הסכם מימון המטרו עם הרשויות המקומיות גובש: ישלמו 4.5 מיליארד שקל מעלות הפרויקט

ההסכם פורסם במסגרת צו להערות הציבור, והוא קובע תשלום שנתי לכל עיר בהתאם למצבה הכלכלי ולמספר תחנות המטרו והרכבת הקלה שיוקמו בה וכן את משך הזמן שהן ישלמו • שתיים מתוכניות המטרו צפויות לעלות לאישור הממשלה בחודש מאי

מטרו / צילום: Shutterstock, prochasson frederic
מטרו / צילום: Shutterstock, prochasson frederic

משרד האוצר פרסם הערב (א') את טיוטת צו רכבת תחתית (מטרו) התשפ"ב-2022, שיסדיר את השתתפות הרשויות המקומיות בסוגיית השיפוי והמימון של תוכנית המטרו. הרשויות המקומיות ישלמו בסך-הכול 4.5 מיליארד שקל מעלות הפרויקט, כאשר הסכומים ייקבעו בהתאם לכמות תחנות המטרו ברשות המקומית וכן איתנותה הכלכלית של הרשות המקומית.

טיוטת הצו היא הבשלה של משא-ומתן שהתקיים בין הרשויות המקומיות למשרד האוצר על מודל המימון של הפרויקט והשתתפותן, כמי שייהנו ממנו באמצעות מסי ההשבחה של הנכסים בקרבת התחנות. שתיים מתוך ארבע התוכניות של קווי המטרו כבר מוכנות לאישור הממשלה, אך האישור התעכב לנוכח הכוונה להגיע קודם לכן להסכם מול הרשויות כדי להימנע ממצב שבו ראשי רשויות מפעילים לחץ על שרים שלא לאשר את התוכניות. 

הערות הציבור יתקבלו על הצו עד ל-24 באפריל. לוחות הזמנים הללו מתכתבים עם הצהרתה של מנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, יעל סלומון, בוועידת הרכב של גלובס, ולפיה התוכניות המוכנות יובאו לאישור הממשלה בחודש מאי.

הסכומים כאמור ייקבעו בהתאם לעקרונות שעליהם החליטה הממשלה, בשים לב לשני עקרונות: תרומת מיזם המטרו לפיתוח שירות תחבורה ציבורית ברשות המקומית; ואיתנותה הכלכלית של הרשות המקומית, בהתבסס, בין היתר, על הכנסותיה.

מדברי ההסבר לצו עולה כי גובה התשלום שתעביר הרשות המקומית לאוצר המדינה מושפע, בין היתר, ממספר התחנות להסעת המונים המצויות בשטחה, "מתוך תפיסה שמספר גדול יותר של תחנות יביא ערך רב יותר לרשות המקומית, ובכך מצדיק השתתפות בעלויות בהיקף גבוה יותר".

בנוסף, משך תקופת התשלום ייקבע גם הוא לפי מספר התחנות של רכבת קלה ומטרו שעוברות דרכה. כך למשל, לפתח תקווה 11 תחנות מטרו ורכבת קלה, ולכן היא תשלם במשך 14 שנים. לרעננה 4 תחנות, והיא תשלם 10 שנים. לתל אביב 46 תחנות, והיא תשלם 17 שנים.

כמו כן, ביחס לכל אחת מהרשויות המקומיות המצויות בשטח תוכנית המטרו מוצע לקבוע סכום שנתי שתשלם הרשות לאוצר המדינה. "הסכום המוצע נקבע בהתבסס על נתוני התקבולים של הרשות המקומית מהיטלי השבחה, חלף היטל השבחה, וכן ממכירת מקרקעין והחכרתו, בהתאם לדוחות הכספיים המבוקרים של הרשויות המקומיות, וכן על גובה מענק האיזון. סכומים אלה יוצמדו מדי שנה למדד המחירים לצרכן", מוצע בצו.

הרשויות המקומיות גם הן קטפו הישגים במשא-ומתן מול האוצר. במקרה שיהיו עיכובים או שינויים משמעותיים בפרויקט אשר יובילו לכך שלא יחלו עבודות כלל עבודות לביצוע מיזם המטר,ו או שלא יחלו עבודות לביצוע תחנה מסוימת, הרשות המקומית תעביר בשלב הראשוני את התשלומים לקרן עירונית, שהיא חשבון בנק נפרד של הרשות המקומית המיועד לתשלומים לטובת מיזם המטרו בלבד. בהמשך, ככל שלא יתחילו העבודות בהתאם ללוחות הזמנים המפורטים בצו, תעצור הרשות המקומית את העברת התשלומים.

תל אביב תשלם כ-1.9 מיליארד שקל בסך-הכול, לוד כ-2.5 מיליון

מחישוב שעשה יוגב שרביט, מנהל המחלקה הכלכלית של בילד אסטרטגיה אורבנית, עולים הסכומים שהרשויות ישלמו. בסך-הכול במשך שנות הפרויקט לוד תשלם 2.51 מיליון שקל, שדות דן 6.6 מיליון שקל, רמלה תשלם 10 מיליון שקל, אזור תשלם 16.6 מיליון שקל, בת ים תשלם 17.5 מיליון שקל, בני ברק תשלם 23.1 מיליון שקל, דרום השרון 24.3 מיליון שקל, אור יהודה 27.6 מיליון שקל, קריית אונו 28.2 מיליון שקל, נס ציונה 44.2 מיליון שקל, גבעתיים 57.1 מיליון שקל, גבעת שמואל 58.6 מיליון שקל, באר יעקב 63.7 מיליון שקל, הוד השרון 92.9 מיליון שקל, רמת השרון 102.2 מיליון שקל, כפר סבא 113 מיליון שקל, רחובות 132 מיליון שקל, רעננה 210.8 מיליון שקל, חולון 243.9 מיליון שקל, רמת גן 280.8 מיליון שקל, הרצליה 327 מיליון שקל, ראשון לציון 357.8 מיליון שקל, פתח תקווה 387.5 מיליון שקל, ותל אביב תשלם 1.876 מיליארד שקל. בסך-הכול יתקבלו 4.505 מיליארד שקל. 

תשלומי הרשויות המקומיות הן חלק ממודל המימון של הפרויקט., לפיו 50% מהפרויקט המוערך ב-150 מיליארד שקל יגיע מאוצר המדינה, 25% נוספים מחבילת מימון מטרופוליני שמורכב מחלק מהכנסות אגרות הגודש, מהשתתפות הרשויות שפורטה לעיל, ממקורות משרד התחבורה וממיסוי עליית שווי נכסים. 25% נוספים אמורים להגיע מלכידת ערך שכוללת מס השבחת המטרו, הכנסות משיווק קרקעות מדינה בסביבת התחנות ובינוי מעל התחנות והדפואים (מוסכי רכבות).

הסכומים השנתיים שהרשויות המקומיות ישלמו

אור יהודה - 2.513 מיליון שקל (למשך 11 שנים)
אזור - 2.385 מיליון שקל (למשך 7 שנים)
באר יעקב - 6.377 מיליון שקל (למשך 10 שנים)
בני ברק - 2.568 מיליון שקל (למשך 9 שנים)
בת ים - 1.946 מיליון שקל (למשך 9 שנים)
גבעתיים - 6.353 מיליון שקל (למשך 9 שנים)
גבעת שמואל - 6.512 מיליון שקל (למשך 9 שנים) 
דרום השרון - 3.473 מיליון שקל (למשך 7 שנים)
הוד השרון - 9.292 מיליון שקל (למשך 10 שנים)
הרצליה - 27.250 מיליון שקל (למשך 12 שנים)
חולון - 16.264 מיליון שקל (למשך 15 שנים)
כפר סבא - 10.286 מיליון שקל (למשך 11 שנים)
לוד - 229 אלף שקל (למשך 11 שנים)
נס ציונה - 4.426 מיליון שקל (למשך 10 שנים)
פתח תקווה - 27.685 מיליון שקל (למשך 14 שנים)
קריית אונו - 2.826 מיליון שקל (למשך 10 שנים)
ראשון לציון - 27,527 מיליון שקל (למשך 13 שנים)
רחובות - 13.219 מיליון שקל (למשך 10 שנים)
רמלה - 1.003 מיליון שקל (למשך 10 שנים)
רמת גן - 23.400 מיליון שקל (למשך 12 שנים)
רמת השרון - 9.296 מיליון שקל (למשך 11 שנים)
רעננה - 21.084 מיליון שקל (למשך 10 שנים)
שדות דן - 947 אלף שקל (למשך 7 שנים)
תל אביב -יפו - 110.388 מיליון שקל (למשך 17 שנים)