קרן ההשקעות של סטיבן מנוצ'ין רוכשת חברה ישראלית תמורת כחצי מיליארד דולר

קרן ההשקעות ליברטי רכשה את השליטה בחברת הסייבר הישראלית-אמריקאית זימפריום, שמתמקדת בפתרונות סייבר לטלפונים חכמים • מדובר בהשקעה הגדולה ביותר של הקרן עד כה

סטיבן מנוצ'ין בביקורו בישראל בינואר 2021 / צילום: Associated Press, Emil Salman/Pool
סטיבן מנוצ'ין בביקורו בישראל בינואר 2021 / צילום: Associated Press, Emil Salman/Pool

ליברטי, קרן הפרייבט אקוויטי שגייס סטיבן מנוצ'ין, רכשה את השליטה בחברת הסייבר הישראלית-אמריקאית זימפריום (Zimperium) של היזם צוק אברהם בתמורה ל-525 מיליון דולר. זו נחשבת להשקעה הגדולה ביותר של שר האוצר לשעבר בממשל טראמפ מאז הקים את הקרן בשנה שעברה, לאחר שקודם לכן הוביל סבבים מאוחרים בחברות סייבר דוגמת סייבריזן הישראלית ובלו-וויאנט האמריקאית.

בין המשקיעים בקרן ליברטי נמצאים, על פי מאגר קרנות ההון סיכון PitchBook, גם קרן הענק סופטבנק וכן קרן העושר הסעודית PIF, מה שהופך באופן עקיף את הממלכה הערבית לשותפה בהצלחתן של לא מעט חברות סייבר ישראליות. ועם זאת, ההשקעות של ליברטי נעשות בחברות ישראליות הפעילות בארה"ב אשר להן שיתופי פעולה נרחבים עם הממשלה. זימפריום, למשל, משרתת שנים רבות את משרד ההגנה האמריקאי ואת לקוחותיו, וגם ארגוני ענק כגון ג'יי.פי מורגן.

זימפריום, שנוסדה על ידי ישראלים, מנוהלת כיום מטקסס וגייסה לפי המאגר 100 מיליון דולר מורבורג פינקוס, אייבקס, סמסונג נקסט, ומסופטבנק, שתמשיך להחזיק במניות מיעוט בחברה. היא נוסדה בשנת 2010 והתמקדה בפתרונות סייבר לטלפונים חכמים של אפל או אנדרואיד, וצמחה במיוחד בשנות הקורונה כאשר ארגונים רבים ביקשו להרחיב את אסטרטגיית הסייבר שלהם לאבטחת מכשירים המסייעים לעובדיהם לעבוד מרחוק. ב-2021 צמחו הכנסות החברה ב-53%.

מייסד החברה אברהם כתב בלינקדאין כי מעתה יתמקד במשרה מלאה בחברה נוספת אותה הקים ושהתפרסמה בציבור הישראלי בזכות פרשת NSO והמשטרה. צוק הוא ממייסדי חברת ZecOps שביצעה עבור מנכ"לי משרדי הממשלה לשעבר שי באב"ד וקרן טרנר בדיקות טלפונים ללא תשלום וזיהתה כי הושתלו על מכשיריהם תוכנות רוגלה שהוסרו ימים לפני הבדיקה.