שנגחאי תחת סגר, המזון אוזל, והסוף לא נראה באופק: גל קורונה מכה בסין

סין רשמה השבוע כמעט 20 אלף מקרי קורונה חדשים, הרבה מעבר לשיא של ווהאן ב-2020 עם תחילת המגפה • שנגחאי, מוקד התחלואה המרכזי, נמצאת תחת סגר, מיליוני אנשים סובלים ממחסור בטיפול רפואי ואספקה ​של מזון, והכעס הציבורי הולך וגובר

בדיקות קורונה ציבוריות בשנחאי שנמצאת תחת סגר / צילום: Associated Press, Chen Si
בדיקות קורונה ציבוריות בשנחאי שנמצאת תחת סגר / צילום: Associated Press, Chen Si

ביום רביעי, סין רשמה כמעט 20 אלף מקרי קורונה חדשים, הרבה מעבר לשיא של ווהאן ב-2020, עם תחילת המגפה. שנגחאי, מוקד התחלואה המרכזי, נמצאת תחת סגר, ומיליוני אנשים סובלים ממחסור בטיפול רפואי ואספקה ​של מזון. הורים מופרדים בכוח מילדיהם שנמצאו חיוביים, ואנשים מקפחים את חייהם לא בגלל הקורונה, אלא בגלל ההגבלות. תחת תנאי חיים שממשיכים להידרדר ובלי סיום שנראה באופק, הכעס הציבורי גובר.

למרות שמספר הנדבקים נמוך בהרבה מאשר במדינות רבות אחרות, זהו זינוק דרמטי עבור סין, הדבקה באסטרטגיית אפס הדבקה קפדנית, שמטרתה למגר לחלוטין את כל ההתפרצויות ושרשראות ההדבקה, באמצעות ביקורת גבולות, בדיקות המוניות וסגרים מחמירים. עד כה, רק שני מקרי מוות מקורונה דווחו באופן רשמי במהלך הגל הזה.

לאחר שהכחישה במשך ימים כי יש לה תוכניות לסגר כלל עירוני, הממשלה הסינית הודיעה בסוף מרץ כי היא מתכננת להטיל על מספר ערים סגר בהדרגה - תחילה מכוון לחצי אחד של העיר, ואז לחצי השני. צעד זה הכניס לבסוף יותר מ-37 מיליון תושבים לסגר, ברמות משתנות מעיר לעיר. עד תחילת אפריל, רבים מהסגרים השתחררו מעט, מה שהשאיר את שנגחאי היחידה שעוד נמצאת תחת סגר הרמטי, כאשר על התושבים נאסר לעזוב את שכונותיהם, מלבד עבור בדיקת קורונה, הרשויות נאבקות להשיג שליטה על המצב. בדיקות החובה ברחבי שנגחאי גילו עלייה משמעותית במספר מקרי ההדבקה, מה שהביא להודעה של גורמים רשמיים על הארכה של הסגר על העיר, עד להודעה חדשה.

המתח גובר ברחובות שנגחאי 

על הרקע הזה, יכולתה של מדיניות אפס ההדבקה להחזיק לטווח הארוך מוטלת כעת בסימן שאלה. תחת תנאי הסגר הקשים, סבלנותם של התושבים מתרופפת. הלך-רוח נדיר של תסכול וביקורת ציבורית כלפי הממשלה נושב ברחובות שנגחאי, כאשר התושבים מדווחים על קושי בגישה לאספקה ​​בסיסית כמו מזון או תרופות.

מקרה בולט שעורר את הכעס הציבורי התרחש בחודש שעבר. אחות משנגחאי, שאינה בתפקיד, מתה לאחר שסולקה מחדר מיון בבית החולים שבו היא עובדת, שהיה סגור עבור חיטוי; תושב שנגחאי אחר נפטר בביתו, לאחר שסבל ממצב חירום רפואי והתקשה להגיע לבית החולים. "אנחנו לא נהרגים על ידי הקורונה, אלא על ידי אמצעי הבקרה של הקורונה", כך נכתב בפלטפורמת המדיה החברתית הסינית Weibo.

עוד חשפו הרשתות החברתיות תמונות של עובדי ניקיון ישנים במוסך בשכונה בשנגחאי, שנדרשו לעשות זאת במשך כמעט שבוע, לאחר שנמצאו חיוביים לקורונה. בעקבות ביקורת ציבורית ועצומה מקוונת, יותר מ-40 העובדים נשלחו לבידוד במלונית.

יותר מ-30 אלף עובדי צוות רפואי נשלחו לבירת סין

הגבלה נוספת המעוררת את הביקורת הציבורית היא זו המחייבת את כל מי שנמצא חיובי לקורונה להיכנס לבידוד במתקנים, אפילו ילדים צעירים ותינוקות, המופרדים מהוריהם. גם במקרה הזה רשויות הבריאות בשנגחאי נאלצו להגיב ללחץ הציבורי והודיעו השבוע כי ישנו את המדיניות, בלי לפרט בעניין.

כדי לאכוף את ההגבלות הללו, יותר מ-30 אלף חובשים ואלפיים עובדים צבאיים נשלחו לעיר, כך לפי גורמים רשמיים של הממשל הסיני. לפני ההתפרצות האחרונה, מדענים ומנהיגים נשמעו רומזים כי האסטרטגיה של אפס הדבקה וההגבלות הנגזרות ממנה נבחנות מחדש, אבל עכשיו, לא נראה כי שינוי יבוא בעתיד הקרוב. הרשויות הסיניות מבהירות שהאלטרנטיבה של קריסת מערכת הבריאות בעקבות התפרצות כוללת, היא התרחיש הגרוע ביותר.

מנגד, ככל שההתפרצות נמשכת, מומחים ומשקיפים בינלאומיים העלו השערות האם הגל הזה, המדבק יותר, בשילוב עם מסע החיסון ההמוני של סין שהביא את שיעור המתחסנים ל-88%, עשויים להביא לסופה של מדיניות האפס הדבקה. בינתיים, מיליוני סינים ממשיכים להיאבק תחת סגר.