מלחמת רוסיה-אוקראינה | שאלות ותשובות

מה נחשב לפשעי מלחמה והאם רוסיה ביצעה אותם?

לאור העדויות הקשות שמגיעות מאוקראינה, מתרבים הקולות שטוענים כי רוסיה מבצעת פשעי מלחמה • מי הסמכות שיכולה להכריז על כך, האם רק החיילים בשטח אשמים, ומה הסיכוי שפוטין יעמוד למשפט? • גלובס עושה סדר

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press

מאז תחילת הפלישה הרוסית וביתר שאת בימים האחרונים נעשה שימוש בצמד המילים "פשעי מלחמה", אך מהם פשעי מלחמה, מה מבדיל בינם לבין הרג ופגיעות אחרים בסכסוכים צבאיים בין מדינות? האם רק החיילים בשטח אשמים בפשעי מהלחמה או שלמנהיגים שמנהלים את המלחמה בשלט רחוב מלשכותיהם יש בהם גם חלק?

גוויות כפותות, קברי אחים ואונס: נחשפות העדויות ממעשי הצבא הרוסי באוקראינה 

קודם כל חשוב להגיד שמדובר בנושא משפטי סבוך ביותר, שבמקרה של הפלישה לאוקראינה הופך למורכב הרבה יותר בשל העובדה שרוסיה (כמו גם ארה"ב וסין) לא שותפה או מכירה בבית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג, הולנד.

מה נחשב לפשע מלחמה?

פשעי מלחמה נחשבים להפרה חמורה של דיני הלחימה של המשפט הבינלאומי על ידי אדם או קבוצת אנשים, אנשי צבא או אזרחים. ההגדרה לפשעי מלחמה נרחבת וכוללת:

■ יחס לחיילים: הוצאה להורג ללא משפט, מניעת טיפול מפצועים, עינויים.
יחס לאזרחים: רציחות, עינויים, מקרי אונס, הגליות, שיעבוד, הרס שרירותי של תשתית אזרחית.
■ שימוש בנשק לא קונבנציונלי (ביולוגי, כימי, גרעיני).
■ ניצול ילדים ושימוש בהם כלוחמים.

בבית המשפט הבינלאומי בהאג תובעים גם בשלושה סוגים אחרים של עבירות: פשעים נגד האנושות, רצח עם ופשעי תוקפנות. בהאג כבר אומרים כי יש בסיס סביר להאמין שגם פשעי מלחמה וגם פשעים נגד האנושות נעשו באוקראינה על ידי הצבא הרוסי.

האם הרוסים ביצעו פשעי מלחמה?

למרות העדויות שנלקחו בימים האחרונים, הגופות המצולמות ברחובות וקברי האחים שנמצאו בעיירות מסביב לקייב, מומחים משפטיים אומרים שיהיה צריך להוכיח שהכוחות הרוסיים בחרו את המטרות האזרחיות באופן שיטתי וכי לא מדובר במעשים ספורדיים־עצמאיים של חיילים בשטח.

אוקראינה מבקשת חקירה של בית המשפט הפלילי הבינלאומי מאז 2014, לאחר שרוסיה סיפחה את חצי האי קרים. התובעת בבית הדין בהאג אמרה ב־2018, שיש בסיס סביר להניח שפשעי מלחמה, כולל עינויים, אונס וירי באזרחים, קרו באיזורים המזרחיים של אוקראינה, שם בדלנים פרו־רוסיים נלחמו נגד הממשלה בקייב. אולם, החקירה הופסקה בגלל מקרים אחרים ופרוץ מגפת הקורונה.

למי נתונה הסמכות לנקוט בפעולה?

למרות שאוקראינה אינה חברה באמנת רומא מ־1998 שהביאה להקמת בית המשפט הבינלאומי בהאג, בעבר היא קיבלה את סמכות השיפוט שלו. המשמעות היא שבעוד שאוקראינה לא יכולה להפנות מקרים לדיון בית המשפט, בית המשפט יכול לחקור מיוזמתו ולהאשים את פוטין או מנהיגים רוסיים אחרים.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כבר דחה את החקירה של בית המשפט הפלילי הבינלאומי והזכיר שרוסיה פרשה ממנו ב־2016, ולכן החלטותיו ופסיקותיו אינם חלים עליה או על כל מנהיג, מפקד או חייל רוסי.

מה הקשר לאמנת ג'נבה?

אמנת ג'נבה העיקרית אומצה ב־1864, וארבעה הסכמים נוספים הוצגו ב־1949 אחרי מלחמת העולם השנייה. האמנות נוגעות להגנה על חולים, פצועים, אנשי צוות מתחום הרפואה והדת, פצועים, שבויי מלחמה ואזרחים בכלל.

יותר מ־100 מדינות חתמו על אמנה בינלאומית, שבין היתר אוסרת על שימוש בפצצות מסוגים שונים כולל פצצות מצרר, בעלות יכולת להתפזר על שטח נרחב ולפגוע באופן לא ממוקד בחפים מפשע ללא הבחנה, בינם לבין כוחות צבאיים. ישנן עדויות לכך שרוסיה השתמשה בפצצות מסוג זה בלחימה בחודש האחרון.

האם פוטין יישפט על פשעי מלחמה?

בשתי מלים: כנראה שלא. כדי שפוטין יישפט יהיה צורך לעצור אותו ולמסור אותו לידי בית המשפט. כל עוד הוא בהנהגת המדינה, ולפחות כרגע לא נראה שיש מישהו באופק שמאתגר את נשיאותו, מצב זה לא צפוי להשתנות.

לכן, כל עוד פוטין בשלטון, רוסיה תטיל וטו על כל צעד של מועצת הביטחון של האו"ם להפנות אירועים שנחשדים כפשעי מלחמה לדיון בית המשפט בהאג. ובכלל, על פי רוב בהאג נוטים לדון בפעולות של חיילים ומפקדים בשטח, ולא בפוליטיקאים ששלחו אותם למלחמה.

דבר נוסף שניתן לעשות הוא לשפוט את פוטין, שלא בפניו, בבתי משפט לאומיים - באוקראינה או במדינות אחרות - כל עוד החוק המקומי מאפשר לשפוט על מעשים אוניברסליים. בישראל, לדוגמה, "החוק לעשיית הדין בנאצים ובעוזריהם", שנחקק בתחילת שנות החמישים בעיקר כדי להעמיד לדין ישראלים ששיתפו פעולה עם הנאצים, מאפשר להעמיד לדין תושבים על פשעים שבוצעו מחוץ לטריטוריה הגיאוגרפית של המדינה.

בינואר השנה, בית משפט גרמני דן קצין מודיעין סורי לשעבר למאסר בקשר לפשעים נגד האנושות שבוצעו בזמן מלחמת האזרחים בסוריה.

אבל שוב, גם אם פוטין יישפט, גזר הדין במקרה שיימצא אשם שלא בפניו, יהיה חסר־שיניים, כל עוד לא ניתן יהיה לעצור אותו.