חרב פיפיות: עליית הריבית תחסל את האינפלציה, אבל גם את עידן הכסף הזול

המשקיעים נהנו ללגום בשנים האחרונות מהקוקטייל המשכר שהגישו להם הבנקים המרכזיים בעולם – סביבת ריבית אפסית, מהולה במדיניות מוניטרית תומכת והזרקת נזילות חסרת מעצורים לשווקים • עליית הריבית והמסרים הניציים ששיגר הפד עשויים לבשר על סיום החגיגה

איפלציה / צילום: Shutterstock
איפלציה / צילום: Shutterstock

הכותב הוא שותף ומתכנן פיננסי בקבוצת נטו תכנון פיננסי, סוכנות הפיננסים הפרטית העוסקת בתכנון פיננסי הוליסטי והשקעות אלטרנטיביות

המסמר הראשון ננעץ. אחרי תקופה ארוכה של מתיחת חבל בכל הנוגע להעלאת הריבית, לאחרונה ניתן האות. יו"ר הפד, ג'רום פאואל, שם סוף לספקולציות והודיע על העלאה ראשונה של הריבית מאז דצמבר 2018, ואותת במקביל כי בהמשך השנה צפויה הריבית לטפס עוד מספר פעמים. למעשה, מדובר היה בצעד בלתי נמנע נוכח העובדה כי האינפלציה בארה"ב הפכה כרונית, ובחודש שעבר ניפצה שיא נוסף, כשרשמה את הקצב הגבוה ביותר זה למעלה מארבעה עשורים - 7.9% במונחים שנתיים.

במשך חודשים ארוכים אחז פאואל בגישה עיקשת כי הסחף האינפלציוני ששוטף את מרבית מכלכלות העולם הוא תוצר נלווה לשלבי היציאה ממשבר הקורונה. אלא שהאינפלציה תעתעה, והכתה פעם אחר פעם - ובעוצמה חזקה יותר. הנפת גרזן הריבית בשבוע החולף הייתה האמצעי האפקטיבי האחרון שנותר בארגז הכלים לדיכוי האינפלציה המשתוללת. אלא שאז נפלה על פאואל צרה נוספת מכיוון לא צפוי: פלישת מכונת המלחמה הרוסית לאוקראינה, שסופגת ממטרי אש כבדים, הטילה פצצה נוספת, וכבדת משקל, על יציבות הכלכלה הגלובלית ו"תרמה" את חלקה בדירבון האינפלציה, נוכח נסיקת מחירי האנרגיה והסחורות. השילוב המבהיל בין אינפלציה דוהרת, ריבית מטפסת ומלחמה מתגלגלת, מלכד את יו"ר הפד, שניצב כעת בפני דילמה לא פשוטה. מצד אחד, העלאת ריבית זריזה, על רקע הלחימה המתלקחת במזרח אירופה והסנקציות שהוטלו, עלולה לגרור להאטה כלכלית בעולם וכיפוף מטה של תחזיות הצמיחה. מנגד, התמהמהות נוספת בהרמת הריבית, עשויה להפגיש אותו בהמשך עם שיעור אינפלציה גבוה בהרבה מזה של היום. אז גם ייאלץ לנקוט בקצב העלאות ריבית אגרסיבי, כאיום עיקרי על יציבות השווקים.

איפוס ריבית והידוק חגורה מוניטרית

צמד המילים "העלאת ריבית" כמעט ונשכח בשנים האחרונות. התפרצות מגפת הקורונה, שבינתיים ממשיכה להפתיע עם הופעתם של וריאנטים חדשים, הובילה את הבנקים המרכזיים לאמץ מדיניות מוניטרית מרחיבה, בראשה איפוס הריבית, במטרה לייצר תנאי שוק אידיאליים שייתמכו בשווקים. כעת, עם התנעת מחזור העלאת הריבית בכלכלות העולם, לצד הידוק החגורה המוניטרית וייבוש הנזילות בשווקים, מתחילה גם תקופת גמילה מעידן הכסף הזול.

למעשה, ריבית מטפסת מייצרת חרב פיפיות משוננת. זו צפויה לקצץ בהדרגה באינפלציה הגואה, ששוחקת את כוח הקנייה ופוגעת בכיס של כולנו. אלא שזה רק צד אחד של המטבע, שכן הצד השני פחות מעודד. עלייה בריבית צפויה גם להכביד על החברות להציג רווחיות דומה לזו שהורגלנו אליה בשנים האחרונות, מה שיגרור תמחור מחדש של נכסים כלכליים וייצר סימפטום של תנודתיות עמוקה בשווקים הפיננסיים, שכבר נותנת אותותיה בחודשים האחרונים.

הסיטואציה המאתגרת מחייבת את המשקיעים להפעיל שיקול דעת בכל היבט פיננסי ולבצע התאמות מתבקשות בתיק הנכסים - החל מבחירת פוזיציות השקעה שלא נשחקות תחת האינפלציה ועד פיזור סיכונים רחב, גם לכיוון נכסים שאינם קורלטיביים לתנועות השוק הסחיר. אלא שכאן נדרשים עצבי ברזל מצד המשקיעים או סיוע של גורם מקצוע מיומן המסוגל לקחת את מושכות הניהול ולנווט באחריות גם מול שרשרת האתגרים.

בשורה התחתונה, שילוב של אי-ודאות ואי-יציבות מפזרים ערפל סמיך על מצב הכלכלה הגלובאלית, הניצבת כעת בפני רצף התפתחויות, שאת חלקן לא פגשה זה שנים ארוכות. אלה מחייבות כל משקיע לבצע אלוקציה נבונה בתמהיל ההשקעות ולא פחות חשוב מכך, להימנע מצעדים פזיזים שעשויים להסב נזק כלכלי משמעותי וארוך-טווח.