גוויות כפותות, קברי אחים ואונס: נחשפות העדויות ממעשי הצבא הרוסי באוקראינה

עם נסיגת הצבא הרוסי מאזור קייב, נחשפות עוד ועוד עדויות לעינויים, רציחות ומעצרים של חפים מפשע כולל נשים וילדים, שהסתיימו לבסוף בהוצאות להורג • בעוד שבעולם קוראים לחקור את פשעי המלחמה, רוסיה מכחישה את הדיווחים וטוענת כי מדובר בפרובוקציות של המערב

חיילים אוקראינים צועדים ברחובות בוצ'ה ליד טנקים רוסיים הרוסים / צילום: Associated Press, Rodrigo Abd
חיילים אוקראינים צועדים ברחובות בוצ'ה ליד טנקים רוסיים הרוסים / צילום: Associated Press, Rodrigo Abd

בזה אחר זה נחשפים בימים האחרונים מעשי הזוועה שביצע הצבא הרוסי באזורים שהיו בשליטתו באוקראינה במהלך החודש האחרון. הם כוללים לפי העדויות הרג רנדומלי של חפים מפשע שניסו לברוח מהקרבות, כולל נשים וילדים, הוצאות להורג ברחוב של גברים בחשד שהם מרגלים או חיילים, מעצר ועינויים של חשודים בריגול שהסתיימו ברצח. כמו כן, הם כוללים גם מקרים של אונס נשים וביזה בקנה־מידה נרחב, כולל פריצה שיטתית לדירות ולחנויות.

האירועים, שארגוני זכויות אדם וממשלות במערב מגדירים כעת כ"פשעי מלחמה", התנהלו לפי העדויות כבר מימיה הראשונים של המלחמה באוקראינה. הם נמשכו עד הימים האחרונים, כשחיילי הצבא הרוסי נסוגו במהירות מאזורים בצפון ובצפון־מזרח המדינה, כדי להתארגן מחדש על אדמת רוסיה ובלארוס.

מה נחשב לפשעי מלחמה והאם רוסיה ביצעה אותם? | שאלות ותשובות

המעשים מעוררים חשש ממשי מהנעשה במקומות אחרים, כמו צ'רניהיב, הכפרים שסביב חרקיב ומריופול וכן אזורים בדרום, כמו חרסון, שנמצאים עדיין בשליטה רוסית. הם גם מעיבים על שיחות השלום בין אוקראינה לרוסיה, שאמורות להתחדש ומגבירים את הדרישות במערב לחרם אנרגיה מיידי על רוסיה, כולל גז טבעי.

מרבית העדויות ביממה האחרונה זרמו מבוצ'ה, עיירה קטנה הממוקמת בין הפרבר העירוני אירפין שמצפון־מערב לקייב לבין העיירה הוסטומל, שבה התנהלו קרבות עזים מול כוחות רוסים, שניסו להשתלט על שדה התעופה במקום כדי להיעזר בו למתקפת־בזק על קייב, בחוסר הצלחה.

אזרח שנכפת לפני מותו ברחובות העיירה בוצ'ה, אוקראינה / צילום: Reuters, ZOHRA BENSEMRA
 אזרח שנכפת לפני מותו ברחובות העיירה בוצ'ה, אוקראינה / צילום: Reuters, ZOHRA BENSEMRA

חשופים לאלימות מקצינה של החיילים

37 אלף בני אדם גרו בבוצ'ה לפני המלחמה. חלק מהם נמלטו בימיה הראשונים כאשר הדבר היה עדיין אפשרי. אחרים, ביניהם קשישים שלא יכלו לעזוב, בני משפחותיהם שדאגו להם או אנשים שהחליטו לנסות לעבור את המלחמה במרתף או בביתם, היו לכודים במשך יותר מחודש, חשופים לאלימות מקצינה של הצבא הרוסי ולתנאים קשים, ללא חימום או חשמל, ללא תקשורת וללא אספקת מזון.

כתבים מערביים שנכנסו לבוצ'ה ביום ראשון יחד עם הכוחות האוקראינים, שכבשו אותה מחדש אחרי הנסיגה הרוסית החפוזה, תיעדו קטלוג של זוועות, שככל הנראה חוזר על עצמו בעיירות רבות שהיו תחת שליטה רוסית. הכפר נכבש כבר בשבוע הראשון למלחמה. העיתונאים ספרו כ־20 גופות של גברים שהיו מפוזרות ברחוב. חלקן עם ידיים קשורות מאחורי הגב, חלקן ליד אופניים או בתוך מכוניות, אחרי שניסו להימלט. חלק גדול מהבתים היו הרוסים לגמרי. התושבים יצאו כדי לבקש אוכל.

עדות שהתפרסמה בכלי תקשורת אוקראינים מפי ולדיסלב, גבר ששרד את החודש בבוצ'ה, תיארה כיצד כשבועיים לאחר הכיבוש, רוסים הוציאו את כל הגברים מהמרתף שבו שהו, וירו למוות בכל מי שחשדו כי שירת בעבר בצבא האוקראיני, או מי שהיה לו קעקוע אוקראיני לאומי. ולדיסלב גם תיאר כי הכוחות שהגיעו מצ'צ'ניה היו "ברוטלים מאוד" והסתובבו וירו ללא אבחנה בכל מי שהיה ברחוב, כולל בגבר זקן שישב על ספסל. תמונות שאימתו את הסיפור מציגות שמונה גופות של אוקראינים שנורו למוות - בחזה או בראש - ליד המקלט.

לא רק גברים וחיילים נרצחו

לא רק גברים היו בין ההרוגים, בעיירה הסמוכה מוציהין נרצחה לפי החשד ראשת העיר וילדיה. בעיירה גם תועד גבר מת ועירום־למחצה בבור ביוב, אחרי שככל הנראה עבר התעללות. גם בעיירה זו היו פזורות גופות עם ידיים כפותות ברחובות. בבית קיץ (דאצ'ה) סמוך ביערות, מצאו הכוחות האוקראינים שורת גופות עם ידיים כפותות מאחורי הגב במרתף. לפי החשד, זה היה המטה המקומי של חלק מהכוחות הרוסיים, שעינו תושבים בהם חשדו בריגול ובדיווח על תנועת ומיקום הכוחות. רוב הקורבנות נורו בראשם, לפחות אחד מהם נורה בברכיו לפני כן.

טארס שבצ'נקו, בן 43, שנשאר בכפר יחד עם אמו, סיפר ל"גרדיאן" שראה כיצד חיילים רוסים יורים למוות בקשיש שצעק עליהם ברחוב. "הם ירו בו ואז אמרו לאשתו - 'אנחנו יכולים לירות בך גם, או שאת יכולה להמשיך ללכת'. היא רצתה לקחת את הגופה, הם לא נתנו לה. זה קרה ליד הסניף של מקדונלד'ס". "הגופות היו פשוט פזורות ברחוב, לא נתנו לנו להזיז אותן", הוסיף.

אירינה קוסטנקו, בשנות ה־50 לחייה, סיפרה לצוות של BBC שהרוסים הרגו ברחוב את בנה אלכסיי, בן 27. הוא היה חייל אך לא שירת בימים אלה בצבא. "הוא רצה להישאר בחיים", אמרה. היא סיפרה שהביאה את גופתו במריצה וקברה אותו בחצר, עטוף בשמיכות להגנה מהכלבים. "הם היו בג'יפים וירו בו", אמרה.

תושבים שונים סיפרו לכתבים כי הרוסים ירו באופן חסר־אבחנה במי שניסו להימלט מהכפר. הלינה טובקאץ', בת 55, סיפרה כיצד יצאו בשיירה מאולתרת של שתי מכוניות ב־5 במרץ, אך פחות מקילומטר מהבית שלהם פתחו כוחות רוסיים באש והרגו את רוב יושבי המכונית הראשונה, אם ושני ילדיה. האב שישב במושב ליד הנהג ניצל. היא ברחה מהמכונית אך בעלה וקרובת משפחה קשישה נורו למוות. הגופות נשארו ברכב ונעלמו מאז. בנה אמר כי הוא יוצא לחפש אותן.

חיילים הוציאו זעמם על החפים מפשע

ראש העיר בוצ'ה מעריך כי כ־280 קורבנות נאספו מהרחובות אחרי הנסיגה הרוסית ונקברו בקבר־אחים שנחפר במהירות. השלטונות האוקראינים אמרו כי ספרו עד כה כ־410 קורבנות בעיירות שהיו תחת כיבוש רוסי מצפון לקייב, אך כי מאמץ איסוף הגופות "רחוק מלהיות גמור". הם ציינו כי עד כה נכנסו רק לחלק מהבתים באזורים הכפריים. חלק מהגופות יובא כעת לנתיחה שאחרי־המוות כדי לקבוע את סיבות המוות, כחלק מחקירה אפשרית של פשעי מלחמה רוסים.

המעשים לא היו מוגבלים לסביבות קייב, כך נראה. תושב בכפר טרוסטיינץ, ליד החזית בסומי, סיפר ל"שפיגל" כיצד הצבא הרוסי הפך במהירות מיחידות מאורגנות־יחסית לחבורות של בוזזים אלימים ורצחניים, וכיצד הוציאו את זעמם על חוסר ההתקדמות והתקיפות האוקראיניות מהאוויר באמצעות מל"טים, על התושבים החפים מפשע שנשארו בו.

הרוסים, סיפר חייל מקומי בשם רסטיסלב לכתב המגזין, "עצרו גברים באופן אקראי, וחיפשו בטלפונים הניידים שלהם עדויות מפלילות לכך שהם מרגלים, כמו תמונות של טנקים. הם גם הכריחו אותם להתפשט וחיפשו קעקועים שקשורים לשירות בצבא האוקראיני. הם ירו בכל מי שחשבו שהוא אויב". חלק מהגברים בכפר ברחו ליערות עם הכיבוש, שהחל כבר בשעות הראשונות של הפלישה ב־24 בפברואר.

כאשר האוקראינים פוצצו גשר שמוביל מכפר הלאה, הכוחות הרוסים נאלצו להיעצר והתבססו בו. בין 300 ל־600 חיילים רוסיים היו בעיירה. אחרי שנגמרה האספקה שהביאו עמם, פרצו לחנויות ולסופרמרקטים באמצעות יריות. גברים מהכפר נעצרו ונחקרו באלימות, ומי שהיה ברחוב אחרי שלוש בצהריים - מועד העוצר - נורה ללא שאלות. כך קרה למשל לגבר שניסה להגיע באופניים לבית החולים כי אשתו ילדה מוקדם מהצפוי. כך קרה גם לאוקראיני בן 31 שעבד ברכבת, בשם סשה, לדברי אביו. הוא נורה על ידי צלף ב־12 במרץ לאחר שהתעלם מירי אזהרה בעקבות העובדה שהפר את העוצר. אביו סיפר כי הצלף הרוסי התנצל בפניו. מי שנהרג בכפר נעטף בשמיכות ונקבר בחצרות או באזורים פתוחים.

נשים אוקראיניות נאנסו

הארגון "Human Rights Watch" עידכן כי תחקירניו דיברו עם כעשרה אוקראינים מקומיים שסיפרו על מה שהתחולל במהלך הכיבוש הרוסי. בבוצ'ה, עידכן הארגון, הכריחו הרוסים חמישה גברים לכרוע ברך ברחוב, לכסות את ראשיהם בחולצות שלהם, ואז ירו בראשו של אחד מהם. בכפר סאטרי ביקיב, ליד צ'רניהיב, הם אספו ברחוב שישה גברים ואז הוציאו אותם להורג במקום אחר, לפי אמו של אחד מהם, שראתה את כל הגופות. בכפר וורצל מצפון לקייב ירו רוסים באם ובנה בן ה־14 שיצאו ממרתף בו הסתתרו, אחרי שרימון עשן נזרק לתוכו. הבן נהרג במקום והאם מתה כיומיים לאחר מכן.

בנוסף, תיעד הארגון כמה מקרים של אונס נשים אוקראיניות על ידי חיילים רוסים. כך אירע בכפר הסמוך לחרקיב, מוקד קרבות עזים בין הרוסים לאוקראינים, בו סיפרה אישה כי חייל רוסי אנס אותה שוב ושוב, כשהוא מכה אותה ומאיים לרצוח אותה בסכין. היא נמלטה לחרקיב והציגה לתחקירני הארגון תמונות המתעדות את פציעותיה. עדויות רבות מצביעות גם על ביזה רחבת־היקף, ואשה שהסתתרה במרתף בניין באירפין, הציגה לרשת "סי.אן.אן" את הדירות שנפרצו בבניין שלה על ידי חיילים רוסים שבזזו אותן, בעודם מאיימים על הדיירים שלא לצאת מהמרתף.

קריאות לחקירת פשעי מלחמה

העדויות הרבות עוררו זעזוע בעולם, שלווה בקריאות לפתוח באופן מיידי בחקירה לגבי ביצוע פשעי מלחמה על ידי רוסיה, וכן בקריאות להגביר את הסנקציות עליה בתגובה על המעשים. מי שמובילה את הקריאות הללו היא הממשלה האוקראינית, שאמרה כי רוסיה מנסה "לבצע רצח עם" ול"חסל את העם האוקראיני".

"אני מזמין את גברת מרקל ומר סרקוזי לבקר בבוצ'ה ולראות למה הובילה מדיניות הוויתורים שלהם לרוסיה ב־14 השנים האחרונות", אמר נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי. "הם ייראו את האוקראינים המעונים במו עיניהם", הוסיף. התביעה האוקראינית הודיעה כי תחל לאסוף עדויות לפשעי מלחמה.

רוסיה עצמה מכחישה את העדויות ואת הדיווחים וטוענת כי מדובר בפרובוקציות של הממשלה האוקראינית שנעשו במטרה לגבש את דעת הקהל העולמית נגדה. היא אמרה כי במקרים רבים מדובר באוקראינים שהוצאו להורג על ידי בני עמם, או במתחזים.

קנצלר גרמניה אולף שולץ קרא בתגובה לתמונות לאפשר גישה מיידית לאזור לצוותים של הצלב האדום, כדי לאסוף עדויות ולתעד באופן אובייקטיבי את מה שקרה. נשיא צרפת עמנואל מקרון הגדיר את התמונות מבוצ'ה כ"בלתי נסבלות". ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי התמונות מוכיחות ש"פוטין והצבא שלו מבצעים פשעי מלחמה באוקראינה". הוא נשבע "לא לנוח עד שהצדק ייעשה".

נשיא המועצה האירופית של האיחוד, שארל מישל, אמר כי האיחוד "מזועזע מהתמונות המחרידות של הזוועות שבוצעו על ידי הצבא הרוסי". הוא הוסיף כי "גל חדש של סנקציות נמצא כבר בהליכי אישור" כתגובה למעשים. הוא אמר כי האיחוד מסייע לארגונים לא ממשלתיים לאסוף עדויות "כדי למצות את הדין בבתי משפט בינלאומיים".

בגרמניה, התמונות קוראות ללחץ מחודש להפסיק לחלוטין את יבוא האנרגיה מרוסיה, למרות ההשלכות הכבדות על הכלכלה הגדולה באירופה. "יש רגעים שמשנים את התמונה לחלוטין", נכתב היום במאמר מערכת ב"שפיגל", "הגופות של בוצ'ה הן רגע שכזה". גם באיטליה, היבואנית השנייה בגודלה של גז טבעי באיחוד, קרא חבר בכיר בקואליציה המכהנת ל"חרם גז ונפט מלא על רוסיה". לפי הדיווחים, האיחוד האירופי שוקל גם להטיל סנקציות על עגינת ספינות רוסיות בנמלים אירופיים.