בשל הסנקציות: רוסיה עשויה להיות מוגדרת כ"פושטת רגל" בקרוב

לפי הערכות מומחים, אחרי שארה"ב ביטלה את היכולת של רוסיה לשלם את הריבית על אגרות החוב הדולריות שלה בדולרים מרזרבות המט"ח שלה, רוסיה עשויה להיות מוגדרת רשמית כמדינת חדלת פירעון • ממשלת רוסיה אמרה בעבר כי גם אם הדבר יקרה, הרי שמדובר ב"חדלות פירעון טכנית" בלבד

סופרמרקט במוסקבה. מחסור חמור במוצרי יסוד / צילום: Shutterstock, Sergey Bezgodov
סופרמרקט במוסקבה. מחסור חמור במוצרי יסוד / צילום: Shutterstock, Sergey Bezgodov

רוסיה עשויה להיות מוגדרת רשמית כמדינה חדלת-פירעון בקרוב, כתוצאה מהסנקציות הבינלאומיות והמוטלות עליה בתחום הפיננסים. כך מסתמן לפי הערכות מומחים, אחרי שארה"ב ביטלה את היכולת של רוסיה לשלם את הריבית על אגרות החוב הדולריות שלה בדולרים מרזרבות המט"ח שלה המוחזקות במוסדות פיננסיים אמריקאים. מועד ההכרזה על חדלות פירעון והמסלול לכך עדיין אינם ברורים. ממשלת רוסיה אמרה בעבר כי גם אם הדבר יקרה, הרי שמדובר ב"חדלות פירעון טכנית" בלבד.

לפני כשבועיים הצליחה רוסיה לשלם ריבית בשווי 117 מיליון דולר על שתי סדרות אגרות חוב ממשלתיות הנקובות בדולרים, בניגוד לחלק מאגרות החוב האחרות המאפשרות תשלום ברובלים. הדבר נעשה למרות שדובר הקרמלין דמטרי פסקוב הודיע כי בשל הסנקציות הבינלאומיות המוטלות על רוסיה ועל הבנק המרכזי שלה, "הוגן לגמרי" כי היא תשלם ברובלים לפי שער חליפין קבוע. כמה סוכנויות דירוג הודיעו כי אם תשלם ברובלים, הרי שהדבר ייחשב כאי-עמידה בחוזים של אגרות החוב, ולאחר תקופת-חסד של חודש רוסיה תוגדר "חדלת פירעון".

כעת ארה"ב למעשה חסמה את היכולת של רוסיה לשלם בדולרים מרזרבות המט"ח שלה, מה שמוביל לאפשרות הריאלית כי בשבועות הקרובים, בהם עוד תשלומים צריכים להתקבל, הם לא יוכלו להתבצע וסוכנויות הדירוג יכריזו על פשיטת רגל של רוסיה, לראשונה מאז שנות ה-90'. לפי כמה דיווחים, רוסיה ניסתה לבצע ביממה האחרונה תשלומי ריבית של כמה אגרות בשווי כ-600 מיליון דולר, סורבה על ידי הבנקים המעורבים בתהליך, והעבירה את התשלומים או חלקם ברובלים. אם הדיווחים נכונים, הרי שיש לה כחודש לבצע מחדש את התשלומים, הפעם בדולרים מתוך האחזקות של המדינה בתוך רוסיה, ולא מרזרבות המט"ח שלה בבנקים הנמצאים בארה"ב. הממשל האמריקאי אסר על אפשרות זאת.

"הם צריכים לבחור בין להוציא את הרזרבות שיש להם בבית, או ללכת לפשיטת רגל", אמר מקור אמירקאי לרשת CNBC. באופן פורמלי, רוסיה כמדינה לא פשטה רגל מאז המהפכה הבולשביקית ב-1917. ההחלטה האמריקאית למנוע אפשרויות תשלום, אמר אנליסט בתחום האג"ח ל"רויטרס" "מאיצה את הקצב שבו לרוסיה אין יכולת, או נכונות, לשלם".

רוסיה מצדה אמרה כי גם אם התשלומים לא יוגדרו כאילו נפרעו, לא יהיה מדובר באי יכולת או רצון להחזיר את ההלוואות, אלא בסוגיה טכנית. "לרוסיה יש את כל המשאבים כדי להחזיר ולתחזק את החובות שלה. אם המצור הזה ימשיך, ותשלומים שמיועדים להחזר התשואה על אגרות החוב ייחסמו, אז תשלומים עתידיים עשויים להיעשות ברובלים", שב פסקוב ואמר. רוסיה מקבלת כ-850 מיליון דולר מדי יום על יצוא אנרגיה ממדינות שונות בעולם, ולפי הערכות צפויה להרוויח 320 מיליארד דולר רק מתחום זה השנה.