הרשות השנייה לחברות החדשות: הסתירו תכנים קשים לצפייה בעת פיגוע

על רקע גל הפיגועים, מנכ"לית הרשות השנייה שיגרה מכתב למנכ"לי חברות החדשות בבקשה "לגלות תשומת-לב ורגישות לחומרים המשודרים, לערוך ככל שניתן חומרים מזירות האירוע, לשמור על פרטיותם של הנפגעים ולהסיר תכנים קשים לצפייה"

זירת הפיגוע בבאר שבע לפני כשבועיים / צילום: דוברות מד''א
זירת הפיגוע בבאר שבע לפני כשבועיים / צילום: דוברות מד''א

על רקע גל הטרור של התקופה האחרונה וצורת הסיקור שלו בערוצים המסחריים, הרשות השנייה מחדדת את האופן בו יש לשדר חדשות על פיגועים - בעיקר בכל הקשור לוויזואליה המגיעה מהזירות בשטח.

במכתב שהופנה למנכ"לי הערוצים ולמנהלי חברות החדשות, ביקשה מנכ"לית הרשות השנייה מישל קרמרמן "לגלות תשומת-לב ורגישות לחומרים המשודרים, לערוך ככל שניתן חומרים מזירות האירוע, לשמור על פרטיותם של הנפגעים ולהסיר תכנים קשים לצפייה". 

"הסרטונים וההקלטות המתעדים את זירות האירוע זורמים לאולפני החדשות דקות ספורות לאחר צילומם, וחלקם מכילים תכנים קשים לצפייה ללא טשטוש או עריכה ולעתים טרם הודעות רשמיות למשפחות הנפגעים", כתבה קרמרמן. "לצד המקצועיות המתבקשת בדיווחים מיידיים לציבור על אירועי הטרור בעת התרחשותם, יש לציין כי נדרשות תשומת-לב ורגישות מצד גופי השידור בכלל ומחברות החדשות בפרט. הן בסיקור מעשי הטרור עצמם, לרבות התמונות והקולות מזירות הפיגועים והאופן שבו אלה מועברים לציבור, והן בכל הנוגע לייצוג מגוון הדעות בחברה הישראלית והקפדה על העברת המידע באופן מאוזן ואובייקטיבי לציבור הצופים והמאזינים". 

מישל קרמרמן, מנכ''לית הרשות השנייה / צילום: רונן אקרמן
 מישל קרמרמן, מנכ''לית הרשות השנייה / צילום: רונן אקרמן

לדבריה, "בימים האחרונים התקבלו תלונות בעניין סרטונים ששודרו שפגעו בפרטיותם ובכבודם של הנפגעים והצופים בבית. בנוסף להוראות הדין השונות ומבלי לגרוע מהן, אחדד כי יש לנהוג במשנה זהירות בעת סיקור האירועים, לרבות הסרטונים מהשטח לידיעת הציבור, מפאת כבוד הנפגעים ופרטיותם וכבוד הצופים בעת הזו במהדורות החדשות ובתוכניות השונות כמו כן, יש לערוך את החומרים המגיעים מהשטח ובעיקר את הסרטונים המתעדים את האירועים הקשים, זאת תוך הסרת תכנים קשים לצפייה וטשטוש תכנים אחרים".

נציין כי בעבר היה הצופה תלוי בצוותי הצילום שהגיעו לאירועים על-מנת לראות ולהתעדכן במתרחש. כיום המצלמות בטלפון הנייד מקנות לכל אזרח שנקלע לקרבת הפיגוע את האפשרות לתעד, לשתף ולהפיץ. כך, סביב גל הטרור האחרון הוצפו קבוצות הוואטסאפ בתמונות מזעזעות. בערוצים אומנם לא משודרות תמונות קשות כמו בקבוצות, אך נראה כי סוג התוכן ומהירות המידע המופץ ברשתות ובקבוצות טשטשו גם את הגבולות של המסוקר בטלוויזיה.