פאפאיה גלובל רוכשת חברת העברות כספים ביותר מ-100 מיליון דולר

פאפאיה, שמפתחת מערכת לניהול כוח אדם ושכר לעובדים במדינות אחרות, רוכשת את חברת העברות הכספים הבריטית אזימו • הרכישה תאפשר לפאפאיה לבצע בעצמה תשלומי שכר ברחבי העולם, מבלי להתבסס על שירותי העברות כספים חיצוניים

מימין: ראובן דרונג, עינת גז, עופר הרמן, מייסדי פאפאיה גלובל / צילום: Ira Prokhorov
מימין: ראובן דרונג, עינת גז, עופר הרמן, מייסדי פאפאיה גלובל / צילום: Ira Prokhorov

הסטארט-אפ הישראלי פאפאיה גלובל, שמפתח מערכת לניהול כוח אדם ושכר לעובדים במדינות אחרות, הודיע היום (ב') על רכישת חברת העברות הכספים הבינלאומיות אזימו (Azimo). מטרת המהלך היא לאפשר לפאפאיה לבצע בעצמה העברות שכר (Payroll) לעובדים במדינות אחרות בעבור לקוחותיה, במקום להסתמך על שירותי העברת כספים חיצוניים כדוגמת פיוניר או טיפלתי.

אזימו היא חברה בריטית שהוקמה ב-2012. החברה מעסיקה כ-180 עובדים בלונדון (שם נמצא המטה שלה), בהולנד ובעיקר בקרקוב, פולין. אזימו גייסה עד היום כ-88 מיליון דולר, לפי מאגר המידע של Crunchbase. סכום עסקת הרכישה לא נמסר אך מוערך במעל 100 מיליון דולר, מה שהופך אותה לרכישה הגדולה ביותר של פאפאיה עד היום.

כיום מפעילה אזימו אפליקציה להעברת כספים לקהל רחב שמשמשת בעיקר עובדים זרים בעולם. בפאפאיה מתכוונים לסגור פעילות זאת ולהשתמש בטכנולוגיה וברישיונות של אזימו כדי לאפשר העברת כספים מארגונים (לקוחות פאפאיה) לעובדים שלהם בשלוחות במדינות אחרות. אף שהביזנס הנוכחי של אזימו ייסגר, לדברי מנכ"לית פאפאיה עינת גז המטרה היא עדיין לקלוט את כל עובדי החברה הנרכשת, שיצטרפו ל-450 עובדים גלובליים של פאפאיה כיום.

בעוד בתוך המדינה קל להעביר שכר לעובד, זו הופכת למשימה הרבה יותר מורכבת כאשר היא צריכה להיעשות ברמה הבינלאומית. "תשלום שכר לעובד (Payroll) הוא הרבה יותר מורכב מאשר סתם העברת כסף, כי צריך לדאוג להפריש לעובד בארצו גם לפנסיה ולשלם למס הכנסה וביטוח לאומי. אם אנחנו שולחים לעובד כסף באיחור אפילו של יום, זה יכול להיחשב להלנת שכר", מסבירה גז. "עד היום אנחנו הכנו את התשתית החיצונית להעברות השכר, כמו לקבוע בכל מדינה איזה קוד להכניס לביטוח לאומי עבור העובד, אך בסופו של דבר השתמשנו בשירותים אחרים שהזיזו את הכסף".

פאפאיה רוצה כבר זמן מה להפוך להיות מי שמזיזה את הכסף בעצמה. מבחינת החברה זה ייתן לה עצמאות גדולה יותר ויאפשר לה להכניס יותר כסף מלקוחות. לפי אתר האינטרנט שלה, כיום גובה פאפאיה מארגונים 20-100 לחודש על ביצוע תהליך תשלום שכר בינלאומי, פר עובד. אולם מתוך סכום זה היא צריכה להעביר עמלות לשירותים שמשנעים את הכסף בפועל. אופציה אחרת שבה נוקטת פאפאיה היא שימוש בספק מקומי במדינה שבה העובדים נמצאים, ואז הוא מקבל תשלום אחד ומטפל בכל ענייני תשלומי השכר המקומיים.

לשלוח כספים ליותר מ-160 מדינות

הכניסה לעולם העברות התשלומים אינה פשוטה כיוון שהיא דורשת תשתית טכנולוגית וכאמור רישיונות, לכן מבוצעת הרכישה הנוכחית. אזימו מביאה לשולחן רישיונות להעברות כספים בבריטניה, הולנד, קנדה, אוסטרליה והונג קונג, משם בעצם היא יכולה לשלוח כספים ליותר מ-160 מדינות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים בכל המדינות שיש לאזימו רישיון ועד לקבלת האישורים יעבדו שתי החברות באופן עצמאי. לדברי גז, היעד של פאפאיה הוא להגיע לסליקה של שלושה מיליארד דולר בחצי השנה הקרובה, כאשר היום החברה עוד לא סולקת בעצמה.

פאפאיה גייסה בחודש נובמבר האחרון 250 מיליון דולר לפי שווי של 3.7 מיליארד דולר. החברה מתחרה בשני שחקנים עיקריים בעולם של פתרונות העסקה גלובלית: הסטארט-אפ דיל של היזם היהודי-צרפתי אלכס בואזיז, ששווה 5.5 מיליארד דולר, והסטארט-אפ Remote, שגייס לפי שווי מעל מיליארד דולר לפני שנה. לכל אחד מהסטארט-אפים התמחויות שונות, אך לדברי גז אף אחד היום בעולם לא יודע לעשות תשלומי שכר מקצה לקצה לעובדים במדינות זרות בצורה טובה מספיק.