מנכ"ל ויה ישראל: "שירות תחבורה משולב יאפשר יעילות ואמינות"

גיא שר, מנכ"ל ויה ישראל, אמר בוועידת הרכב של גלובס 2022 כי הוא סבור שתחבורה גמישה לא נועדה להחליף את התחבורה הציבורית, אלא להשלימה: "היא נועדה למצוא את הליקויים בתחבורה ציבורית ולחזק בדיוק שם"

גיא שר, מנכ''ל ויה ישראל, בוועידת הרכב של גלובס / צילום: איל יצהר
גיא שר, מנכ''ל ויה ישראל, בוועידת הרכב של גלובס / צילום: איל יצהר

הביקורות על התחבורה הציבורית בישראל מתמקדות בעיקר על הפריסה של הקווים והיעילות במה שקורה בשטח. כחלק מהפתרונות שיש בשטח, ישנה התחבורה הגמישה - משמע הזמנת נסיעה באפליקציה עם מוצא ויעד, ועולים לרכב שמתאים את המסלול שלו בהתאם לביקוש ומצב התנועה. כך למעשה הנוסע ילך לתחנת האיסוף הקרובה והקווים עצמם משתנים במהלך היום לפי התבניות של ביקוש ומצב התנועה.

גיא שר, מנכ"ל ויה ישראל, אחת מספקיות התחבורה הגמישה ברחבי העולם ב-200 ערים, אמר בוועידת רכב של גלובס 2022, "האלגוריתם שלנו יודע להתחשב במאפיינים האלו, ביקוש ומצב התנועה, בזמן אמת. וחשוב להגיד - תחבורה גמישה משלימה את התחבורה הציבורית ולא נועדה להחליף אותה. היא נועדה למצוא את הליקויים בתחבורה ציבורית ולחזק בדיוק שם", הוא אמר. אם עושים את זה מוצלח, אפשר יהיה להפחית את השימוש ברכב האישי. אחד החסמים הוא שימוש בתחבורה ציבורית לא וודאית ועיכובים רבים או הסרבול במסלול שכולל החלפות רבות, אנשים מתעודדים להשתמש בשירותים נוספים.

לצד זאת, אפשר לעזור כך לאוכלוסיות מוחלשות או אוכלוסיות עם מוגבלויות שצריך לסייע להם. לדוגמה, במקום לאסוף את הנוסעים מתחנות איסוף גנריות, כך אפשר לאסוף אותם מפתח הבית, כי ידם אינם משגת או כי חופש התנועה שלהם בעייתי יותר.

"אנחנו חושבים שבישראל זו רק ההתחלה לגבי השירותים האלו, כמו באבל וטיקטק. ברחבי העולם המגמה הולכת וגוברת של עיריות שמאמצות את הגישה הזו. אם בעבר היינו צריכים להציג את השירותים שלנו כסטארט-אפ צעיר, היום יש מכרזים ופונים אלינו להפעיל את השירותים האלו", פירט. "החוכמה למעשה זה לעשות את השילוב וההתאמה בהתאם לצרכים של אותה אוכלוסייה, בין אם זה מרחב עירוני או מרחב כפרי".

בעולם הבינו שצריך להכניס יותר תקציבים בנושא הזה, לדבריו של שר. הדוגמה הטרייה ביותר, זו רשות המטרופולין בברלין שהודיעו על חברת ויה כזוכה במכרז בנושא. "מה שמעניין זה שבברלין לקחו את זה צעד אחד קדימה, והקטינו את הפיילוט שהיה במרכז ברלין כדי להשקיע את המשאבים האלו בפריפריה. שם אנחנו מזהים שתחבורה ציבורית פחות יעילה ואמינה, ותחבורה גמישה תוכל לתת את המענה המשלים הזה ולייעל את המסלול לציבור הנוסעים", אמר.

"אנחנו חושבים שברגע שיהיה שירות תחבורה משולב - זה ייצור תחושה של יותר אמינות ובפועל יאפשר יעילות ואמינות", אמר. הוא הוסיף: "יותר ויותר רשויות מקומיות בעולם יוצאים במכרזים לשירותים מהסוג הזה. אנחנו סמוכים ובטוחים שזה יהיה הכיוון בישראל. אנחנו רואים היום כמובילים עולמיים בתחום הזה, עוד ועוד חברות טכנולוגיות מציעות את הפתרונות שלהם בתחום, ואנחנו רואים שיותר רגולטורים ורשויות מבינות את הצורך הזה. הפוטנציאל גדול".

 *** גילוי מלא: הוועידה בחסות לובינסקי ו-GOLDMAN CARS