במהירות שיא: פרויקט פינוי־בינוי בנתניה עם 512 יח"ד אושר בתוך שנה וחצי

אפריקה התחדשות עירונית תקים ארבעה מגדלים בני 23 קומות, משולבים בבנייה מרקמית, בתוספת שטחי מסחר, תעסוקה ושטחי ציבור כחלק מהתחדשות שכונת קריית נורדאו • "פרויקט יוצא דופן"

קריית נורדאו, נתניה. הדמיה / הדמיה: זלמן שניאור, Evolve media
קריית נורדאו, נתניה. הדמיה / הדמיה: זלמן שניאור, Evolve media

תוכנית פינוי־בינוי בשכונת קריית נורדאו בדרום נתניה אושרה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה - והפרט המעניין הוא הזמן המהיר לאישור התוכנית, אשר מזכיר במידה רבה את לוחות הזמנים הנהוגים בוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור), אולי אף מהיר מכך: בתוך שנה וחצי אושרה התב"ע לפרויקט, ובעירייה דוחפים לקבלת היתר בנייה עד לסוף השנה הנוכחית.

מדובר בפרויקט פינוי־בינוי שמקודם כחלק מהתחדשות השכונה כולה, ובמסגרתו ייהרסו בניינים ישנים ובהם 128 יחידות דיור ברחוב זלמן שניאור, לטובת הקמת פרויקט משולב בין בנייה מרקמית למגדלים, עם 512 יחידות דיור חדשות. השילוב הוא בין בנייה מרקמית בת 5-9 קומות, ומעליה ארבעה מגדלים, שיציעו 23 קומות כל אחד. לצד זה יוקם במקום גם מבנה משולב מסחר ותעסוקה, בן חמש קומות. את המתחם תקים חברת אפריקה התחדשות עירונית.

היום (ד') הודיעה הוועדה המחוזית מרכז כי החליטה לאשר למתן תוקף את תוכנית ההתחדשות לשכונת קריית נורדאו, המציעה תוספת של כ־4,900 יחידות דיור בבינוי המשלב בנייה נמוכה (מרקמית) של 4-9 קומות, ובינוי גבוה בן 18-36 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 980 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות. נוסף על כך, התוכנית כוללת כ־30,000 מ''ר עבור שטחי מסחר, כ־10,000 מ''ר עבור שטחי תעסוקה וכ־124 דונם עבור מבני ציבור.

"עושים את המקסימום להוציא היתר עד לסוף השנה"

"עיריית נתניה התברכה בצוות מקצועי יוצא דופן", מספר מנכ"ל אסף סימון, מנכ"ל אפריקה התחדשות עירונית. "גם הצוות הקודם וגם הצוות הנוכחי, שמוביל ארז טל כמהנדס העיר, דוחף קדימה במלוא הכוח.

אסף סימון, מנכ''ל אפריקה התחדשות עירונית / צילום: יח''צ
 אסף סימון, מנכ''ל אפריקה התחדשות עירונית / צילום: יח''צ

"הדיירים במתחם התאגדו כבר לפני כמה שנים, עם חברה אחרת שאנחנו נכנסנו בנעליה לאחר משא ומתן קצר. מאותו רגע לוחות הזמנים רצו קדימה: בפרק זמן של שנה וחצי התב"ע אושרה, ובסוף 2021 קיבלנו דרישה מהעירייה להוציא היתר בנייה עד לסוף השנה הנוכחית.

"העירייה לוחצת עלינו ומדרבנת אותנו, ואנחנו עושים פינג־פונג מהיר, מקיימים שולחנות עגולים, המחלקות יושבות יחד והכול בניצוחם של אנשי העירייה. הדברים פועלים מהר, ואנחנו מקווים ועושים את המקסימום להוציא היתר עד לסוף השנה, או לכל הפחות היתר חפירה שיאפשר לנו כבר להתחיל לעבוד. זה דרמטי".

כפי שמספר סימון, לא הכול היה פשוט בתחילת הדרך: "התחלנו בקידום התוכניות לפני כשלוש שנים, וזה נפתח בוויכוח גדול עם העירייה: אנחנו טענו שבגלל שמדובר במתחם של יותר מ־500 יחידות דיור, אנחנו זכאים להיכנס לוותמ"ל. העירייה סירבה, והתעקשה שהיא רואה את התמונה בצורה רחבה יותר. היא רצתה שנישאר תחת המחוזית.

"קיבלנו טלפון מארז טל, מהנדס העיר, שאמר לנו: 'בואו נעשה פיילוט'. הוא הכניס אותנו תחת אחריות מנהל ההתחדשות העירונית, והתחייב ללוחות זמנים של הוותמ"ל. בשורה התחתונה, הכול התקדם בצורה מהירה יותר גם מהוותמ"ל. זה מוכיח את מה שאני אומר תמיד: שיתוף פעולה בין הרשויות לבין היזמים זה המתכון להצלחה. אי־אפשר אחרת".

כמעט 1,000 יחידות דיור חדשות בקריית נורדאו

הפרויקט בזלמן שניאור מאפשר התחדשות של מתחם ישן למדי, שדייריו במעמד סוציואקונומי נמוך, וממשיך את התחדשות והתפתות האזור כולו. לאפריקה התחדשות עירונית מתחם פינוי־בינוי נוסף בשכונה, ברחוב פנחס לבון, שבו אמורות לקום עוד 416 יחידות דיור, כך שבשני הפרויקטים בשכונה היא מתוכננת להקים כמעט 1,000 יחידות דיור חדשות.

"התחדשות קריית נורדאו צפויה להפוך את דרום העיר למשהו חדש לגמרי", מספר סימון. "רואים כבר את עליית המחירים בה - כרגע בעיקר בדירות יד שנייה, כי כמעט אין כרגע פרויקטים חדשים, ופרויקט כזה כמו שאנחנו מקדמים בזלמן שניאור יעשה טוב לכולם.

"העירייה מקבלת מאיתנו שצ"פ מאוד משמעותי, שמחבר בין המתחם לבין בית הספר הצמוד. הושם בו דגש על פיתוח סביבתי, כולל ירידה לרזולוציות כמו סוגי עצים וסוגי ספסלים, כבר בשלבים המוקדמים, כדי להבטיח חיבור ואיכות חיים לדיירים. המתחם כולל גם עירוב שימושים של משרדים ומסחר, וזה הולך ליצור פרויקט יוצא דופן בנתניה. הוא יושב בנקודה אסטרטגית, קרוב מאוד לשכונת עיר ימים ולקניון הגדול שלה, ומובטח בו נוף לכיוון הים, שיהיה פתוח לדורות קדימה".

המתחם כולו, המוגדר גם כמתחם N, חולש על כ־15 דונם. הוא יכלול לצד שטחי המגורים עוד 1,182 מ"ר שטחי מסחר, 832 מ"ר של שטחי תעסוקה ו־830 מ"ר עבור מבני ציבור. מתכנן התב"ע הוא אדריכל רנדי אפשטיין, ועל התכנון המפורט אחראי אדריכל רן בלנדר.

ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג־איכר, מסרה: "לנתניה פוטנציאל רב להתחדשות עירונית, ולכן שמנו את ההתחדשות העירונית בראש סדר העדיפויות שלנו. כל אגפי העירייה מגויסים לקידום מהיר ויעיל של ההתחדשות. מעבר לחידוש המרקם הוותיק בשכונות ובמרכז העיר, אני רואה בהתחדשות הזדמנות להעלאת איכות חיי התושבים של העיר. אנו נשקיע בשנים הקרובות תקציבים לטובת חידוש הרחובות והתשתיות, על מנת לאפשר את מלוא ההתחדשות. לשם כך ייחתם הסכם מסגרת עם משרד הבינוי והשיכון למימון נוסף לטובת חידוש התשתיות". 

עו״ד זיו כספי, שותף מייסד ממשרד גינדי כספי ושות', שהוביל את אישור התוכנית, מסר: "אנו מודים על הזכות להוביל פרויקט זה ומעריכים את כלל הגורמים המעורבים, לרבות הוועדה המחוזית והמקומית, אשר השכילו להבין כי ההתנגדות שהגשנו סביב הקפאת הבנייה באזור הייתה עניינית ומוצדקת, וכי קבלתה תאפשר את הוצאת הפרויקט לדרך - פרויקט כה נכון מבחינה תכנונית ציבורית וחברתית״.