דיווח: ארה"ב תכריז על איסור השקעות חדשות ברוסיה

וושינגטון צפויה להכריז על סנקציות נוספות על רוסיה ביום רביעי • ארה"ב הטילה עיצומים על אתר בשם "הידרה" המבוסס ברוסיה ועל בורסת הקריפטו "Garantex" שפועלת בעיקר ממוסקבה וסנט פטרסבורג • 3,846 איש פונו מערי אוקראינה דרך מסדרונות הומניטריים • נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין הודיעה על סבב סנקציות חדש של האיחוד האירופי, הכולל אוניות ונפט רוסים

ההריסות בעיירה בורודיאנקה, ששוחררה ע''י צבא אוקראינה / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda
ההריסות בעיירה בורודיאנקה, ששוחררה ע''י צבא אוקראינה / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda

22:43

ב"פייננשל טיימס" מדווחים כי ארצות הברית שוקלת לאסור על השקעות חדשות ברוסיה ולהגביר את העיצומים על מוסדות פיננסיים במדינה, מיזמים בבעלות רוסיה ופקידי ממשל, כך לפי גורמים המעורים בנושא.

"הצעדים האלה ידרדרו את הכלים המרכזיים של המדינה הרוסית, יטילו עליה פגיעה כלכלית חריפה ומיידית וגם יחייבו את הקלפטוקרטיה הרוסית שמממנת ותומכת במלחמת פוטין לשאת באחריות", אמר אחד הגורמים, והוסיף כי הסנקציות החדשות ייחשפו ביום רביעי, בתיאום עם ה-G7 והאיחוד האירופי.

ארצות הברית כבר אסרה על השקעות חדשות במגזר האנרגיה של רוסיה, אך המהלך שהיא צפויה להכריז עליו ביום רביעי יחיל את האיסור על כלל הכלכלה הרוסית, כחלק מחבילת צעדים שנועדה לשלוח את רוסיה "במורד הדרך של בידוד כלכלי, פיננסי וטכנולוגי", הוסיף הגורם.

22:12

3,846 אנשים פונו מערי אוקראינה דרך מסדרונות הומניטריים, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס. סגנית ראש ממשלת אוקראינה, אירינה ורשצ'וק, אמרה כי מדובר בעלייה לעומת אתמול - אז פונו 3,376 איש. 

21:45

בסוכנות הידיעות רויטרס מדווחים כי משרד האוצר של ארצות הברית הטיל היום עיצומים על אתר "דארק-נט" בשם "הידרה" המבוסס ברוסיה ועל בורסת הקריפטו "Garantex" שפועלת בעיקר ממוסקבה וסנט פטרסבורג.

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן אמרה כי הסנקציות "שולחות מסר לפושעים - אתם לא יכולים להסתתר בדארק-נט ובפורומים שלהם, ואי אפשר להסתתר ברוסיה או בכל מקום אחר בעולם".

מזכירת האוצר של ארה''ב, ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Evan Vucci
 מזכירת האוצר של ארה''ב, ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Evan Vucci

מוקדם יותר הערב אמרה לודמילה דניסובה, נציבת זכויות האדם באוקראינה, כי בין 150 ל-300 גופות נקברו בקבר אחים ליד כנסייה בעיירה בוצ'ה. דוברת משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם, ליז ת'רוסל, אמרה כי כל הסימנים בבוצ'ה מעידים על כך שאזרחים היו מטרה ישירה עבור הכוחות הרוסים. היא תיארה את התמונות מהעיירה כ"מטרידות ביותר".

18:30

שר החוץ יאיר לפיד החריף את הטון כלפי רוסיה. "מדינה גדולה וחזקה פולשת בלי שום הצדקה לשטחה של מדינה קטנה יותר וחלשה יותר. שוב נספגת האדמה בדמם של חפים מפשע", אמר לפיד בהצהרה משותפת עם שרי החוץ של יוון וקפריסין, באתונה. "התמונות והעדויות שמגיעות מאוקראינה מחרידות. הכוחות הרוסים ביצעו פשעי מלחמה כנגד אוכלוסיה אזרחית חסרת מגן. אני מגנה בצורה נחרצת את פשעי המלחמה האלה".

בתוך כך, נשיא אוקראינה נאם היום בפני מועצת הביטחון של האו"ם בניו יורק דרך זום. זו הפעם הראשונה שהוא פונה למועצה מאז הפלישה הרוסית.

זלנסקי התייחס לזוועות בבוצ'ה ואמר כי "אתמול חזרתי מביקור בבוצ'ה, שלא מזמן שוחררה מהצבא הרוסי. אין אפילו פשע אחד שהם לא ביצעו. הצבא הרוסי חיפש והרג בכוונה את כל מי ששירת את ארצנו... הם הרגו משפחות שלמות, מבוגרים וילדים וניסו לשרוף את הגופות".

"המעשים של חיילי רוסיה לא שונים ממעשים של טרוריסטים כמו דאע"ש", אמר זלנסקי. "הם נוקטים במדיניות עקבית של השמדת המגוון האתני והדתי, ואז פותחים במלחמות ובכוונה מובילים אותן שיוכלו להרוג כמה שיותר אזרחים". 

זלנסקי התייחס לקורבנות ואמר כי "חלק מהם נורו ברחובות, אחרים נזרקו לבארות כדי שימותו שם. הם סבלו. הם נהרגו בדירות שלהם כשהבתים פוצצו. אזרחים נמחצו על ידי טנקים כשהם ישבו בתוך המכוניות שלהם... החיילים כרתו איברים, חתכו גרונות. נשים נאנסו מול הילדים שלהן. הלשונות של הקורבנות נתלשו כדי שהתוקפים לא יצטרכו לשמוע אותם". זלנסקי ציין כי העולם עדיין לא ראה מה הרוסים עוללו בחלקים אחרים שנמצאים תחת הכיבוש שלהם. המעשים של רוסיה באוקראינה הם "פשעי המלחמה הכי חמורים מאז מלחמת העולם השנייה", ציין זלנסקי. 

בנוסף אמר נשיא אוקראינה למועצה כי האמנה הראשונה שלה היא "לשמור על שלום ולוודא שהשלום יישמר". "איפה השלום? איפה הערבויות של האו"ם?", שאל זנלסקי. 

נשיא אוקראינה דרש שרוסיה תיתן דין וחשבון על מעשיה, ואמר למועצה כי היא צריכה להסיר את החברות של רוסיה "כדי שלא תוכל לחסום החלטות נגד התוקפנות שלה". "אתם חושבים שזמנו של המשפט הבינלאומי חלף? אם התשובה היא לא, אז אתם צריכים לפעול מיד", אמר זלנסקי.

16:09

בהמשך לדיווחים קודמים, נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין פירטה ברשת טוויטר על רשימת הסנקציות המלאה שמציעה נציבות אירופה להטיל על רוסיה.

13:50

בתגובה למעשי ההרג של אזרחים וחפים מפשע בבוצ'ה ובעיירות אחרות שנכבשו על ידי הצבא הרוסי, הנציבות האירופית תציע להחריף את הסנקציות, ולכלול גם סנקציות על פחם רוסי כחלק מסבב חדש של הגבלות. עד כה, בשל התלות של מדינות רבות בפחם הרוסי, כולל גרמניה (שיותר ממחצית מהפחם שהיא מייבאת מגיעים מרוסיה), נמנע האיחוד האירופי מצעד זה. עם זאת, הסנקציות על הפחם - ואולי גם על נפט - יהיו הדרגתיות, וישרטטו הפסקה הדרגתית של השימוש בדלקי מאובנים אלה, ולא אמברגו מיידי. משך הזמן שבו תידרש ההפסקה והיקפה נדונים כעת בבריסל.

13:35

לפי התובע הכללי באוקראינה, 165 ילדים נהרגו מתחילת הפלישה הרוסית ו-266 נפצעו. מספרים אלו לא כוללים ילדים שנהרגו בערים שנמצאות בקו החזית של המלחמה, כמו מריופול. כך שמספר הילדים ההרוגים גבוה יותר. 

12:10

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין צפויה להגיע השבוע לקייב כדי לפגוש את הנשיא זלנסקי. לנסיעה יצטרף גם ז'וזפ בורל, שמכהן כנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי. ביום שבת צפויים השניים להשתתף באירוע מחאה למען אוקראינה שיתקיים בוורשה, בירת פולין.

איטליה גירשה 30 דיפלומטים רוסים משטחה. ב"רויטרס" ציינו כי שר החוץ האיטלקי 
לואיג'י די מאיו אמר בשיחות כי הסיבה לגירוש היא חשש ביטחוני. ב"רויטרס" דיווחו כי דנמרק גירשה 15 דיפלומטים רוסים משטחה.

זלנסקי התייחס היום לקרבות עם הצבא הרוסי במריופול ואמר כי המצב איתו מתמודד הצבא האוקראיני "מאוד קשה". 

9:09

נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב הגיב בחריפות לגירוש הדיפלומטים מגרמניה ומצרפת שהוכרז אתמול.

מדבדב, המכהן כיום כסגן יושב ראש המועצה הרוסית לביטחון, הבטיח להגיב באופן הדדי ו"לסגור את הדלתות של השגרירויות המערביות". "זה יהיה זול יותר לכולם ובסופו של דבר נסתכל אחד על השני דרך כוונות הרובים", אמר.

גרמניה הודיעה אתמול על גירוש 40 דיפלומטים, שלדבריה קשורים לשירותי הביטחון הרוסיים ופעלו על אדמת גרמניה; גם צרפת הודיעה על גירוש דיפלומטים רוסים. הצעדים הם תגובה לתמונות מבוצ'ה וממקומות אחרים מצפון לקייב, שתיעדו מעשי זוועה של הצבא הרוסי במהלך כיבוש האזורים בחודש האחרון.

6:25

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כינה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "פושע מלחמה". בנוסף אמר ביידן כי הוא קורא להעמיד לדין את פושעי מלחמה. ביידן אמר כי יש להטיל על רוסיה סנקציות נוספות לאחר חשיפת המראות הקשים מבוצ'ה. 

לפי דיווח של בלומברג, ארה"ב מתכוונת לצייד את הכוחות האוקראיניים בנשק נוסף, כולל רחפנים שיכולים לפגוע בטנקים.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסיק אומר שהמראות בערים ובכפרים הנוספים ששוחררו על ידי הכוחות האוקראינים קשים לא פחות מהמראות בבוצ'ה, ושמספר ההרוגים בהם אף יכול להיות גדול יותר. זלנסקי ביקר בבוצ'ה וקרא לקהילה הבינלאומית לפעול בצורה נחושה יותר נגד רוסיה.

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין אמרה כי האיחוד ישלח צוות לחקור את פשעי המלחמה שבוצעו לכאורה בבוצ'ה על ידי הכוחות הרוסים.