התאחדות האדריכלים על המכרז למנהל מינהל התכנון: "תנאי סף נמוכים לתפקיד בעל ההשפעה הגדולה ביותר על מדינת ישראל"

רם מרש, יו"ר התאחדות האדריכלים ובוני הערים: "המדינה מעמידה בראש המערכת אנשים לא מקצועיים וחסרי ניסיון בתחומים הרלוונטיים למשבר"

דלית זילבר. צפויה לסיים את תפקיד מנכ''לית מינהל התכנון באוגוסט הקרוב / צילום: ניב קנטור
דלית זילבר. צפויה לסיים את תפקיד מנכ''לית מינהל התכנון באוגוסט הקרוב / צילום: ניב קנטור

התאחדות האדריכלים ובוני הערים פנתה למנכ"ל משרד הפנים, יאיר הירש, והלינה כי תנאי הסף שהוצבו למשרת מנהל מינהל התכנון נמוכים מדי "ויוצרים אפליה ברורה כלפי אדריכלים".

במכתב, שהעתקים ממנו נשלחו לשרת הפנים איילת שקד, לראש מטה התכנון הלאומי שלומי הייזלר ולנציבות שירות המדינה, צוין כי "אופיו של התפקיד והידע המקצועי הנדרש צריך לבוא לידי ביטוי ביכולת להוביל את מדיניות מינהל התכנון וכללי התכנון והרישוי של מדינת ישראל".

המכרז לתפקיד מנכ"ל מינהל התכנון פורסם בראשית מרץ השנה. כיום עומדת בראשות מינהל התכנון דלית זילבר, שאיישה את התפקיד במשך החמש שנים האחרונות, והיא צפויה לסיים את תפקידה באוגוסט הקרוב.

המכרז נסגר ב-31 במרץ, ובין המועמדים שירה תלמי-באבאי, מתכננת מחוז ירושלים; ליאת פלד, סגניתה של זילבר ולשעבר מתכננת מחוז חיפה; אדריכל רפי רייש, מנכ"ל חברת הייעוץ Suits; ועוד.

דרישות הסף שהוצבו לתפקיד הן, בין היתר, "ניסיון של שלוש שנים בתפקיד ניהולי בכיר בשירות המדינה/המגזר הציבורי או בתפקיד ניהולי בגוף אחר, בניהול פרויקטים בעלי היקף פעילות של לפחות 15 מיליון שקל ושבמסגרתם הועסקו 15 עובדים לפחות". כמו כן, נדרש תואר ראשון באדריכלות, בהנדסה אזרחית, בהנדסת בניין או בגיאוגרפיה; ולחלופין "תואר ראשון כללי ממוסד אקדמי מוכר ותואר שני במדעי החברה עם התמחות בתכנון עירוני ואזורי"; וכן "ניסיון מקצועי מוכח בתחום התכנון והבנייה".

התאחדות האדריכלים טוענת לפיכך כי "ועדת האיתור הציבה תנאי סף נמוכים לתפקיד בעל ההשפעה גדולה ביותר על מדינת ישראל, אשר נדרש להתמודד עם אתגרים אדירים בעלי השפעה ארוכת-שנים על הדורות הבאים".

עוד מציינים האדריכלים כי התנאים שהוצבו "אינם מביאים לידי ביטוי כלל את הניסיון ואת ההבנה הבסיסית הנדרשת על-מנת שהנושא בתפקיד יוכל להתמודד עם אתגרי משבר הדיור, שחלק ניכר מהם קשור לרגולציה ולהבנה בתכנון מבנים - לא רק תכנון ערים ואזורים כאמור". 

"אפליית האדריכלים זועקת לשמיים"

לטענתם, "נעדרים מהדרישות תנאי ניסיון מוכח בניהול בכלל, ובמערכות ציבורית בפרט, לאור העובדה שראש מינהל תכנון אמור לנהל צוות נרחב ומגוון, וחלק ניכר מהתהליכים מלווים באתגרים ניהוליים באשר הם. מן הראוי שלתפקיד כה רם יהיו דרישות סף הגבוהות מתואר אקדמי וניסיון מועט במחלקת תכנון כזו או אחרת".

לדבריהם, "הודעת ועדת האיתור משקפת את האפליה על פני אדריכלים הזועקת לשמיים, הבאה לידי ביטוי בכך שכל מועמד עם תואר אקדמי בסיסי אשר אין בו כל ידע בתחום הנדרש, יכול להתקבל לתפקיד, אך מנגד, ככל שמדובר בבוגר תואר באדריכלות, עליו להיות בעל רישיון לעסוק בתחום".

בתוך כך, בהתאחדות האדריכלים דורשים לערוך מחדש את פרסום הקול הקורא לתפקיד על-ידי ועדת האיתור על-מנת להתאימו לחשיבות, להשפעה וליכולת הנדרשת לתפקיד משמעותי זה, דחיית מועד הגשת המועמדויות לוועדת האיתור על-מנת לאפשר למועמדים מתאמים להגיש את מועמדותם בהתאם לתנאים החדשים שיוצבו על-ידי ועדת האיתור.

רם מרש, יו"ר התאחדות האדריכלים, מסר לגלובס: "ראש מינהל תכנון הוא גורם משפיע ביותר על היכולת לפתור את משבר הדיור, ולכן הוא חייב להיות גורם עם ידע וניסיון, הן בתכנון ערים ואזורים והן בסוגיות רגולטוריות שקשורות בענף הבנייה, היתרי בנייה וכו'. רק אדריכל רשוי עם ניסיון מגוון יוכל לעמוד במשימה זו".

יו''ר התאחדות האדריכלים, רם מרש / צילום: תום רז
 יו''ר התאחדות האדריכלים, רם מרש / צילום: תום רז

מרש טוען עוד, ש"המדינה מקלה בקריטריונים ומאפשרת גם למי שיש לו תואר ראשון בגיאוגרפיה ובעל 6 שנות ניסיון כלשהו בתכנון ובניה לעמוד בראש המערכת. בנוסף - המכרז לוקה בחוסר צדק מהותי שכן מחד - עבור אדריכלים נדרש להיות רישוים בעוד שלאחרים - לא. כך כנראה מתכוונת המדינה לפתור את משבר הדיור - להעמיד בראש המערכת אנשים לא מקצועיים וחסרי ניסיון בתחומים הרלוונטיים למשבר".

בתגובה לכך פנו להירש נציגי איגוד המתכננים ודרשו להתיר על כנה את תחולת ההכשרות הנדרשת למשרת מנהל.ת מינהל התכנון, ולפתוח אותה "בפני מתכנני ומתכננות ערים ואזורים (שאינם בהכרח אדריכלים ו/או מהנדסים) להגיש מועמדותם.ן".