תוכנית דיור לעולים? משרד האוצר לא מתקצב והעבודה לא החלה

הדיון בקבינט העלייה והקליטה חשף את אזלת היד הממשלתית בטיפול בעולים, השרה פנינה תמנו שטה מתחה ביקורת על איטיות ההליכים והשר אלקין ציין כי "אין מענה במשרד הפנים לזכאי שבות"

השרה פנינה תמנו-שטה, היום / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
השרה פנינה תמנו-שטה, היום / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

שרי קבינט העלייה קיימו בצהריים דיון בנושא קליטת העלייה מאוקראינה ורוסיה יחד עם הפרויקטור מאיר שפיגלר ומנכ"לי המשרדים הרלוונטיים. במהלך הדיון האשימו השרים פנינה תמנו שטה וזאב אלקין את משרדי הפנים והאוצר (והעומדים בראשם) על שהן חוסמים את העולים מלהגיע לכאן ואת הטיפול בהם. בתחילת הדיון הציגה הסוכנות היהודית נתון עגום לפיו כ-5,000 זכאי חוק השבות הגיעו לגרמניה ולא לישראל.

שרת העלייה והקליטה תמנו שטה מתחה ביקורת על הנתון ואמרה "אנחנו צריכים להאיץ את הקצב של הטיפול בעולים החדשים". שר התפוצות נחמן שי הוסיף על דבריה, "אם לא נביא לארץ במהירות הכי גדולה את כל מי שמחכה שם אנחנו נחמיץ אותם. אחרת תמשיך הזליגה למדינות אחרות, יש תנאים טובים למדינות אירופה אסור לשכוח את זה". השרים דנו באפשרות שמי שנמצאים עוד באוקראינה נדרשים לסיוע וחילוץ מהמדינה והעובדה שישראל הוציאה את נציגיה מהמדינה.

"אנחנו חייבים לבדוק האם יש כאלה שצריכים חילוץ ברוסיה. אולי צריך להכניס את המלל והמוסד", אמרה תמנו שטה. ושי הוסיף, "אני מוכן לעשות בדיקה האם יש לנו אפשרות לסייע תקציבית בחילוץ של זכאי שבות". תמנו שטה סיכמה את החלק הראשון של הדיון ואמרה כי יש להתחיל לאתר באופן אקטיבי עולים פוטנציאליים באוקראינה וכן את הצורך בדיון ביטחוני האם הגורמים הישראליים צריכים לחזור לתוך אוקראינה.

מסלול מזורז לקליטת עולים וביקורת חריפה על משרדי הממשלה

בדיון על העולים מרוסיה אמרה נציגת נתיב בדיון כי יש להתחיל להביא לארץ עולים במסלול מזורז, "אמרו לנו לא להתחיל עד להסדרת לטיסות ולביטוח רפואי". שפיגלר השיב לה שאסור לחכות וכי "הנה השרה מנחה להתחיל עכשיו". תמנו שטה הנחתה בדיון את נציגי הסוכנות היהודית לטפל גם ממי שהיו בישראל ועזבו. "גם אם מגיעים תושבים חוזרים תקבלו איתם. עם ישראל זה עם ישראל, תקבלו אותם".

בשלב מסוים עברו השרים הנוכחים בחדר למתוח ביקורת על התנהלות משרד הפנים ורשות האוכלוסין וכן על משרד האוצר שמסרב לתקצב את פרויקט הבינוי לעולים. תמנו שטה: "אי אפשר שכ״כ הרבה שרים מתעסקים בבעיות של משרד הפנים" ואלקין הוסיף "אין מענה במשרד הפנים לזכאי שבות".

נציגת רשות האוכלוסין וההגירה בדיון הציגה אחת מהבעיות ואמרה, "יש ילדים שבאים ללא אבא. ולכן אנחנו לא יודעים מה עמדת ההורה לגבי עלייה של הילד. אנחנו לא יכולים ללא הסכמה של האבות האלה". אלקין השיב: "הפתרון הוא לייצר שיחה עם אבא מרחוק בזום". שר החקלאות עודד פורר אמר "יש פה תחושה שמשרדי הממשלה מטפלים בחירום בפרמטרים של שגרה. יש פה אירוע".

תמנו שטה: "קצב האישורים של רשות האוכלוסין פועל נגד העם היהודי ומשרדי הממשלה. יש תחושה שהיהודים שהגיעו לציון הם ה'יהודים הנכונים' אל מול יהודי הגולה".

שפיגלר: "חייבים להתחיל עם מדיניות של בית הילל ולא ללכת על קוצו של יוד".

תמנו שטה: "עם בירוקרטיה כזאת בן גוריון לא היה יכול להקים מדינה יהודית.. אנחנו לא במצב משביע רצון. הבירוקרטיה הורגת את הציונות. אני מבקשת שיצא דו״ח שמצביע בדיוק על הנקודות ולשקף את תמונה המצב לראש הממשלה. ניפגש בעוד חודש עם 20,000 עולים חדשים".

הכנת הדיור לעולים כבר עברה בממשלה, אך לא יועד לה תקציב

מאוחר יותר בדיון העלה שר השיכון בעיה נוספת, החלטת הממשלה להכנת דיור לעולים כבר עברה בממשלה אך ללא תקציב. אלקין התייחס לדבריו של ליברמן לפיהם נדרש קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה כדי לממן את התוכנית ואמר כי "האוצר לא משחררים לנו תקציב לקדם שום תוכנית שיכון. בעצם הם אומרים צריך פלאט שזה בעצם לומר שהם לא רוצים לתת תקציב לקליטה בדיור".

תמנו שטה: "אתה שר השיכון, האם שוחחת עם שר האוצר?"

אלקין: "איך את רוצה שאני אדבר, הוא לא פה הוא בלונדון".

מנכ"ל משרד השיכון אביעד פרידמן הוסיף על דברי השר אלקין ואמר "אנחנו בבעיה גדולה לא יוצאים עם פתרונות דיור וקולות קוראים, אין תקציב".

תמנו שטה: "אני מודיע לכם אם הבעיה התקציבית לא תיפתר תוך זמן קצר יהיו פה עולים ללא קורת גג. אתם רוצים שנפתח להם אוהלים? הבירוקרטיה הורגת את הציונות".