IES חתמה על מזכר הבנות עם אחת מחברות הליסינג הגדולות בעולם בתחום התעופה

מזכר ההבנות שנחתם בין החברות מתייחס לשיתוף-פעולה ארוך-טווח בפרויקט איירפארק שבנגב • הפארק ממוקם בסמוך לנמל התעופה עובדה שבו ינחתו מטוסים שיגיעו אליו דרך מסלול קרקע מיוחד

פרויקט איירפארק שבנגב
פרויקט איירפארק שבנגב

חברת IES השקעות בתעופה שבשליטת חיים גייר חתמה על מזכר הבנות עם חברת Avolon, מחברות הליסינג הגדולות בעולם בתחום המטוסים. IES השקעות בתעופה היא חברה בת של IES החזקות הנסחרת בתל אביב (שווי החברה עומד על כ-1.9 מיליארד שקל).

אבולון, בדומה לשחקניות הגדולות בתחום הליסינג למטוסים, היא חברה מאירלנד. החברה הוקמה לפני כעשור והיא כוללת צי של 824 מטוסי סילון גדולים כלומר ל-100 נוסעים לפחות הפועלים בכ-150 חברות תעופה ב-62 מדינות. את 2021 סיימה החברה עם הכנסות של 2.1 מיליארד דולר.

מזכר ההבנות שנחתם בין החברות מתייחס לשיתוף-פעולה ארוך-טווח בפרויקט איירפארק שבנגב. הפארק המשתרע על שטח של 1,100 דונם ישמש כמקום לאחסון, לחניה ולתחזוקת מטוסים של חברות תעופה מסחריות. בשטח של הפארק יוכלו לחנות בשלב ראשון כ-250 מטוסים. הפארק ממוקם בסמוך לנמל התעופה עובדה שבו ינחתו מטוסים שיגיעו לאיירפארק (ויועברו דרך מסלול קרקע מיוחד לשטחי הפארק).

שדה התעופה עובדה. שיתוף פעולה ארוך טווח בפרויקט איירפארק שבנגב / צילום: Shutterstock
 שדה התעופה עובדה. שיתוף פעולה ארוך טווח בפרויקט איירפארק שבנגב / צילום: Shutterstock

הקמת הפארק החלה עוד לפני הקורונה שהציפה את הצורך העצום במקומות אחסון למטוסים שהושבתו מפעילות. למעשה בנקודת השפל של המשבר רוב רובו של צי המטוסים העולמי עמד על הקרקע ושטחי האחסון הפכו למצרך יקר ונדיר. רוב המטוסים בציים העולמיים כבר שבו לפעול אלא שבימים אלה מתמודדות חברות הליסינג עם אתגר לא פשוט לנוכח הפלישה של רוסיה לאוקראינה והחלטת הממשל הרוסי "להחרים" מאות מטוסים שמפעילות חברות התעופה הרוסיות במסגרת הסכמים עם חברות ליסינג עולמיות.

הפארק ישמש לא רק כמקום אחסון בעתות משבר, אלא הוא ישמש גם עבור אחסנת מטוסים קצרת מועד לטובת תחזוקה ובכלל. בין השאר ישמש הפארק עבור חברות ליסינג עולמיות שמאחסנות את מטוסיהן לטובת פעולות של תחזוקה ורישוי; כך למשל, בתום תקופת הסכם של חברת הליסינג עם חברת תעופה (לרוב בפרק זמן של שמונה שנים) עובר המטוס רישוי מחדש וטיפול תחזוקתי לפני שהוא יוחכר לחברת תעופה אחרת. מדובר בהליך שנמשך במקרה הטוב חודשיים אולם עשוי להימשך גם ששה חודשים. בפרק הזמן הזה תוכל אבולון לאחסן את המטוסים בפארק בארץ שם הם יעברו את ההליך הנדרש. בנוסף, אבולון חתמה לאחרונה עם תעשייה אווירית הסכם להסבת כ-30 מטוסי איירבוס 330 ממטוסי נוסעים למטוסי מטען. לתע"א ולאייר פארק יש הסכם להקמה של חברת תחזוקה משותפת (בבעלות שווה).

איירפארק צפוי להשלים בקרוב את הליך הבירוקרטיה ולהתחיל בבנייה והקמה באופן מודולרי. מטוסים ראשונים של אבולון צפויים להגיע לאיירפארק במהלך 2023. על פי מזכר ההבנות, איירפארק ישמש כ"בסיס בית" עבור אבולון לתקופה של עשרות שנים. ההסכם צפוי להניב לאיי אי אס הכנסות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים לאורך שנים. עוד קובע ההסכם כי אבולון "תבחן את ההשקעה הכלכלית והתשתיתית במתחם איירפארק כדי להמשיך ולפתח אותו בהתאמה לצרכיה. זאת, כשחקן גדול בתחום התעופה העולמית".

ניר דגן, מנכ"ל IES, מעריך כי "תחום הבעלות במטוסי סילון גדולים בתעשיית התעופה העולמית ישתנה באופן משמעותי ויתפתח לתמונת שוק בו מספר המטוסים אשר בבעלות וניהול חברות ליסינג וגופים פיננסיים - ילך ויגדל". דגן מציין כי כ-60% מכלל מסירות מטוסים חדשים בשנת 2021 היו לחברות ליסינג ולגופי מימון "מגמה זו תוביל את חברות ליסינג להידרש ל"בסיסי בית" ברחבי העולם, כלומר אתרים תעופתיים שיספקו שרותי תחזוקה ובית למטוסים על בסיס מתוכנן או אד-הוק למטרות שונות, לרבות מסירה מחדש של מטוסים והעברת מטוסים בין לקוחות (חברות תעופה) על כל השרותים הנלווים הכרוכים בכך".

מנכ''ל IES ניר דגן / צילום: שי אדם
 מנכ''ל IES ניר דגן / צילום: שי אדם

אתרי אחסון למטוסים צריכים לכלול לא רק שטח גדול אלא גם תנאי אקלים שימנעו נזק מהמטוסים העומדים והחשופים לאקלים ולסביבה, כך למשל שטח כזה צריך להיות מרוחק מהים (לנוכח סכנת היווצרות קורוזיה) כשרוב המגרשים יהיו ממוקמים בשטחים מדבריים עם לחות נמוכה. איזור עובדה נחשב שטח "אידיאלי" לאחסון מטוסים. נקודה חשובה אחרת מתייחסת למשאב האנושי - איירפארק יוכל לספק כ-500 מקומות עבודה לתושבי האיזור. מדובר בין השאר באנשי מקצוע לטובת תחזוקת המטוסים מה שישפיע על מפת התעסוקה בנגב, בחבל אילות ובעיר אילת. גם "פליטי" חברות התעופה שחוו על בשרם את מחיר ההתייעלות יוכלו למצוא תעסוקה בתחום התעופה בפארק שיקום ושזכה להגדרה "מחולל שינוי" על ידי ראשי הרשויות באיזור.