטוריה. נמאס לדבר על הקורונה, אנחנו כבר בשלב הבא. מה שאותי יותר משמח זה שברור שהעתיד שלנו הוא עוד יותר ורוד", אמר לגלובס חי גאליס, מנכ"ל ביג מרכזי קניות. "אין הרבה חברות שיש להם אינטנסיביות כזו של השקעות עם היקף פרויקטים חדשים שנבנים בימים אלו ויתחילו להיבנות בשנה הקרובה בהיקפים של מיליארדי שקלים. זה העתיד של החברה שלנו, כחברה חזקה שצוברת נכסים חזקים והתוצאות מוכיחות את זה. אני חושב שהפרויקטים שיש לנו בארץ ובחו"ל מאוד מאתגרים וטומנים בחובם הגדלה משמעותית מאוד של פעילות החברה בשנים הקרובות, ובהתאמה לאסטרטגיה שלנו.

"התוצאות הן אתמול, מחר יש לנו עבודה קשה לעתיד. בונים בגלילות, נבנה גם בפתח תקווה ובעוד שנה בנס ציונה. אנחנו עתידים להשלים בשבועות הקרובים את העסקה במונטגרו, ובעבודה קשה אני בטוח שנביא תוצאות נהדרות גם בהמשך. זו לא תהיה שנה חד-פעמית. אנחנו רצים בכל הכוח ונהנים מהיתרונות שיצרנו לעצמנו בשנות הקורונה. אנחנו בונים את ביג להיות חברת הנדל"ן הגדולה בישראל בצורה יסודית, דפנסיבית, חזקה ועוצמתית.

"אני צופה שהפעילות בתחום האנרגיה המתחדשת תהיה אחת מזרועות התמיכה המשמעותיות שלנו, ואנחנו עובדים קשה כדי שנמשיך לדווח על פרויקטים משמעותיים נוספים בתחום הזה", הוסיף גאליס. "זרוע האנרגיה שלנו בשנים הקרובות תייצר פרויקטים בהיקפים נרחבים מאוד", הוסיף גאליס.

אסף נגר, המשנה למנכ"ל ביג מסר: "תוצאות השיא שאנחנו מציגים היום לסיכום שנת 2021 נובעות ממהלכים עסקיים אסטרטגיים ארוכי טווח שהובלנו וממשיכים להוביל להרחבה והשבחה של הפעילות.

"בישראל אנחנו מציגים גידול של 35% ב- NOI same properties לעומת שנת 2020 וגידול של 9.2% לעומת 2019 למרות כמעט חודשיים של סגר. נתונים אלו משקפים את עוצמת המותג 'ביג' ואת אטרקטיביות מרכזי החברה כאשר אנו מתקשים לספק את ביקושי השוכרים להרחבת שטחים ופתיחת חנויות חדשות.

"בסרביה רכשנו ב-2021 שני נכסים נוספים והמשכנו לפתח ולהרחיב את הפעילות במדינה בפרט ובאזור בכלל, בו אנו רואים פוטנציאל עסקי רב. לאחרונה נכנסנו גם לפעילות במונטנגרו הסמוכה עם רכישת קניון פעיל בבירת המדינה ואנחנו מאמינים שמדובר בסנונית ראשונה להמשך התרחבות באזור.

"בארה"ב אנחנו ממשיכים במימוש נכסי החברה בהתאם להחלטה שנתקבלה, ועד כה מכרנו למעלה ממחצית הפעילות בשווי כולל העולה על שווי בספרים. בכוונתנו להפנות את כספי תמורת המימושים בארה"ב להמשך פיתוח והרחבת פעילותנו בישראל ובמדינות הבלקן.

"לביג ולחברת הבת אפי נכסים יש פרויקטים בהיקפים נרחבים בפיתוח שנמצאים בימים אלה בביצוע ואשר צפויים להוות מנוע צמיחה משמעותי בהיקפי ההכנסות והרווח המייצג של החברה לשנים הקרובות. בד בבד עם הרחבת הפעילות הריאלית, במהלך 2021 ביצענו הנפקות הון בהיקף חסר תקדים של כ-2.2 מיליארד שקל. כתוצאה מכך, על אף ההשקעות הרבות שביצענו הצלחנו להוריד את שיעור המינוף של החברה באופן דרמטי. קבוצת 'ביג' נהנית מרמת נזילות וגמישות פיננסית גבוהה, וביחד עם מנועי צמיחה רבים ומשמעותיים, אנחנו מצפים להמשך הגידול בפרמטרים התפעוליים".

ביג מרכזי קניות הוקמה על-ידי יהודה נפתלי ועוסקת בעיקר בהפעלת מרכזים מסחריים בישראל, בארה"ב ובסרביה. מרכזי הקניות של הקבוצה נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: הקבוצה הראשונה עמה נמנים עיקר נכסי הקבוצה, כוללים מרכזים מסחריים פתוחים חד-קומתיים הממוקמים בדרך-כלל בסמוך לצירי תנועה ראשיים. הקבוצה השנייה כוללת קניונים ומרכזי קניות מסוג Life Style אשר משלבים בילוי וקניות. עם רכישת השליטה באפי נכסים הרחיבה החברה את פעילותה בתחום המשרדים.