אלפי הסתייגויות ורוב קטן לקואליציה: דיון סוער על נקודות זיכוי במס

ועדת הכספים התכנסה הבוקר לדיון על התוכנית הכלכלית של ליברמן • האופוזיציה הגישה אלפי הסתייגויות נגד החוק בדרישה להוריד את גיל הזכאות למענקי עבודה • חברי הוועדה דנים על כל הסתייגות כעת כבר שעות ודוחים אותן ברוב של חבר כנסת אחד בלבד

יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים של הכנסת התכנסה הבוקר (ב') לדיון על התוכנית הכלכלית של ליברמן: נקודות זיכוי במס להורים ומענקי עבודה. האופוזיציה הגישה אלפי הסתייגויות נגד החוק בדרישה להוריד את גיל הזכאות למענקי עבודה מגיל 23 לגיל 21 או 18 לחלופין, אלא שיו"ר הוועדה אלכס קושניר (ממפלגתו של שר האוצר, ישראל ביתנו) לא מוכן לפשרה שתאפשר את הורדת ההסתייגויות ואישור החוק לקריאה שנייה ושלישית. חברי הוועדה דנים על כל הסתייגות כעת כבר שעות ודוחים אותן ברוב של חבר כנסת אחד בלבד.

חברת הוועדה ח"כ נעמה לזימי שלא הגיעה לדיון היום, הוחלפה על ידי ח"כ יבגני סובה מישראל ביתנו ונשלחה לחדר הוועדה. גם ח"כ יוליה מלינובסקי, גם היא ממפלגתו של שר האוצר. בפועל, הדיון מדגים את שליטתו האבסולוטית של שר האוצר בנעשה בוועדה כאשר שלושה מתוך חמשת חברי הוועדה מטעם הקואליציה הם חברי מפלגתו. ח"כ משה גפני האשים את קושניר: "יכולנו להגיע להסכמות בינינו, כמו שעשיתי בעבר כשהייתי מכניס את כולם אליי לחדר. האוצר רוצה לנסוע על אוטוסטרדה, לבטל את האופוזיציה, ואתה מאפשר לו". גם ח"כ שלמה קרעי האשים את קושניר בהיותו "חותמת גומי".

בתחילת הדיון נעשה ניסיון אחד להוביל להסכמות ולהסיר את ההסתייגויות, קושניר הסכים להוריד את גיל הזכאות ל-21 בהוראת שעה בלבד מה שלא סיפק את חברי הוועדה מהאופוזיציה. כך נוצר המצב שבו הוועדה דנה בהסתייגות אחרי הסתייגות ולאחרי כל הצבעה יוצאים חברי הכנסת לכמה דקות התייעצות. כמו כן נוספה לכל הצבעה כזו רביזיה שתאריך את הדיונים כעת בוועדת כספים לימים ארוכים.

ח"כ אחמד טיבי אמר "תאפשרו את העברת ההסתייגות שתאפשר קבלת מענקי עבודה מגיל 18. זו אפליה בוטה. אי אפשר שממשלה שנסמכת על קולות ערבים, וגם אתה, כיו"ר ועדה, ושר האוצר שלא היה יכול להיות בתפקידו בלי הערבים. אתם מתנכלים לצעירים ערבים שיכולים לצאת לעבוד בגיל 18. למה אתם חייבים לפגוע בהם?" ח"כ ינון אזולאי הציג גם הוא הסתייגויות ואמר כי ביקשנו להוריד את גיל הזכאות לגיל 18 והפשרה כעת שהושגה היא הורדה לגיל 21 בהוראת שעה בלבד, מה שלא מספק את חברי האופוזיציה. "זו פגיעה באנשים שיוצאים לעבוד לפני גיל 23 ולא מקבלים את מענק העבודה הזה".

יו״ר ועדת הכספים, ח״כ אלכס קושניר, הגיב להאשמות נגדו מצדו של גפני ואמר "לא אסבול סילופים של המציאות. כשהיינו באופוזיציה נלחמנו אצלו במשרד שבועות כדי להשיג הטבות לחיילים בודדים שהיו בשווי של כמה מיליוני שקלים בודדים. היום גפני מנסה לתקוע חוק שייטיב עם יותר מ-610 אלף משפחות בשווי של עשרות מיליוני שקלים".