נפתלי בנט | פרשנות

זה היה יכול להימנע בשיחת טלפון אחת, אבל בנט נרדם בשמירה

ראש הממשלה נפתלי בנט נרדם בשמירה, והתעורר לקרב בלימה בתוך מפלגתו - ימינה • הליכוד כבר החל במסע לחצים על יתר חברי הכנסת של המפלגה, כדי למצוא פורש שלישי מהסיעה • אלא שגם אם בנט יצליח לעצור את הסחף, נראה שחבריו לקואליציה כבר מתחממים על הקווים

רה''מ נפתלי בנט. לא התייחס לסימנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
רה''מ נפתלי בנט. לא התייחס לסימנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

זה היה יכול להימנע בשיחת טלפון אחת. יו"רית הקואליציה עידית סילמן איימה בתחילת השבוע באופן ברור שלא תוכל להמשיך לתמוך בכהונתו של ניצן הורוביץ כשר הבריאות על רקע פרשת הכנסת החמץ לבתי החולים. אבל ראש הממשלה נפתלי בנט התעלם מהאיום המפורש, ואתמול (ג') הוסיף שמן למדורה כשאמר לשאלת העיתונאים על איום סילמן: "לא צריך לעשות סיבובים פוליטיים" והכריע את הכף.

סילמן מתלבטת כבר שבועות ארוכים על התזמון וההודעה. החלטתה לפרוש על בסיס אירוע אידאולוגי הלם את שיחותיה עם הליכוד על שריון ותפקיד. כל זה קורה מתחת לאף של ראש הממשלה במפלגתו שלו. ו"רחמים לא ידע".

עכשיו יו"ר מפלגת ימינה נכנס לקרב בלימה. הוא כבר איבד את הרוב של הקואליציה בכנסת ולא יוכל להעביר חוקים, כל שכן תקציב, אבל זה עדיין לא אומר שהממשלה שלו נופלת.

בשעות הקרובות הוא יידרש לעבור למתקפה בכמה חזיתות בתוך מפלגתו שלו כדי לעצור את אפקט הדומינו. בליכוד מציעים שריון לכל מי שיקדים ויצא מימינה והמירוץ החל. האם זאת תהיה איילת שקד שתנסה ברגע האחרון להציל את עצמה ולחזור לחיק הימין? או דווקא ח"כ ניר אורבך שמדווח כי נסע להתייעץ עם רבו הרב דרוקמן בשעות הבוקר? ויש חזית נוספת מול סגן השר אביר קארה שמארגן בימים אלו הפגנת מחאה סוערת מול בניין משרד התחבורה בירושלים נגד השביתה בנמלים.

בנט פספס סימנים מטרימים בכמויות: מסערת החמץ, דרך החלטתו להגדיר את יהודה ושומרון "הגדה המערבית" במסיבת עיתונאים בתחילת השבוע שעבר ועד להקפאת הבנייה השקטה ביהודה ושומרון.

אבל מעל לכל, מה שגורם למערכת הפוליטית להתניע מחדש הם אירועי הטרור שהוציאו לפועל ערבים אזרחי ישראל כשברקע השותפות הלא נוחה עם מנסור עבאס בקואליציה. כשכל זה קורה ביחד - בנט היה צריך לתפוס את חברי הכנסת שלו לשיחת עידוד יומית. הוא התעלם והבוקר התעורר להודעת סילמן.

בליכוד מאותתים לשקד ולאורבך כי הבא בתור מהם שיפרוש יזכה לשריון. זה שאחריו? כבר בכלל לא בטוח ולכן המירוץ נפתח, ובנט שעד כה פעל בזחיחות מול חבריו לסיעה נדרש להפשיל שרוולים ולבלום אותו בכל הכוח.

ערב הקמת הממשלה בנט פחות או יותר נעל את חברי הכנסת שלו בביתו כדי למנוע עריקות של הרגע האחרון, הפעם יש סיכוי שהוא יצטרך לעשות איתם את הפסח כדי להבטיח את הישארותם. בנט שאין לצדו אף יועץ פוליטי מיומן נתפס הבוקר במערומיו, ונדרש להגיב במהירות וגם לחשב מסלול - אולי גם כדי להציל את עורו.

בימים האחרונים מדווחים במערכת הפוליטית כי נעשו גישושים בין סער, בנט וגנץ לריצה משותפת בבחירות. סיטואציה כזו הופכת מוחשית יותר ויותר ככל שהקואליציה מחשבת את ימיה לאחור. שכן גם בנט וגם סער עוברים בקושי או לא עוברים בכלל את אחוז החסימה. אז מה קורה עכשיו? עד לשמיני במאי הממשלה לא הולכת לשום מקום שכן הכנסת בפגרה - אבל ההיערכות לבחירות או להפלת הממשלה תהיה בהילוך גבוה. נפתלי בנט, בנימין נתניהו, גדעון סער, יאיר לפיד, ובני גנץ - כולם נדרשים להכניס את היד לקלחת ולנסות להציל את עתידם הפוליטי.