אוקראינה מנסה לנצל לטובתה את השינוי באסטרטגיה הצבאית של רוסיה

עיר שהייתה בשליטת הרוסים בצפון מזרח המדינה נכבשה מחדש על ידי האוקראינים, ובקייב אומרים שרוצים למצות את ההזדמנות שנוצרה משינוי המיקוד של מוסקבה לשליטה בדרום ובמזרח

חייל אוקראיני עומד לצידו של מכתש נוצר כתוצאה מפגיעת טיל / צילום: Reuters, ג'ורדן סטרן
חייל אוקראיני עומד לצידו של מכתש נוצר כתוצאה מפגיעת טיל / צילום: Reuters, ג'ורדן סטרן

כוחות אוקראינים מנסים להדוף את ההישגים שרוסיה השיגה במלחמה באותה העת שמוסקבה מעבירה את הפוקוס לשליטה בחלקים נרחבים של דרום ומזרח המדינה. כוחות אוקראיניים אמרו ביום ראשון שהם דחקו את הכוחות הרוסיים החוצה מטרוסטיאנץ, בצפון מזרח אוקראינה בסמוך לגבול רוסיה, ובאופן פוטנציאלי פתחו נתיב לבירה האזורית סומי, המוקפת על ידי הצבא הרוסי.

בכירים במערב רואים סימנים לכך שרוסיה מבססת את עמדתה למתקפה מחודשת, והנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי, ביקש בימים האחרונים ממדינות המערב לתת לצבא שלו את כלי הנשק הגדולים יותר להם הוא זקוק כדי להילחם בצבא הרוסי החמוש טוב יותר.

הכיבוש מחדש של טרוסטיאנץ מגיע לאחר שמוסקבה, שהתמודדה עם התנגדות עזה של האוקראינים בהתקפה הראשונית שלה מחזיתות רבות, הודיעה ביום שישי שתשנה את יעד המבצע שלה ותתמקד במחוז דונבס המזרחי, שם כוחות רוסיים נמצאים בעמדת כוח.

הכוחות הרוסיים התחפרו בעמדות מתגוננות בצפון וסביב עיר הבירה, קייב, שלא הצליחו לכבוש. כוח האש הרוסי מרוכז כעת במריופול, עיר חשובה הנמצאת במיקום אסטרטגי ומחברת בין חלקים בשליטה רוסית של דונבס ושטחים שכבשה רוסיה בדרום אוקראינה.

הכיבוש מחדש של טרוסטיאנץ "מדגים שהאוקראינים מסוגלים להקים מתקפת נגד, והמשמעות היא שרוסיה לא יכולה להניח שמרגע שכבשה שטח כלשהו היא מחזיקה בו", אמר ג'ק ווטלינג, מומחה ללוחמה יבשתית במכון המלכותי של כוחות השירות המאוחדים, מכון מחקר בבריטניה. "זה מגביל את כמות המשאבים שהם יכולים להקצות לשטח שהם מבקשים לכבוש בכל רגע נתון".

עם זאת, פקידים מערביים מאמינים שרוסיה כעת מתחזקת באזור דונבס ושולחת לשם חיילים חדשים מקבוצת ווגנר, ארגון שכירי חרב רוסי, במטרה להקיף את הכוחות האוקראיניים.

עוד לא ברור עד כמה יהיו החיילים הרוסים החדשים האלה מאומנים ואם תהיה להם גישה למספיק כלי נשק ברמה גבוהה להשיג הישגים גדולים נגד הכוחות האוקראיניים למודי הקרב. הפלוגות החדשות מגיעות מהצבא הרוסי בחלק המזרחי של המדינה, ומומחים אומרים שאלה החיילים הכי פחות מיומנים ובעלי ציוד שאינו הטוב ביותר בצבא. עם זאת, מיקוד מחדש של המתקפה בחזית צרה יותר יכול לפתור חלק מהבעיות הלוגיסטיות שפגעו בכוחות הרוסיים ואפשרו לחיל האוויר הדומיננטי שלהם להפגין את יכולותיו.

המוראל הרוסי נמוך, אך אוקראינה רחוקה מניצחון

פקידים בכירים במערב מעריכים שעד כחמישית מהכוחות הרוסיים כבר לא כשירה לקרב והמוראל נמוך. אבל הם מזהירים שאוקראינה רחוקה מלנצח במלחמה.

"מה שאנחנו לא רואים זה שינוי גדול, מה שאנחנו כן רואים זה כמה הצלחות מקומיות", אמר פקיד אחד. ההקמה של גדודים רוסיים טקטיים חדשים מצביעה על כך שפוטין עדיין "הולך על מלא", אמר הפקיד.

קירילו בודנוב, ראש המודיעין הצבאי של אוקראינה, אמר ביום ראשון שרוסיה ביקשה לחלק את המדינה על ידי שילוב שטחים במזרח ובדרום תחת שליטתה לתת־מדינה אחת המשכית.

"זה ניסיון להקים באוקראינה צפון ודרום קוריאה", אמר בודנוב.

בשטחים שבשליטתה, רוסיה מבקשת לבסס רשויות מקבילות ומכריחה אנשים לדחות את המטבע האוקראיני, הריבניה, אמר בודנוב.

ארדואן דוחק בפוטין להסכים להפסקת אש

נציגי המו"מ בין רוסיה ואוקראינה ייפגשו פנים אל פנים בפעם הבאה באיסטנבול, כך אמרה טורקיה ביום ראשון. במשרדו של נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן אמרו שהוא דחק בפוטין בשיחת טלפון מיום ראשון להסכים להפסקת אש באוקראינה.

פקידים מערביים רואים סימנים מועטים לכך שרוסיה מוכנה לראות סיום למלחמה בדרכי שלום.

"אף אחד לא חושב שיש סיכוי לפתרון דיפלומטי בימים הקרובים או אפילו בעוד כמה שבועות", אמר פקיד בכיר באיחוד האירופי. פוטין "הולך להמשיך לדחוף ולנסות לשנות" את ממשלת אוקראינה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר בשבוע שעבר שגם אם יוסכם על הפסקת אש, המערב צריך לחמש את אוקראינה עוד כדי לחזק את "קוצי הקיפוד האוקראיני ולהפוך אותו לבלתי ניתן לעיכול על ידי הפולשים הרוסים".

"וזו רק ההתחלה", אמר. "אנחנו צריכים לתמוך באוקראינה חופשית ודמוקרטית בטווח הארוך".

במהלך ביקור בוורשה בשבת, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר שפלישת המנהיג הרוסי לאוקראינה הציתה "קרב חדש על החירות" בין דמוקרטיות ומשטרים רודניים. ביידן גם כינה את פוטין "קצב" ונראה היה שהוא קורא להחלפתו. פקיד בכיר בבית הלבן אחר כך נסוג מדברי הנשיא, והקרמלין דחה אותם. אדם המכיר את המצב אמר שהדברים שאמר ביידן לא היו כלולים בנאום שהכין מראש בכתב.

הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון אמר ביום ראשון שהוא לא היה משתמש בשפה דומה לזו שבה השתמש ביידן בגלל שהוא ממשיך לדבר עם פוטין, כולל לגבי הצעה לפנות אזרחים ממריופול.

"אנחנו רוצים לעצור את המלחמה שרוסיה החלה באוקראינה בלי לצאת למלחמה", אמר מקרון בריאיון בטלוויזיה הצרפתית. "אם אנחנו רוצים לעשות את זה, אנחנו לא יכולים להסלים לא במלים ולא במעשים".

כשנשאלה השגרירה האוקראינית לארה"ב את דעתה על דבריו של ביידן, היא אמרה ב־CNN ש"ברור לנו שרוסיה היא מדינת טרור, המונהגת על ידי פושע מלחמה".

טילים על לבוב בזמן שביידן בפולין

בזמן שהיה ביידן בוורשה, טילים רוסים פגעו באתר הנמצא כ־335 קילומטר משם, קרוב לעיר האוקראינית לבוב, שהפכה למרכז גם של אנשים שנמלטו מבתיהם במלחמה וגם לכלי נשק וציוד אחר שהמערב שולח לתמיכה בכוחות האוקראיניים.

המתקפות הרוסיות על לביב פגעו במפעל ששימש לתיקון ומודרניזציה של מערכת הטילים תור, מערכות רדאר וציוד אחר של צבא אוקראינה, כך נאמר בתדרוך מיום ראשון של דובר משרד ההגנה הרוסי איגור קונשנקוב.

ראש עיריית לביב, אנדרי סדוביי, אמר שהתקיפות פגעו במתקן אחסון דלק ותשתיות אחרות, ושהתשתיות הצבאיות הוצאו מהעיר עוד בימים שהלחימה החלה.

בנאום בשבת בערב, נשיא אוקראינה זלנסקי, שהיה נראה עצבני באופן גלוי, חזר על בקשתו לטנקים, מטוסים ומערכות הגנת טילים. "זה מה שיש לשותפים שלנו. זה מה שמעלה אבק במתקני האחסון שלהם" אמר.

"לא יכול להיות מקובל על כולם ביבשת שהמדינות הבלטיות, פולין, סלובקיה וכל מזרח אירופה יהיו בסיכון להתנגש עם הפולשים הרוסיים", אמר. "בסיכון רק בגלל שהשאירו אחוז אחד מכל מטוסי נאט"ו ואחוז אחד מכל הטנקים של נאט"ו איפשהו במחסנים שלהם. אחוז אחד! לא ביקשנו יותר. ואנחנו לא מבקשים יותר. ואנו כבר מחכים 31 ימים!"

המדינות החברות בנאט"ו שלחו לקייב כמויות גדולות של ציוד צבאי לא קטלני וסיוע הומניטרי אבל עדיין לא ברמות שביקש זלנסקי באופן פומבי.

ארה"ב ובנות בריתה בנאט"ו שלחו מערכות נגד טנקים ונגד מטוסים וכן מל"טי תקיפה. זלנסקי ביקש מטוסי קרב, טנקים ומערכות נגד מטוסים המסוגלות לפגוע במטוסים רוסיים בגובה רב, אבל אמר שאוקראינה לא קיבלה מה שהיא צריכה.

דוברת של נאט"ו חזרה ביום ראשון על דברים שאמר מזכ"ל הברית ינס סטולטנברג על אותו נושא לאחר מפגש פסגה שנערך ביום חמישי.

"כולנו הקשבנו בזהירות רבה לנשיא זלנסקי", אמר סטולטנברג, וסירב לספק פרטים על המערכות שנשלחו. "אבל מה שאני יכול לומר הוא שבנות הברית עושות כל מה שהן יכולות כדי לתמוך באוקראינה בכלי נשק כדי שאוקראינה תוכל להתגונן".

נשק רוסי עובר לידיים אוקראיניות

בינתיים, טראס סבצ'נקו, סגן יו"ר המנהל האזורי בסומי, הראה בסרטון שרידי טנקים רוסיים שהושמדו בטרוסטיאנץ. ביום ראשון, הבריגדה שהייתה מעורבת בכיבוש מחדש של העיר אמרה שהכוחות הרוסיים הותירו מאחור כלי נשק, ציוד ותחמושת שהם ישתמשו בהם כדי לשחרר ערים אוקראיניות הנמצאות בשליטת הרוסים.

מתקנים רבים בעיר, כולל בית חולים, עדיין מלאים במוקשים, אמר דמיטרו ז'יווטצקי, ראש המנהל האיזורי בסומי. משלוחי ציוד רפואי, מזון וסיוע אחר נמצאים בהכנה בימים אלה, אמר.

דניאל מייקלס, וורן פ' סטרובל ולורנס נורמן השתתפו בהכנת הכתבה.