נפרץ הסכר: התאגדות עובדים ראשונה באמזון בארה"ב

עובדים במחסני החברה בניו יורק הצביעו בעד הקמת איגוד עובדים אצל המעסיקה השנייה בגודלה בארה"ב עם 950 אלף עובדים • עד כה הצליחה ענקית הקמעונאות להדוף ניסיונות התאגדות אחרים במדינה

מטה אמזון בקליפורניה. נטען נגד החברה כי הפעילה לחצים על עובדים על מנת שלא יצביעו בעד הקמת ארגון עובדים / צילום: Shutterstock, Tada Images
מטה אמזון בקליפורניה. נטען נגד החברה כי הפעילה לחצים על עובדים על מנת שלא יצביעו בעד הקמת ארגון עובדים / צילום: Shutterstock, Tada Images

עובדי אמזון  במחסן בניו יורק הצביעו בעד הקמת איגוד עובדים ראשון בענקית הקמעונאות בארה"ב. זה נחשב לניצחון גדול לעובדים החברה שהיא המעסיק הפרטי השני בגודלו במדינת ניו יורק. ההצבעה היא אבן דרך משמעותית עבור אלפי עובדי המחסנים של אמזון. עד כה, לא צלחו ניסיונות ההתאגדות של עובדים אמריקאים באמזון.

2,564 עובדים במחסני JFK8 - המתקן הגדול ביותר של אמזון בסטטן איילנד בניו יורק - הצביעו בעד הקמת איגוד העובדים. מנגד, 2,131 איש התנגדו. כך על פי המועצה הלאומית ליחסי עבודה (NLRB).

בשעות האחרונות התנהל מאבק בין נציגי החברה לנציגי העובדים על כמה עשרות פתקים "בעייתיים", אך לאחר שנפער פער של מאות עובדים לטובת הקמת ההתאגדות, המאבק הפך לחסר משמעות. יחד עם זאת, חלק ניכר מ־8,300 עובדי החברה ב-JFK8 לא הגיעו להצביע.

בארה"ב מעריכים כי ההחלטה להקים התאגדות באמזון, שניהלה בשנים האחרונות כמה קרבות גדולים נגד הקמתן במדינות אחרות ובראשן באלבמה, עשויה לעודד מאמצי התאגדות אחרים באמזון - במדינות אחרות או במתחמים אחרים של החברה.

אמזון היא המעסיקה השנייה בגודלה בארה"ב אחרי וולמארט שמעסיקה 1.6 מיליון בני אדם. נכון לסוף שנת 2021 עבדו באמזון 950 אלף איש ברחבי ארה"ב. כלומר, אחד מכל 153 אמריקאים עובדים עובד באמזון. באותה שנה המכירות של אמזון עמדו על 221 מיליארד דולר.

המדיניות של אמזון משכה אש

בכמה מתחמים של החברה ברחבי ארה"ב, עובדים עזבו את עמדותיהם ב־2020 ו-2021 במחאה על תנאי ההעסקה. לחברה דירוג ביצועים מחמיר ומדיניות הפסקות שמשכו אש מפעילים למען זכויות במקום העבודה וכן מכמה פקידים בממשלה. באמזון גם נרשמים יותר מקרי פציעות מהממוצע הארצי, על פי נתונים פדרליים. ואולם החברה דוחה את הסטטיסטיקות האלה בטענה שהיא מדווחת על פציעות באופן יותר מקיף מאשר חברות אחרות.

קבוצות שונות של עובדים בחברה דחפו במשך שנים לתנאי עבודה טובים יותר, אך החברה הצליחה עד כה לנצח בהצבעות קודמות לאחר שהצליחה לשכנע את העובדים שהאיגוד מיותר, בשל השכר וההטבות הגבוהות יחסית שאמזון מעניקה לעובדים.

אמזון העלתה בשנה שעברה את שכר העבודה כמה פעמים בשל המחסור הכללי בידיים עובדות בשוק האמריקאי. חלק מעובדי אמזון החדשים קיבלו בונוס העסקה ושכר של 20 דולר לשעה, כאשר השכר ההתחלתי בחברה עומד כיום על ממוצע של יותר מ-18 דולר בשעה.

ב-2018, אמזון קבעה שכר מינימום של 15 דולר לשעה, שנחשב לשכר מתקדם בארה"ב. ואולם, באותו הזמן שהיא העלתה את שעבר המינימום לעובדים, היא הסירה תמריצים כמו בונוסים ותשלום במניות. בנוסף, רק 3% מהעובדים של אמזון מקבלים קידום במהלך עבודתם - כשליש מעובדים אחרים בענף זה. מחקרים גם הראו שכאשר אמזון פותחת מחסן אריזה במקום כלשהו, באופן מיידי השכר בענף באותו אזור נחתך ב־6% בגלל שאמזון היא מונופול בתחום ההעסקה.

תנאי ההעסקה של עובדי המחסנים באמזון היו במוקד ההתעניינות מאז שמגפת הקורונה גרמה לסגרים נרחבים של בתי ספר ומשרדים, מה שהגדיל את הקניות ברשת ואת הביקוש למוצרים ולשירותים של אמזון.

את התמיכה הכי מפתיעה קיבלו עובדי אמזון, מנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שאמר לפני ההצבעה במחסן בבסמר אלבמה, שבימים אלה מתבררות תוצאות ההצבעה החוזרת בו: "אסור שיהיו איומים ופרופגנדה נגד איגודים במקומות העבודה. אסור שאף מנהל יפנה לעובדיו וינסה לשכנעם בנוגע לבחירותיהם לגבי איגוד עובדים. החוק מבטיח את הזכות להתאגדות. אז תשמיעו את הקול שלכם ושאלוהים יברך אתכם ושאלוהים יגן על העובדים ובני המשפחות שלהם שמנסים להתפרנס בצורה הוגנת".