מחיר הדלק בשיא של 8 שנים: נגיד בנק ישראל פותח חזית מול האוצר וקורא לזנוח את המס על הבלו

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הודיע כי לדעתו צריך לוותר על מס הבלו המהווה חלק מרכזי ממחיר הדלק, ולהחליפו במס גודש • באוצר צפויים להתנגד ליוזמה, והשר אביגדור ליברמן כבר הודיע בעבר על התנגדות לסבסוד מחיר הדלק, מחשש שלא ניתן יהיה בהמשך להחזיר את המצב לקדמותו

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל

הזינוק החד במחיר הנפט, שהתגלגל למחירי הדלק בתחנות גם בישראל, חושף חזית חדשה שנפתחה בין בנק ישראל לאוצר לגבי הורדת המס על הבלו. בלילה שבין חמישי לשישי בחצות שוב יעלה מחיר הדלק בצל הזינוק במחיר הנפט. מדובר בעלייה של 39 אגורות לעומת החודש הקודם ל- 7.44 שקלים לליטר - שיא של שמונה שנים.

שר האוצר אביגדור ליברמן מתנגד להורדת המס על הבלו, וקשה להאשים אותו. מדובר במס שהכניס לקופת המדינה כ-21.5 מיליארד שקל ב-2021, ולא נולד שר האוצר שיוותר על הכנסות של מיליארדים למדינה, גם אם הכנסות המדינה עלו באופן דרמטית השנה.

מהצד השני, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר אתמול (ג'), לצד הגשת הדוח של בנק ישראל ל-2021, כי בטווח הארוך יש לוותר על המס על הבלו ולעבור לאגרת גודש שנחשב מס חכם יותר. את הדברים אמר ירון בראיון לגלי צה"ל.

מס הבלו מהווה כמחצית ממחיר הדלק, ועל האוצר מופעלים לחצים לסבסד את העלייה שנובעת כתוצאה מהזינוק במחיר הנפט, ולהפחית את המס בכ-5%-10% השקולים לירידה של כ-1-2 מיליארד שקל בשנה מהכנסות המדינה. מצד הצרכן, ההוזלה תעקר את העלייה שנרשמה היום כתוצאה מהזינוק במחיר הנפט, אך עדיין מחיר הדלק יהיה מעל 7 שקלים לליטר.  

ליברמן מתנגד להורדת המס בין היתר כדי לא לעודד את השימוש ברכב פרטי שיכביד על העומס בכבישים, ובעיקר כי את מה שקל להפחית - קשה יותר להעלות שוב. 

 
  

"מס גודש - הכלי הנכון" 

בבנק ישראל מציעים כי מס נסועה (מס גודש) הוא הכלי הנכון כנגד ההשפעה החיצונית השלילית שיש בעומס בכבישי ישראל. "ללא המיסוי, הפרט מתחשב רק בעלות הזמן והתצרוכת של הדלק, ולא בכך שהוא יוצר עומס בכבישים. מס גודש יעמיס את העלות על מי שבוחר לנסוע ברכבו הפרטי בשעות העומס", הסבירו בבנק ישראל.

אלא שבבנק ישראל לא מצפים שהמעבר יקרה מחר נוכח ההתנגדות הציבורית, שכן מס גודש קשה ליישום מבחינה חברתית, להערכתם. בבנק ישראל סבורים כי כאשר יהיו חלופות תחבורה זמינות למי שיפחית את השימוש ברכבו הפרטי, אז ניתן יהיה לגייס את התמיכה לצורך המהלך.

הצפיפות הגבוהה בכבישי ישראל עולה בקצב מהיר, והיא גבוהה מאוד בהשוואה בינלאומית. בבנק ישראל מחזיקים בעמדה כי בהינתן שלאורך זמן יהיו יותר רכבים חשמליים, יהיה ניתן לעבור לשילוב של מס פחמן ואגרות גודש. אלא שאגרת גודש תניב הכנסות בשימוש במטרופולינים ולא מנסיעה בפריפריה.