אילון מאסק | ניתוח

רכישת מניות טוויטר: אלון מאסק הצליח איפה שטראמפ כשל

המיליארדר הודיע השבוע שרכש 9.2% ממניות הרשת החברתית האמריקאית, מה שהופך אותו לבעל המניות הגדול ביותר בחברה • במקביל, לכאורה בלי קשר בין הדברים, התפרסם שבטוויטר שוקלים להכניס שינוי משמעותי ולאפשר לגולשים לערוך את הציוצים שלהם

אלון מאסק / צילום: Associated Press, John Raoux
אלון מאסק / צילום: Associated Press, John Raoux

אלון מאסק נתפס על ידי רבים בתור אחד היזמים המרשימים בעולם, ובכל חברה או פרויקט בהם היה מעורב, עורר תשומת לב תקשורתית אדירה. יש שיגידו שבאמצעות פרסום ציוץ בודד בטוויטר, מאסק יכול להשפיע על הציבור הרחב ואף על היציבות של הבורסות בעולם.

בימים האחרונים החליט המיליארדר להודיע שרכש 9.2% ממניות טוויטר , בכ-3 מיליארד דולר. בנוסף, מאסק הצטרף לדירקטוריון החברה, ויכהן בתפקיד עד שנת 2024. בכל אותה תקופה ו-90 יום אחריה, ייאסר עליו להחזיק מעל 14.9% ממניות הרשת החברתית. כל הצדדים בירכו ויצאו לדרך, ובאופן טבעי מניית טוויטר זינקה בעשרות אחוזים בוול סטריט.

מאסק עלול להסתבך שוב עם הרשות לניירות ערך

רכישת המניות הפכה את מאסק לבעל המניות הגדול בטוויטר. אולם, הדרך שבה בוצע המהלך עלולה להיראות מפוקפקת, ולפתוח חזית נגד ה־SEC (הרשות לניירות ערך האמריקאית). זו לא הפעם הראשונה שמאסק מוצא את עצמו בעימות מול הרשות: בספטמבר 2018, היא האשימה אותו בהצהרות שגויות ומטעות למשקיעים, כשהודיע בטוויטר שהוא שוקל להפוך את טסלה  לחברה פרטית במחיר של 420 דולר למניה, תוך הבטחת מימון. לבסוף, העסקה לא יצאה לפועל, מה שהוביל לכך שמאסק נאלץ לשלם 20 מיליון דולר לרשות, ולוותר זמנית על תפקידו כיו"ר דירקטוריון טסלה.

אולם, הסאגה לא הסתיימה, ובשנת 2020 הרשות טענה שמאסק מפרסם בטוויטר מידע עסקי מהותי על החברה, שעלול להשפיע על מחיר המניה שלה, ולכן מפר את ההסכם.

כעת, לאחר רכישת חלק ממניות החברה, המיליארדר עשה שתי טעויות שעשויות לגרום לו לכאב ראש רגולטורי נוסף. הראשונה, כמי שרכש מעל מ-5% ממניות החברה, מאסק היה חייב לחשוף את החזקותיו תוך 10 ימים קלנדריים מאז הרכישה, אך עשה זאת לאחר 21 ימים. בנוסף, במהלך התקופה וטרם פרסום המידע הנדרש, מאסק פרסם סקרים וציוצים בטוויטר לטובת הרשת החברתית עצמה, על אף שלא חשף את רכישת המניות, אותן הוא החל לקנות כחודשיים לפני הפרסום הרשמי. עונשי SEC על הסתרת מידע מהותי מעין זה לרוב מסתכמים בקנסות נמוכים, שנאמדים על כ-100 אלף דולר - סכום זעום עבור מאסק.

טעות שנייה שעשה מאסק, שעלולה לעלות לו ביוקר, נוגעת להגשת המסמכים לרשות ניירות הערך, כפי שנדרש בחוק. בעת הגשת המסמכים, מאסק הגיש ל־SEC טופס 13G, המהווה מסמך מקוצר המוגש לרשות ניירות ערך, ולרוב משמש לרכישת מניות פסיביות. מדובר בטופס שמגישים לרוב בעלי מניות שלא מעוניינים להשפיע על החברה, ולשנות את השליטה בה - בעוד שמאסק חבר בדירקטוריון של טוויטר.

להבדיל מהעבר, הפעם מאסק מנסה לתקן

מיד לאחר ההכרזה על הצטרפותו לדירקטוריון טוויטר, מאסק פנה אל עוקביו דרך הרשת החברתית, ושאל אותם לגבי הוספת אפשרות לערוך ציוצים. בתגובה לציוץ, מנכ"ל טוויטר פאראג אגרוואל, קרא לגולשים לענות על כך בזהירות בשל השלכות העתידיות, אך רוב המשיבים בחרו לתמוך במהלך. לא עברה יממה וטוויטר הכריזה על בחינת האפשרות, לכאורה ללא קשר ליוזמה של מאסק, אך התזמון והמסגור בהחלט תמוהים. ההחלטה של טוויטר לבחון את המהלך גרמה לרבים בתעשייה להרים גבה, והצטיירה ככזו שנועדה למנוע עימות פומבי נוסף בין מאסק לרשות ניירות הערך.

 
  

בנוסף, רבים אף תהו כיצד מאסק רכש את המניות באופן פסיבי ועדיין קיבל מושב בדירקטוריון.

נראה שהפעם, טוויטר דחפה למנוע את העימות ומאסק החליט לוותר. באותו הזמן שהתפרסמה הידיעה על אפשרות העריכה החדשה שתגיע למשתמשים בזמן הקרוב, הופיע תיוק חדש ב־SEC עם מסמכים חדשים תחת הכותרת "Schedule 13D". כעת הטופס כולל התייחסות לתוכניות של מאסק לגבי החברה בכלל ולגבי החלק שלו, בין היתר התחייב מאסק שאין לו תוכניות לנסות למכור את החברה או מי מחברות הבנות שלה.

לפי פרסום בניו יורק טיימס, בניגוד לכמה מחברי דירקטוריון אחרים, מאסק לא חתם על הסכם לפיו הוא מתחייב לא להשפיע על מדיניות החברה, מה שמעורר שאלות נוספות.
מערכת היחסים של מאסק עם טוויטר הייתה קרובה מאוד לאורך השנים. עם יותר מ-80 מיליון עוקבים, מאסק משתעשע עם הקהל שלו ומשתף אותם בכל רעיון שעולה במוחו, ביזארי ככל שיהיה. דוגמה לכך הייתה בימים האחרונים, כשהוא שאל את העוקבים האם לדעתם טוויטר מקפידה על חופש הביטוי, והוא אף העלה את האפשרות לפתוח רשת חברתית מתחרה.

נקודות הדמיון בין מאסק לטראמפ

אולם, מאסק הוא לא המיליארדר הראשון שמוצא את עצמו בקרב חזיתי מול טוויטר, והאחרון שעשה זאת היה נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ.

מאסק וטראמפ, שתי דמויות שחולקות עם טוויטר יחסים מורכבים, משתמשים (או השתמשו במקרה של טראמפ) ברשת החברתית כדי לשמור על קשר עם הציבור הרחב, ולהעביר ביקורת על סוגיות שונות, לרבות כאלו שקשורות לטוויטר בעצמה. מדובר בשתי דמויות שנויות במחלקות, שהוצגו לא פעם בתקשורת המסורתית באור שלילי, והשתמשו ברשת החברתית כדי לדבר ישירות עם תומכיהם, ללא חסמים והגבלות.

שני המיליארדים האשימו לא פעם אחת את טוויטר בכך שהיא מגבילה את חופש הביטוי, והחשבון של טראמפ אף נחסם לאחר שהואשם שסדרת הציוצים שפרסם תרמו להתפרעויות בקפיטול. כמו נשיא ארצות הברית לשעבר, גם מאסק סבל מביקורת על ציוציו בטוויטר, כגון על פרסומים מטעים לגבי העתיד של טסלה.

על אף נקודות הדמיון ביניהם, טראמפ ומאסק פעלו בדרכים שונות בכל הנוגע לביקורת שלהם על טוויטר. טראמפ השיק אפליקציה מתחרה, והתקשה להעביר את קהל העוקבים שלו לרשת החברתית החדשה. למעשה, רבים רואים ברשת החברתית של טראמפ, Truth Social, בתור עיר נטושה, הנעדרת משיח ופעילות גולשים. ההוכחה הטובה ביותר לכך, היא העובדה שהפרסום האחרון של טראמפ ברשת החדשה היה בפברואר האחרון - לפני יותר מחודש. יתרה מכך, לטראמפ יש 855 אלף עוקבים באפליקציה החדשה שלו, שמהווים רק 1% מקהל העוקבים שלו בטוויטר.

לעומת זאת, מאסק פעל בדרך אחרת, ייתכן יצירתית יותר, והפך לבעל המניות המשמעותי ביותר בטוויטר - מה שיחייב את הרשת החברתית לקחת את טענותיו יותר ברצינות. בכך מאסק לימד שיעור פשוט - מי שרוצה להשפיע על המציאות, צריך להוציא את פנקס הצ’קים, ושלם בהתאם.