טרור | טור סופ"ש

שלושה פיגועים, שלושה שופטים שהאמינו שהמחבלים התחרטו וישתקמו

ישראל חוותה בשבוע אחד שלושה פיגועים רצחניים. לכל הפיגועים יש מכנה משותף: המחבלים הועמדו בעבר לדין על עבירות טרור, והשופטים הקלו על כולם והאמינו לכנות החרטה שהביעו • וגם: הקושי של ההגנה בתיקי נתניהו בעקבות העדות של עד המדינה שלמה פילבר

פיגוע הירי בחדרה / צילום: צילומ מסך מתוך יוטיוב
פיגוע הירי בחדרה / צילום: צילומ מסך מתוך יוטיוב

ב-2014 השופט הצבאי, רס"ן סמזר שגוג כתב על המחבל שביצע את הטבח בבני ברק: "לנוכח הודאתו ודבריו, שוכנעתי שהוא לוקח אחריות על מעשיו ומתחרט עליהם". כפי שפרסמו הגר שיזף וג’וש בריינר בהארץ, המחבל דיא חמארשה ידה אבנים לעבר רכבי כוחות הביטחון, ופנה לפעילי טרור על מנת שיסייעו לו לבצע פיגוע התאבדות. נגזרו עליו, בהסדר טיעון, 30 חודשי מאסר.

הסוף לצערנו, ידוע. חראמשה ביצע פיגוע בו נרצחו 5 אנשים ורק הודות למסירות נפש של השוטר אמיר ח’ורי ז"ל ושותפו לנשק ע’ - האירוע לא הסתיים עם כמות נרצחים גדולה בהרבה.

השופט הוסיף: "שמעתי את אבי הנאשם והתרשמתי שהנאשם מגיע ממשפחה נורמטיבית ושלאחר שישוחרר, משפחתו ואביו יפעלו לשיקומו ויפקחו עליו".

היום, אביו של המחבל, התגאה בטבח שביצע בנו והכריז: "הוא נולד גבר, היה גבר ומת מות קדושים כגבר. הוא החזיר חלק מהכבוד שאבד לאומה הערבית". כך פרסם גל ברגר, ראש תחום פלסטינים של תאגיד השידור הציבורי.

המשפחה התגייסה לשקם את המחבל

כמה ימים לפני, התרחש פיגוע מזעזע בחדרה. אחד משני המחבלים - ערבים ישראלים המזדהים עם דאע"ש - הורשע בעבר בעבירת טרור. אבראהים אגבאריה הורשע בהסדר טיעון בניסיון ליציאה מהארץ שלא כדין וניסיון חברות בארגון טרור, זאת לאחר שיצא לטורקיה במטרה להגיע לסוריה ולהצטרף לדאע"ש.

השופט אהוד קפלן החליט להקל עימו. "העונש הראוי אמור להיות קרוב יותר לרף התחתון", כתב והסביר שזאת משיקולים שונים, ביניהם "עברו הנקי" וכן "החרטה שהביע", מלבד זאת, הבהיר כי הוא "בן למשפחה נורמטיבית".

בטיעונים לעונש, שכנע הסנגור כי אגבאריה לקח אחריות כנה, ומה שחווה במעצר היה עבורו סטירת לחי שהמחישה לו את חומרת מעשיו וגרמה לו להתעורר מחלום רע שחלם. עוד ציין הסנגור, שמשפחתו נורמטיבית וכל המשפחה מוכנה להתגייס על מנת לשקם אותו. בית המשפט בחר להאמין גם לאגבאריה והקל בעונשו. הסוף לצערנו ידוע.

לפני הפיגועים בבני ברק ובחדרה, התרחש הפיגוע בב"ש שהחל את גל הטרור בשבוע החולף. מוחמד אבו אלקיעאן, בדואי תושב חורה, מורה ודמות חינוכית בעברו, דרס, דקר, ורצח ארבעה אנשים בטרם חוסל.

גם אבו אלקיעאן פגש בעברו את מערכת המשפט הישראלית. בינואר 2016 נגזרו עליו ארבע שנות מאסר, לאחר שהודה שהקים חוליה שערכה מפגשים חשאיים, במסגרתם שימש כ"מורה רוחני", בין היתר גם העביר תכנים הקשורים לדאע"ש, הביע תמיכה בארגון ואף ניסה יחד עם חבריו, לצאת לסוריה ולהצטרף לדאע"ש. אבו אלקיעאן הורשע בקשירת קשר, ניסיון לפעילות בהתאחדות בלתי מותרת, ניסיון ליציאה שלא כדין ועוד.

הפרקליטות ביקשה שייגזרו עליו 5 שנות מאסר, זאת לאחר גישור. השופט יואל עדן שגזר את עונשו, החליט להקל בעונשו: "בהיעדר עבר פלילי, קבלת האחריות והחרטה אשר נחזית כנה, על הענישה להיות ברף הנמוך של מתחם העונש". קבלת האחריות והחרטה אשר נחזית כנה הסתיימו בפיגוע בו נרצחו 4 יהודים. שלושה פיגועים, 11 נרצחים, ושלושה שופטים שבחרו להאמין למחבלים והקלו בעונשיהם במפגשם הקודם עם מערכת אכיפת החוק.

אף אחד לא מבטיח שאם בתי המשפט היו מחמירים בעונשים בסיבוב הקודם, גל הטרור היה נמנע. אך גם לא ניתן להתעלם מהעובדה שבשלושת הפיגועים האחרונים, השופט שדן בעניינם של כל אחד מהמחבלים האמין בתמימותו כי הנאשמים מביעים חרטה כנה ומתכוונים לתקן את מעשיהם. במקרים הללו השופטים טעו טעות מרה ומדממת. טוב תעשה מערכת המשפט אם תקיים חשבון נפש ביחסה למורשעים בעבירות טרור, ובפראפרזה לפתגם העממי "אם שלושה אנשים אומרים לך שאתה שיכור - לך לישון".
הנקודה היא לאו דווקא חצי שנת מאסר לכאן או לשם, אלא התפיסה השגויה, התמימה והמקוממת של השופטים בנוגע לטרור, מבצעיו וסביבתם "הנורמטיבית". במקורותינו נאמר: "כל שנעשה רחמן על האכזרים, לסוף נעשה אכזר על רחמנים". במסגרת חשבון הנפש הנדרש, כדאי ששופטי ישראל ירעננו לעצמם את דברי חז"ל הללו.

האתגר של ההגנה בנוגע לעדות שלמה פילבר

מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, העיד במשך ארבעת הדיונים האחרונים, והוא נמצא במחצית הדרך של החקירה הראשית במסגרת הסכם עד המדינה עליו חתם. התביעה ביקשה השבוע להכריז עליו כ"עד עוין", ובית המשפט החליט לתת לה את הסעד האופרטיבי של "חקירה נגדית", מבלי להכריז עליו ככזה.

הדרך עוד לפנינו, אולם יש עובדה אחת שעליה סנגורי הנאשמים לא יוכלו להתווכח. פילבר העניק יחס חריג ומיוחד לחברת בזק ולבכיריה. יחס חריג ומיוחד שלא זכו לו יתר הגופים המפוקחים.

פילבר אישר כי הסיבה לכך נעוצה בהנחיה שקיבל מבנימין נתניהו עם כניסתו לתפקיד, לטפל במספר בקשות של שאול אלוביץ’ בעניינים רגולטוריים שעל הפרק. נתניהו הכחיש שנתן הנחיה שכזו, ואלוביץ’ הכחיש שפנה לנתניהו עם בקשה כזו. השבוע אמר סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן-צור, כי פילבר "בדה מליבו את ההנחיה, שלא הייתה ולא נבראה", ואף הבטיח כי יביא ראיות לכך.

לטובת התביעה יש שתי ראיות משמעותיות להוכיח את אמיתות ההנחיה, גם אם פילבר לא מדייק בפרטיה. הראיה הראשונה היא פתק שכתב פילבר ונמצא בדיעבד, ובו הוא לכאורה מציין את פרטי ההנחיה של נתניהו, כותרת הפתק היא "ראש הממשלה". פילבר אישר בחקירתו כי מדובר בפתק שכתב לעצמו לאחר ההנחיה. הסנגורים יצטרכו לספק הסבר חליפי מספיק משכנע בנוגע לפתק הזה.

ראיה נוספת היא היחס החריג של פילבר לקבוצת בזק. לאור העובדה שנשלל לחלוטין החשד הראשוני שפילבר קיבל טובת הנאה מקבוצת בזק, ושהיה לו אינטרס אישי סמוי להיטיב עם אלוביץ’, הסנגורים יצטרכו לתת הסבר הגיוני לפרץ הנדיבות והיחס האישי מהרגע הראשון שמעניק פילבר לאלוביץ' ולמנכ"לית בזק דאז סטלה הנדלר. אם הדבר לא נובע מהנחיה של נתניהו לעזור לאלוביץ', ממה הוא נובע?

*** חזקת חפות: בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.