דאע״ש לא נעלם ולא נרדם, ויש לו תומכים גם בישראל

שישה בני אדם נרצחו ו-12 נפצעו בשתי מתקפות הטרור הקטלניות בשבוע האחרון בחדרה ובבאר שבע • ארגון דעא"ש יצא באופן חריג בהודעה רשמית כי הוא האחראי לשני הפיגועים ובישראל קיים חשש שבמהלך השנים שבהן נראה היה שהתנועה הקיצונית רדומה, היא צברה קהל תומכים מסוכן

פיגוע בבאר שבע / צילום: דוברות מד''א
פיגוע בבאר שבע / צילום: דוברות מד''א

את אות האזהרה הראשון לפיגוע בחדרה נתן אבו אברהים אל קורשי, מנהיג דאע"ש, לפי כשלושה חודשים. אל קורשי שבינתיים כבר חוסל, קרא אז לחידוש המאבק "בכופרים", והדגיש את המאבק ביהודים "המטמאים את האדמה האיסלמית בפלסטין". ביום ראשון, זמן קצר לפני הפיגוע הקטלני בחדרה בו נרצחו שני בני אדם ונפצעו 10, נפתח חשבון ברשת חברתית עם שמו ותמונותיו של אחד המחבלים (שמו אסור בפרסום נכון לזמן כתיבת שורות אלה). בתמונות מככבים מסגדי הר הבית - אל אקצא ובאחת מהן יש גם רובה על רקע המסגד ותמונה של המחבל עם השייח’ ראאד סלאח, המנהיג הקיצוני של התנועה האיסלמית הפלג הצפוני, ששוחרר לא מזמן מהכלא אחרי שריצה מאסר בגין הטפה לאלימות. בחשבון מוצג גם סרטון וידאו שבו נשבעות אמונים לדאע"ש שתי דמויות רעולות פנים, כנראה שני המחבלים, והתרעה "אנחנו בדרך אליכם - לטבח".

דאע"ש מעולם לא נרדם

אחרי שקואליציה נדירה של מדינות המערב עם איראן, סוריה, הכורדים, וטורקיה, לחמה בדאע"ש והביאה לצמצום כוחו של הארגון למחוזות קטנים במזרח סוריה נדמה היה שהארגון רדום. אבל למרות צמצום כוחו, פעילותו של דאע"ש מעולם לא נפסקה. מדובר בארגון הטרור שרצח הכי הרבה בני אדם - יותר מאלפיים רק בשנת 2021.

דוקטור אריאל קוך מאוניברסיטת רייכמן חוקר תנועות קיצוניות. לדבריו דאע"ש השפיע לא מעט גם על ערבים ישראלים, ובתקופת הזוהר שלו (2014-2018) גייס עשרות מהם שרבים מתוכם גם הגיעו לסוריה להילחם עם הארגון. לפי קוך, סממנים להשפעתו של דאע"ש בישראל ניכרו במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014 כאשר נצפו במדינת ישראל דגלים שחורים של דאע"ש, שהונפו במהלך הפגנות בערים ערביות, בעיקר באום אל פאחם וגם בעכו ובנצרת. בעקבות פנייה של חברת הכנסת דאז, איילת שקד לשר הביטחון לשעבר משה יעלון, ארגון "המדינה האסלאמית" הוצא אל מחוץ לחוק כארגון טרור.

בספטמבר 2014 בדיון בקבינט שכינס ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, נקבע כי מדובר באיום של ממש בשל ההשפעה על האוכלוסיה הערבית ישראלית, והוחלט על החמרת הענישה בגין גילויי תמיכה או הזדהות עם הארגון, הקשחת האכיפה ומאמצי איתור הפעילים והמזדהים עם הארגון והגברת המאמצים לסכל את נסיונות דאע"ש להקים תאי טרור מטעמו במדינת ישראל.

"המחבלים מחדרה הם לא תא רדום"

"נטילת האחריות של דאע"ש על הפיגועים האחרונים היא הפעם הראשונה שזה קורה רשמית", אומר קוך. "הסרטון שמראה את שבועת האמונים של המחבלים שביצעו את הפיגוע בחדרה לארגון ולמנהיגו החדש מעיד שהם היו בקשר מתמיד עם דאע"ש ולא תא רדום שהחליט להפעיל את עצמו".

וכאן נעוצה הנקודה המדאיגה ביותר. להערכתו של קוך בישראל יש פעילים נוספים שקשורים לארגון ומחזיקים באידאולוגיה שלו וקיים חשש שגם הם יפעלו. ד"ר קוך מזהיר כי התקופה הקרובה, של תחילת חודש הרמדאן, וגם יום האדמה הקרב, עשויים לתדלק פיגועים נוספים.