מנהל רשות המסים ערן יעקב: "יש 17 יבואני מכוניות, אבל זה לא תמיד עובד לטובת הצרכן"

מנהל רשות המסים ערן יעקב אמר בוועידת הרכב של גלובס כי דבריו של נגיד בנק ישראל על הצורך לעבור ממס על הבלו למס נסועה כוונו לטווח הארוך, וכי גם משרד האוצר וגם רשות המסים מסכימים על כך • יעקב התייחס גם לכוונה למסות בעלי דירה רביעית ואמר כי "תפיסת עולם של מיסוי על מישהו מרובה דירות - יש בה המון רציונל"

מנהל רשות המסים ערן יעקב בוועידת הרכב של גלובס / צילום: איל יצהר
מנהל רשות המסים ערן יעקב בוועידת הרכב של גלובס / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים ערן יעקב התייחס בוועידת הרכב של גלובס לדברי נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לפיהם יש לעבור למס נסועה במקום מס על הבלו ואמר כי "מדובר בכוונה למיסוי לטווח הארוך והתפיסה לפיה המיסוי יתבצע לפי השימוש נאמרה גם על ידי, גם על ידי האוצר וגם על ידי אחרים".

לדברי יעקב, "מבחינה עובדתית גובים 40 מיליארד שקל על מיסוי בעולם כלי הרכב בשנה. מס הוא הכוונת מדיניות ובמדינה צפופה עם קשיי כניסה לערים שמקשים על כולנו, צריך להכווין את המדיניות. לכלי רכב השפעות חיצוניות: תפיסת נדל"ן, זיהום, הפרעה לחיים עירוניים ויש לזה משמעות כלכלית. גם ה-OECD אומר שאם מעלים מסים מעלים איפה שיש השפעות חיצוניות כלכליות".

לדבריו, "העומס בכבישים מפריע לכלכלה. במקביל, מתרחשים דברים חיוביים: מס הגודש יכנס לתוקף במרץ 2025 לצד שיפור התחבורה הציבורית, הרכבת הקלה והמטרו ומתחילים לראות את האור בקצה המנהרה. אני חושב שעצם זה שזה נכנס לחוק ההסדרים מצביע על תפיסת העולם הזו. גם הקורונה תשנה תפיסות עבודה מרחוק".

עוד הוסיף יעקב כי הכבישים בעולם של הרכב האוטונומי הם משאב כלכלי "וככזה יש לנהל אותו וצריך לעבור ממס אחיד לפי מיסוי על הדלק, למס בהתאם לעלות השימוש לפי צפיפות בכבישים וההערכות לזה מאוד מורכבת. הטכנולוגיה אומנם הופכת ליותר זמינה אבל ישנן בעיות של פרטיות וחקיקה שצריך להסדיר אותם אבל העולם של מס נסוע הוא נכון".

יעקב התייחס בראיון גם למיסוי הירוק על כלי הרכב החשמליים. לדבריו בעוד שברבעון האחרון של השנה שעברה הובאו 726 כלי רכב חשמליים וברבעון הנוכחי קרוב ל-4,000 כלי רכב חשמליים "זה קשור גם בשינויים בעולם אבל אנחנו רואים בשורה במדיניות המיסוי הירוק. המיסוי הוא לא חסם ויש חסמים אחרים. נתנו תג מחיר למזהמים שיוצאים מכלי הרכב, והיום כל העולם מבין שחומרים שמייצרים תחלואה מאוד חשובים לטיפול.

"ב-2008 האתגר היה להביא אג'נדה חדשנית שעשתה בעיני מהפכה ענקית בעולם של מיסוי ירוק. עד אז כלי הרכב היו משפחתיים כי ההיצע היה מוגבל, וליבואנים ולספקים אג'נדות שלהם. המיסוי הירוק יצר דיפרנציאציה ואז אנשים יהיו יותר רציונליים בבחירה שלהם. וההיצע גדל. בעיני זו הייתה מהפכה, לא פחות מהסלולר, כי זה איפשר כלי רכב עם רמות מחיר שונות דרך פריזמה של מיסוי ירוק".

צריך יותר תחרות

ואולם, לדברי יעקב, האתגרים לעתיד רבים: "כינון מס נסועה, הפעלת מס הגודש, ועניין התחרותיות שמרחף מלמעלה. בעולם של 17 יבואנים לכאורה אמורה להיות תחרותיות, אבל לא תמיד הדברים הם לטובת הצרכן, וצריך להביא תחרותיות יותר טובה".

במהלך הראיון יעקב התייחס גם לכוונה למסות דירה רביעית ואמר כי "דיור הוא ההוצאה הגדולה ביותר לכל משפחה, והמדיניות ששר האוצר מוביל באה לידי ביטוי בכמות התחלות הבנייה שגדלו. תפיסת עולם של מיסוי על מישהו מרובה דירות יש בה המון רציונל. בעולם היישום יש בעיות וצריך להתמודד עם זה, מקבלי המדיניות יחליטו ואנחנו מייעצים ומבצעים".

 *** גילוי מלא: הוועידה בחסות לובינסקי ו-GOLDMAN CARS