פילבר: בזמן שניגוד העניינים נבדק, נתניהו אמר לשרה לא להתכתב עם איריס אלוביץ'

ביום הרביעי לעדותו של שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ועד המדינה במשפטם של נתניהו ובני הזוג אלוביץ', נחקר פילבר על הטיפול בשיטת ביצוע הרפורמה בשוק התקשורת ועל שינוי השיטה לבקשתה של בזק • פילבר: נתניהו דרש לפטר סמנכ"ל במשרד התקשורת שלא הגיע להסכמה עם בזק

שלמה פילבר, עד המדינה במשפט נתניהו, בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: ראובן קסטרו
שלמה פילבר, עד המדינה במשפט נתניהו, בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: ראובן קסטרו

היום הרביעי לעדותו של עד המדינה שלמה (מומו) פילבר, במשפט נגד ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, החל הבוקר (ד') בבית המשפט המחוזי בירושלים. באולם נוכחים עורכי הדין מהתביעה ומההגנה. נתניהו ושאול אלוביץ', בעל השליטה לשעבר בבזק, לא התייצבו לדיון היום.

היום נחקר פילבר על הטיפול בשיטת ביצוע הרפורמה בשוק התקשורת ועל שינוי השיטה לבקשתה של בזק, למה שלח מסמכים לבזק מהג'ימייל הפרטי שלו, והאם היה בקשר ישיר עם חברות תקשורת נוספות.

אתמול (ג') התיר בית המשפט לבקשת הפרקליטות לחקור בחקירה נגדית את עד המדינה פילבר, לאחר שעלו פערים בין גרסתו במשטרה לבין גרסתו בבית המשפט. בית המשפט לא הכריז על פילבר עד עוין באופן חריג, למרות שלפי החוק, הדרך לחקור בחקירה נגדית היא לאחר קביעה כי העד עוין.

14:15 

פילבר: בזמן שניגוד העניינים נבדק, נתניהו אמר לשרה לא להתכתב עם איריס אלוביץ'

פילבר אישר לשאלת התובעת, עו"ד יהודית תירוש, כי הוא נפגש עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דאז, עו"ד דינה זילבר, בניסיון לשכנע אותה שנתניהו אינו נתון בניגוד עניינים בתפקידו כשר התקשורת. "חשבנו שנוכל לשכנע שנתניהו ימשיך להיות שר התקשורת. זה הדבר הכי דומיננטי והכי חשוב לי ולנתניהו, שהוא יהיה שר התקשורת". 

פילבר אישר כי הוא אמר ליועמ"ש דאז אביחי מנדלבליט כי אין סיבה למנוע מנתניהו לעסוק בענייניה של בזק, שכן רוב ההחלטות בנושא ממילא אינן מגיעות לשולחנו. "דיברתי עם גיל לימון, העוזר של מנדלבליט, ואמרתי לו 'מה זה הדבר הזה, זיקה חברית? כל שר שישחק כדורגל עם מו"ל יהיה מנוע?'", אמר. 

פילבר נשאל על שיחותיו עם נתניהו בנושא בדיקת ניגוד העניינים. לדבריו, "בינואר-פברואר 2016 הגעתי אליו לאחת מהפגישות השוטפות. אמרתי לו שנפתחה בדיקה במשרד המשפטים. אמרתי שאני מבחינתי ניתקתי מגע".

התובעת, עו"ד תירוש, שאלה: "מי עוד היה בפגישה?"

פילבר השיב: "שרה חלפה על פנינו. הפגישה הייתה בפטיו. הוא שאל אותה: 'את מתכתבת עם איריס אלוביץ'?', אז היא ענתה: "התכתבתי. הפסקתי ומחקתי את ההודעות'. הוא אמר לה: 'אל תעשי את זה יותר. אל תתכתבי איתה יותר'".

פילבר חזר במהלך יום העדות מספר פעמים על כך שנושא הטלפון הקווי היה הנושא בו פעל באופן הבולט ביותר כדי להימנע מעימות ומפיצוץ עם בזק. "לא רציתי להגיע לפיצוצים", אמר." אני לא יודע מה זה יעשה לי עם השר שלי (נתניהו - נ.ש.) מצד שני, הטלפוניה הייתה הכי פחות חשובה מבחינת האינטרסים של קידום שוק התקשורת".

התובעת תירוש אמרה לפילבר: "אין חולק לגבי יכולת העמידה שלך והידע המקצועי שלך. אתה לא מנכ"ל לא טוב. קיבלת הנחיה מנתניהו למתן את הורדת המחירים, ומכאן נגזרה כל ההתנהלות שלך מול בזק, שהכתיבה בסופו של דבר את התוצאה".

פילבר השיב: "את לא מציגה את הצד השני, את החשיבות שבלהתניע תהליך בשיתוף-פעולה". 

בשלב זה הסתיים הדיון להיום. 

11:45

שיחת הנזיפה של נתניהו על הרן לבאות

פילבר העיד כי קיבל במוצאי שבת שיחה מנתניהו בעניין הרן לבאות, סמנכ"ל הכלכלה במשרד התקשורת, לאחר ששלח את לבאות למשא-ומתן עם מנכ"לית בזק על מחיר הטלפוניה וזה התפוצץ. לבאות היה מאלה שביקשו להתנות את מיזוג בזק-yes בתנאים שיקדמו את רפורמת השוק הסיטונאי.

"ראש הממשלה התקשר אליי מוצאי שבת אחד. שאל אותי מי זה הרן הזה. למה הוא נמצא שם. זה היה משפטים לא ברורים. באופן כללי אמר לי 'תפטר אותו'. אמרתי לו שזה לא פשוט לפטר. אני מטפל בזה. לא דיברנו על ההקשר", סיפר היום פילבר בבית המשפט. במשטרה אמר פילבר על השיחה: "אני מקבל צרחות... קיבלתי טלפון באמצע השינה. מאיפה נתניהו יודע בכלל מי זה הרן? מאיפה הוא יודע שצריך לפטר אותו?".

פילבר הסביר כי "כל מי שעבד עם נתניהו מכיר את השיחות שמגיעות בערב, אחרי שבני ביתו או אנשים שפונים מפעילים לחצים. כדי לצאת ידי חובה, הוא (נתניהו) עושה מראית פני 'טיפלתי'".

למה השתמש פילבר בג'ימייל הפרטי להעברת קבצים לבזק?

פילבר נשאל על העברת קבצים לבזק בג'ימייל הפרטי שלו, להבדיל מהמייל במשרד התקשורת. התובעת, עו"ד יהודית תירוש, הטיחה בו שהשימוש נועד להסתיר את הקשר עם בזק. פילבר השיב כי מבחינה טכנית היה קל להעביר כך קבצים. "שם הקבצים נפתחו. זו הייתה הטכניקה. אני לא אומר שבגלל זה. לא מנעתי מעצמי, אבל היו שיקולים טכניים גם". 

פילבר העיד כי גם מנכ"לית הוט הוא קיים קשר ישיר. "לא העברנו מסמכים. החלפנו דעות ומידע מה הולך להיות". השופטת רבקה פרידמן-פלדמן ביקשה להבהיר: "עשית משהו דומה בהוט? גם שם מידרת את האנשים במשרד?".

על כך השיב פילבר - "הפגישות היו בארבע עיניים. האנשים במשרד ידעו בדיעבד. אצל בזק אמרתי ליועצת המשפטית מה בזק רוצים, אבל לא סיפרתי איך ומתי דיברתי".

ההטבה הנטענת: שינוי שיטת ביצוע הרפורמה בשוק התקשורת

הדיון נפתח בנושא הטיפול של פילבר, בתפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת, ברפורמת השוק הסיטונאי - בשיתוף של בזק עם חברות אחרת בתשתיות לטלפון קווי. לפי כתב האישום, פילבר שינה את שיטת ביצוע הרפורמה לשיטה המועדפת על בזק, בעקבות הנחייתו של נתניהו. התביעה טוענת כי השיטה שבזק ביקשה נשקלה ונדחתה בעבר על-ידי משרד התקשורת.

לפי השיטה המקורית, לחברות המתחרות של בזק ניתנה אפשרות להתחבר בעצמן לתשתית שבבעלות בזק תמורת תשלום, ולאחר מכן לספק ישירות ללקוחות שירותי טלפוניה קווית. לפי השיטה שאימץ פילבר בסוף 2015, לחברות המתחרות לא ניתנה אפשרות להתחבר בעצמן לתשתית שבבעלות בזק. תחת זאת נקבע כי החברות המתחרות של בזק יוכלו לעבוד בשיטת המכירה החוזרת - ריסייל: להתקשר ישירות עם לקוחות לצורך אספקת שירות טלפוניה קווית, אך שירות זה יסופק בפועל על-ידי בזק תוך התחשבנות עמה.

לטענת התביעה, שיטה זו הגבילה את המתחרות של בזק ביכולת השיווקית שלהן. בנוסף נטען כי כאשר התגלעה מחלוקת בין משרד התקשורת לבין בזק לגבי התמחור, פילבר סיכם עם אלוביץ' על דחיית יישום הרפורמה בשנה נוספת שהמשיכה להחזיק במעמד מונופוליסטי בשוק זה. עיכוב יישומה של הרפורמה על-ידי פילבר היה בעל ערך כלכלי עצום לבזק - כך לפי כתב האישום.

התובעת שאלה את פילבר על התנהלותו מול בזק: "בסוף שיקול-הדעת שלך כבול ומוטה לטובת בזק, מאחר שאתה לא יכול להגיע איתם לפיצוץ, וזה משפיע על שיקול-הדעת שלך", אמרה והוסיפה: "בנושאים הכואבים להם ניסית לעזור להם. בישיבה אתה מסכים איתו על המסלול, כי זה משהו שחשוב להם".

פילבר: "סוגיית הטלפוניה הפכה להיות דרמטית אצל בזק"

פילבר אישר את הדברים. "כל מה אמרת הוא נכון. סוגיית הטלפוניה הפכה להיות דרמטית אצל בזק ואצל אגף הכלכלה. אני מהרגע הראשון, מבדיקות של נתונים, לא הבנתי מה בכלל את המשקל של המרכיב הזה. רציתי להגיע להסכמה ולא לפגוע בתחרות. בנושא הטלפוניה - החלק המרכזי היה שניסיתי להגיע להסכמה".

התובעת הקריאה באולם מתוך עדותו במשטרה של עדי קופולוביץ, שהיה כלכלן באגף הכלכלה במשרד התקשורת. בעדות הסביר הכלכלן על עמדת אגף הכלכלה על הפתרון שהציע פילבר: "אנחנו כאגף כלכלה אמרנו למה לדעתנו זה לא סביר ולא נכון, ואנחנו לא יודעים להצדיק ולהגן על דבר כזה, וזה חורג ממה שחשבנו שסביר לעשות, ואז הוא אומר שהוא יכתוב ויצדיק את זה".

פילבר העיד כי עיכב את ביצוע הרפורמה בטלפוניה הקווית: "אני רוצה להגיע למחירים בהסכמה בלי להגיע לפיצוץ. אני לא כופה עליהם. מנסה להגיע להסכמה. ראיתי אותה (את הטלפוניה) כנושא נפיץ. גם אצל עובדי המשרד וגם אצל בזק. לא רוצה להגיע לעימות על הסוגיה הזאת".

השופט משה ברעם שאל: "יש הצדקה עניינית? אתה לא פועל כפי שרגולטור צריך לפעול".

פילבר: "אני פחות פעלתי לפי הפורמליסטיקה אלא יותר פרקטיקה להגיע לפתרונות. הייתי צריך לתת פטיש בראש צאו לדרך. אבל לא. לא ידעתי מה יעשה לי מול השר שלי . אני מנסה להגיע להבנות".

עדותו של פילבר, שהיה מנכ"ל משרד התקשורת, ראש המטה של נתניהו ואיש אמונו, נחשבת למרכזית בתיק 4000, לצד עדותו של עד המדינה ניר חפץ ומנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה. פילבר אמור לבסס לתביעה את עבירת השוחד בתיק 4000, בכך שפעל, לטענת התביעה, כדי להיטיב עם בזק על-פי בקשתו של נתניהו. עדותו עוסקת בטיפול בענייניה של בזק במסגרת תפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת.

*** חזקת חפות: בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.