בעלות 150 מיליון אירו: גרמניה תחמש את המל"טים שהיא חוכרת מישראל

ההחלטה חותמת דיון של יותר מארבע שנים והתלבטות גרמנית בנוגע לשימוש בתחמושת המשוגרת ממל"טים • בסופו של דבר, הוכרע כי המל"טים ייחכרו מישראל אך סוגיית החימוש שלהם תושהה ויתקיימו דיונים בפרלמנט בעניין

קנצלר גרמניה אולף שולץ / צילום: Shutterstock
קנצלר גרמניה אולף שולץ / צילום: Shutterstock

הממשלה הגרמנית הכריעה לחמש את המל"טים שהיא חוכרת מישראל בטילים תוצרת ישראל, כך מדוחים היום (ד') כלי התקשורת במדינה. מדובר בחימוש מונחה ומדויק, בעל יכולת השמדה עצמית מוקדמת במקרה של חשש לנזק לחפים מפשע, המיוצר על ידי התעשיות הביטחוניות בישראל. לפי הערכות, עלות ההתאמות הנדרשות במל"טים החכורים ועלות התחמושת יעמדו בשלב הנוכחי על כ-152 מיליון אירו (540 מיליון שקל).

ההחלטה חותמת דיון של יותר מארבע שנים והתלבטות גרמנית בנוגע לשימוש בתחמושת המשוגרת ממל"טים. המפלגה הסוציאל-דמוקרטית טירפדה בעבר את כל עסקת המל"טים בין גרמניה לישראל, שכוללת חכירה של חמישה מל"טים מסוג איתן תוצרת התעשייה האווירית והכשרות מקצועיות. הנימוק היה העובדה כי נשק המשוגר ממל"טים על ידי מפעילים רחוקים משדה הקרב הוא שנוי במחלוקת מבחינה מוסרית, ומשמש בין היתר לחיסולים ממוקדים ועלול לגרום להרג חפים מפשע.

בסופו של דבר, הוכרע כי המל"טים ייחכרו מישראל אך סוגיית החימוש שלהם תושהה ויתקיימו דיונים בפרלמנט בעניין. שווי העסקה, כולל האימונים המתקיימים בטייסת מיוחדת שהוקמה בבסיס חיל האוויר תל נוף, עומד על קרוב למיליארד אירו, שחלקם מגיעים לתעשייה האווירית המייצרת את המל"טים, וחלקם לממשלת ישראל, בשל האימונים, ההכשרות והשימוש בתשתיות ישראליות. במשך שנים נדחה הדיון בנוגע לחימוש, בעקבות חילוקי דעות בתוך המפלגה הסוציאל-דמוקרטית.

כעת, על רקע המלחמה באוקראינה, הסתיימו הלבטים הגרמנים. קנצלר גרמניה אולף שולץ, שאמר בעבר בראיון ל"גלובס" כי "לאף אחד בגרמניה אין בעיה כיום לרכוש נשק ישראלי", הודיע כבר בימים הראשונים ללחימה כי הוא מתכוון לחמש את המל"טים הנמצאים בשימוש גרמני. מדובר בחמישה מל"טים קבועים, ועוד שניים המשמשים לאימונים. הם אמורים לסייע להגן על כוחות גרמנים הנמצאים במשימות בסאהל, ואולי לקחת חלק בלחימה עתידית.

"פועלים כדי לספק את ההגנה הטובה ביותר לחיילינו"

היום מדווחים כלי התקשורת בגרמניה כי גובשה הסכמה קואליציונית בנושא, וכי שלוש המפלגות החברות בקואליציה הסכימו ביניהן על תקצוב החימוש ב-152 מיליון אירו בשלב הראשון. אנדראס שוורץ מהסוציאל-דמוקרטים אמר לעיתון "זידויטשה צייטונג": "אנחנו מודעים לאחריות שלנו כלפי החיילים. זה מאושר, החימוש יירכש". קארסטן קליין מהמפלגה הליברלית FDP אמר: "אנו פועלים כדי לספק את ההגנה הטובה ביותר לחיילינו".

לפי הדיווחים, 140 טילים יירכשו בשלב הראשון, כ-60 מהם לצרכי אימונים וכ-80 לטובת פעילות מבצעית עתידית. החקיקה המאפשרת את השימוש בהם מגדירה כי ישמשו בראש ובראשונה "להגנה על הכוחות של הצבא הגרמני", למשל תקיפת מארבים המתוכננים לכוחות גרמנים במשימות ברחבי העולם. כל שימוש בהם במסגרת הצבא הגרמני באזור גיאוגרפי כלשהו יחייב אישור מפורש של הפרלמנט. הם לא ישמשו לחיסולים ממוקדים.

ההודעה על הרכש הצפוי מצטרפת לכוונות הגרמנית להיות הלקוח העולמי הראשון של מערכת "חץ 3" הישראלית-אמריקאית. ממשלת גרמניה וגורמים שונים בקואליציה אישרו בשבועות האחרונים כי המדינה מתכוונת לרכוש, בעלות של יותר משני מיליארד אירו, את מערכות המכ"ם, המיירטים והמערכת שמפותחת בישראל בסיוע אמריקאי. היא צפויה להיפרש בשלושה מוקדים.

זאת, בנוסף לכוונות לרכוש את מערכת "כיפת ברזל" להתמודדות עם רקטות לטווח קצר. חכירת המל"טים מישראל אמורה להיות "צעד-ביניים" עד שיפותח ה-Euro-Drone, מל"ט תקיפה ומודיעין שייוצר על ידי התעשיות הביטחוניות האירופיות.