הגיסים מרעננה רוצים להצטרף לבהלת האשראי החוץ-בנקאי

להב שדה וניר שושני עומדים בראש שלניר, חברת האשראי החוץ-בנקאי הוותיקה שמבקשת להנפיק לפי שווי של 90 מיליון שקל • החברה רשמה ירידה בהכנסות וברווחים בשנתיים האחרונות בעקבות מהלכים שנועדו לטענתה לטיוב תיק האשראי

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר

אם הטרנדים הלוהטים של הנפקות בתחום האנרגיה הירוקה דעכו כמעט לגמרי בשנת 2021, נראה כי יש מי שסומך על התיאבון של שוק ההון המקומי לחברות הפועלות בתחום האשראי החוץ-בנקאי.

אל קרוב ל-20 חברות מימון הנסחרות כיום בבורסה בתל אביב, שרובן הצטרפו למסחר בשנתיים האחרונות (בדרך של הנפקה או מיזוג לשלד בורסאי), מבקשת כעת להצטרף שלניר ייעוץ ושיווק עסקי, המתדפקת על דלתות הבורסה. שלניר היא חברה קטנה יחסית, גם במונחי התחום שלה, ולפי ההערכות היא מעוניינת לגייס 30 מיליון שקל, לפי שווי של 90 מיליון שקל (לפני הכסף). אם מצטרפים להערכה שפרסמה החברה בטיוטת התשקיף שלה, ייתכן כי גל ההנפקות בכלל לא קרוב למיצוי. 

 

מנתוני שלניר, האשראי למגזר העסקי בישראל נושק לטריליון שקל (980 מיליארד שקל) מתוכו - 340 מיליארד שקל הוא נתח האשראי של העסקים הקטנים והבינוניים, כאשר סך האשראי של חברות המימון החוץ-בנקאיות עומד על 6.4 מיליארד שקל בלבד.

שלניר היא חברה ותיקה מאוד שהחלה את פעילותה עוד בימי ממשלתו של יצחק רבין, מאי 1993, ובמשך 30 שנות פעילותה עובדת ממשרד ברעננה. את החברה הקימו שני שותפים: להב שדה, המכהן כיו"ר ומנכ"ל משותף; וניר שושני, המשמש כדירקטור ומנכ"ל משותף. בנו של ניר שושני, זיו, מועסק כדירקטור וסמנכ"ל פיתוח עסקי. שלושתם מתגוררים ברעננה, ושני המייסדים הם גיסים שהתחתנו עם שתי אחיות.

ערב ההנפקה מחזיק כל אחד משני המייסדים במחצית מהון המניות של החברה. שדה ושושני יישארו בעלי השליטה משותפים בחברה, אבל לאחר ההנפקה ייכנס לתוקף הסכם השקעה עם כמה דמויות מוכרות משוק ההון בהן עו"ד ויקטור תשובה, שמשרדו פעיל מאוד בשוק ההון והיה אחראי ללא מעט מיזוגים של חברות ציבוריות, וחברת פסקל השקעות של רו"ח רמי מנדולה שייסד בעבר את קרן קציר, שהשקיעה בתעשייה הקיבוצית.

היעד: הכפלת תיק האשראי ל-200 מיליון שקל

החברה מקווה להשלים את ההנפקה עד לסוף החודש הנוכחי, פרק זמן יחסית ארוך בהנפקות שנובע מעיתוי חג הפסח שיחול בתקופה הקרובה. גופי החיתום שמלווים את החברה הם איפקס הנפקות ורוסאריו שירותי חיתום. שלניר מקווה שהנתונים שתציג לשוק ההון יקלו על השלמת ההנפקה, ולפיהם בעשור האחרון שיעור החובות האבודים השנתי עמד על 0.09% מסך מחזורי העסקאות. ובמספרים מוחלטים, ב-2019 עד 2021 רשמה החברה חובות אבודים בגובה של 2.2 מיליון שקל, שהיוו 0.15% ממחזור הפעילות (1.42 מיליארד שקל). עם זאת, לחברה הצטרף לקוח מהותי (מעל ל-10%) מההכנסות, וסמוך למועד התשקיף היווה 15.8% מהכנסותיה. מדובר בגוף שהיווה 6.8% מהכנסות החברה ב-2021, ומשמש כמנכה משנה של החברה.

התוצאות הכספיות של שלניר בשנים האחרונות מראות שב-2020 ו-2021 נרשמה ירידה בהכנסות המימון וברווח הנקי של שלניר ביחס לשנים 2019 ו-2018. בין הסיבות לכך נמצאת הערכות החברה לתקופת הקורונה, והפסקת התקשרות עם אחד הבנקים. שלניר ציינה כי טייבה את תיק האשראי שלה והקטינה חשיפה ללקוחות עם שיעור גבוה של שיקים שחזרו. 

 

בסיכום 2021 הסתכמו הכנסות המימון של שלניר ב-10 מיליון שקל ב-2021, ירידה קלה של 3.8% ביחס להכנסות שנרשמו בשנה שקדמה לה. אך ביחס ל-2019 ו-2018 מדובר בירידה חדה יותר, של 40% ו-34% בהתאמה. הרווח הנקי בסיכום 2021 זינק ב-46.6% לעומת 2020, הודות לקיצוץ בהוצאות המימון, קרי התייעלות של החברה במהלך השנה שעברה ביחס לקודמתה. עם זאת הרווח הנקי אשתקד היה נמוך ב-40% ו-37% בהתאמה ביחס לשנים 2019 ו-2018. 

החברה מציבה לעצמה יעד להכפיל את תיק האשראי שלה ל-200 מיליון שקל ביחס לסוף 2021, לאחר שנה מיום ההנפקה. תיק האשראי של החברה בסוף מרץ עלה ל-121 מיליון שקל. שלניר מעריכה שתיק האשראי יגיע ל-400 מיליון שקל עד לסוף 2025. שלניר מעריכה גם כי בתום שנה מההנפקה יזנקו הכנסות המימון שלה ל-25 מיליון שקל, מול 10 מיליון שקל כאמור אשתקד, כשבכוונתה להיכנס לתחומים כגון הלוואות כנגד שיעבודים ועסקאות פקטורינג. הרווח הנקי צפוי לצמוח ב-170% ל-9 מיליון שקל.

כ-20 חברות אשראי חוץ-בנקאי נסחרות בתל אביב

אם תשלים את ההנפקה בהצלחה, שלניר תהיה אחת החברות הציבוריות הקטנות בתחום, זאת ביחס לשווי המוערך שהיא מבקשת לעצמה. קדחת ההנפקות בשנים האחרונות הובילה לכך שבבורסה נסחרות כאמור קרוב ל-20 חברות שעוסקות באשראי חוץ-בנקאי, כשהגדולות שבהן הן חברת המימון הצרכני מימון ישיר שנסחרת לפי שווי שוק של 2.2 מיליארד שקל ונמצאת בשליטת ביטוח ישיר (47.2%).

החברה השנייה בגודלה היא האחים נאוי, עם שווי שוק של כמיליארד שקל, שנמצאת בשליטת דורי נאוי (52.6%). נזכיר כי בחודש שעבר השלימה חברת המימון החוץ-בנקאי יעקב פיננסים שבשליטת שאול נאוי (אחיו של דורי) גיוס מוצלח של 88 מיליון שקל בהנפקת מניות ראשונית, והיא נסחרת כיום בשווי של 565 מיליון שקל. 

עיקר פעילותה של יעקב פיננסים, בדומה לזו של האחים נאוי, מתרכז במסחר בממסרים (צ'קים) דחויים. במסגרת זו לקוחות החברה מקבלים את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידיהם, המוסבים לחברה תמורת ריבית הנקבעת בין החברה ובין הלקוח, עבור יתרת התקופה שנותרה עד למועד פירעון הצ'ק.

 בשנת 2020 נפרד שאול נאוי מחברת המימון החוץ-בנקאי אחים נאוי על רקע סכסוך שפרץ בינו לבין אחיו הצעיר דורי. אותו סכסוך הגיע אף לתביעה משפטית שהגישה אחים נאוי נגד שאול נאוי, בטענות שונות להפרות הסכמים והתחייבויות אחרי פרידתו המפתיעה מהחברה. האחים נאוי היא אחת מחברות האשראי החוץ-בנקאי הוותיקות בבורסה. היא נכנסה באמצעות רכישת השליטה בשלד בורסאי והחלה את פעילותה בתחילת 2011. עוד שמות בולטים בתחום האשראי החוץ-בנקאי הן חברות אס.אר אקורד שבשליטת עדי צים (62%) וגמא ניהול וסליקה שבשליטת הפניקס (60%).

גם אי.אר.אן בדרך להנפקה

עוד חברת מימון חוץ-בנקאי הנמצאת בדרך להנפקה היא אי.אר.אן (ERN), שהוקמה על-ידי משפחת נתנזון, פרסמה בחודש שעבר טיוטת תשקיף והיא עוסקת בסליקת צ'קים, בעיקר דרך רשתות קמעונאיות על-ידי הבטחת התשלום שלהם לבתי העסק. החברה מתכננת לבצע גיוס לפי שווי מוערך של 800-900 מיליון שקל.

כחלק מההנפקה תגדיל קבוצת הביטוח מנורה מבטחים את החזקותיה מ-40% לקצת יותר מ-50%, ובכך תהפוך לבעלת השליטה בחברה - מהלך שיניב לה רווח של 200-250 מיליון שקל. זאת על חשבון החזקותיו של מייסד ERN, רוני נתנזון, המשמש כיו"ר, ומחזיק נכון להיום ב-60%.

מדובר במהלך דומה לזה שביצעה הפניקס בחברת האשראי החוץ-בנקאי והסליקה גמא בשנה שעברה. במהלך הנפקת גמא הגדילה הפניקס את שיעור החזקתה ל-60%, והפכה לבעלת השליטה בה, אגב רישום רווח הון של 230 מיליון שקל. מנכ"ל החברה הוא שי פרמינגר.

שלניר

תחום פעילות: אשראי חוץ-בנקאי
היסטוריה: הוקמה בשנת 1993 על ידי שדה להב (יו"ר ומנכ"ל משותף) וניר שושני (דירקטור ומנכ"ל משותף)
נתונים: תיק האשראי של החברה עומד נכון לסוף מרץ על 121 מיליון שקל, ולה 303 לקוחות