ארדואן מאבד שליטה? שיעור האינפלציה בטורקיה הגיע ל-61%

שיעור האינפלציה השנתית בטורקיה הגיע במרץ לשיעורו הגובה ביותר מאז עלה לשלטון נשיא המדינה ארדואן • אלא שלפי מכוני מחקר עצמאיים במדינה, הנתון הרשמי לא משקף את המציאות, ובפועל שיעור האינפלציה במדינה גבוה בהרבה • היקף הגירעון המסחרי של טורקיה זינק ב-77% בחודש מרץ

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red
נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

שפל נוסף לטורקיה בשל המדיניות הכלכלית של הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן: האינפלציה עלתה במרץ בקצב שנתי של 61.14% - השיעור הגבוה ביותר מאז מרץ 2002. כלומר, בכל שנות שלטונו של ארדואן, הן כראש הממשלה והן כנשיא, אנקרה לא הייתה שרויה במצב חמור כל כך מבחינת רמת האינפלציה.

אלא שהצרות של ארדואן לא נגמרות באינפלציה: בעקבות השפעת הפלישה הרוסית לאוקראינה על משק האנרגיה של טורקיה, היקף הגירעון המסחרי של טורקיה זינק ב-77% בחודש מרץ - מ-4.67 מיליארד דולר בפברואר ל-8.24 מיליארד, כך עולה מנתוני משרד המסחר הטורקי. היבוא לטורקיה עלה בקצב שנתי של 31% ל-30.9 מיליארד דולר, כשהיצוא עלה ב-19.8% ל-22.7 מיליארד דולר.

מקור מרכזי לשיעור האינפלציה הגבוה במיוחד הוא התעקשותו של ארדואן ושל הדמויות שהוא הציב מטעמו בצמרת הבנק המרכזי ובמשרד האוצר באנקרה, להותיר את שיעור הריבית על 14%. עבור אזרחי טורקיה, השלכות האינפלציה הן נוראיות - במיוחד בהתחשב בשיעור האבטלה שעומד על 11.4%.

במבט של שנתיים אחורה, ועל אחת כמה וכמה שנה אחורה, ניתן להבין עד כמה כלכלת טורקיה התרסקה במהירות שיא. שיעור האינפלציה בחודש שעבר עמד על 54.44% בקצב שנתי, לפני שנתיים בדיוק על 11.86%, אך במרץ אשתקד הוא עוד היה על 16.19% "בלבד". כלומר, בתוך שנה בלבד, שיעור האינפלציה זינק פי 3.77.

לפי ארגוני מחקר עצמאיים טורקיים שיעור האינפלציה הרשמי שמספק הבנק המרכזי הטורקי, ככל הנראה, לא משקף את המציאות עד תום. קבוצת המחקר ENAG, למשל, פרסמה הערכה כי שיעור האינפלציה בטורקיה עלה במרץ ב-11.93% והגיע לקצב שנתי של 142.63%. גם אם הנתון לא מדויק, והאמת נמצאת אי שם באמצע - שיעור האינפלציה בטורקיה הוא עצום.

הפלישה הרוסית עצרה את מגמת ההתייצבות 

אנקרה דווקא חזתה בהתייצבות כלכלית יחסית בתקופה האחרונה, אך מגמה זו נפסקה ברגע אחד עם פלישת רוסיה לאוקראינה. טורקיה, חסרת העצמאות האנרגטית, תלויה לחלוטין ברוסיה.

מהנתונים הרשמיים המעודכנים ביותר בימי טרום הפלישה הרוסית, מינואר, עולה כי מתוך 3.58 מיליון טונות נפט מיובא בינואר, 1.17 היה מעיראק (32.6%), 969,271 מרוסיה (27%) ו-518,422 מקזחסטן (14.4%). בכל הנוגע לגז טבעי, רוסיה סיפקה הכי הרבה גז לטורקיה, 2.61 BCM, לעומת 1.2 מארה"ב ו-796 MCM מאיראן.